Przy pięknej, słonecznej pogodzie oraz pod bacznym nadzorem obserwatora GKPZ w sobotę, 1-go czerwca 2019r. odbyła się I-sza runda Mistrzostw Polski w Historycznych Rajdach na Regularność (MPHRR) – Wielkopolski Rajd Historyczny (WRH). Na malowniczych i gładkich, co istotne dla aut zabytkowych, trasach wokół Poznania rozegrano 9 odcinków RT (Regularity Test) o łącznej długości 115 km. Bazą rajdu, jak w poprzednich latach, był camping Malta doskonale nadający się do tego celu. Miejsce dogodne zarówno dla zawodników jak i ekip serwisowych z lawetami.
Od pierwszego do ostatniego RT w klasie Open pasjonującą walkę o każdy ułamek sekundy toczyły załogi Stanisław Postawka z córką Anną oraz Andrzej Banaś z Rafałem Chronowskim. Obydwie załogi nie mogły też zapomnieć o jadącym tuż za nimi duecie ojca i syna - Panów Surmaczów w błękitnym BMW. Postawkowie w Polskim Fiacie 125p MR 2000, wielokrotni uczestnicy RMCH, Mistrzowie Polski z 2017 musieli stoczyć ciężki bój z zeszłorocznymi debiutantami w MPHRR, jadącymi czerwoną Lancią Betą Monte Carlo 2000 ‘75, Banasiem i Chronowskim. Żadnej z tych załóg nie udało się zdobyć na tyle znaczącej przewagi żeby zapewnić sobie zwycięstwo jeszcze w trakcie trwania rajdu. Pozycja lidera zmieniała się taktowana wynikami spływającymi z kolejnych RT. Ostatecznie Team Solidexpert minimalnie uległ Teamowi Postawka. W klasie Open, Wrocław – Kraków 1:0 ale pamiętajmy, że to dopiero początek sezonu. Sytuację komplikuje nieco nieobecność załogi Banaś/Chronowski na kolejnej eliminacji - Rajdzie Częstochowskim, ale wszelkie scenariusze i tak będą jeszcze możliwe.
W klasie Historycznej obok nowych zawodników wystartowali dotychczasowi dwukrotni zwycięzcy WRH w latach 2017 i 2018 – Piotr i Natalia Cisowscy w Polskim Fiacie 125p MR 1300 ’76, znani również ze startów w RMCH. Duet ojca z córką nie miał zamiaru oddawać dotychczasowego prymatu i początkowo świetnie radził sobie w klasie Historycznej, niewiele ustępując zawodnikom z klasy Open wyposażonym w precyzyjny sprzęt do pomiaru odchyłek prędkości. Sytuacja zmieniła się po RT4. Skutkiem błędu załogi w obliczeniach w tabeli prędkości zanotowali spadek na dalsze miejsce co stawiało pod znakiem zapytania możliwość uzyskania wyniku oczekiwanego przez zawodników czyli kolejnego zwycięstwa. Na następnych próbach RT udało im się jednak utrzymać dobre tempo i przywieźć kolejne – trzecie z rzędu zwycięstwo. Na drugim miejscu zameldowała się znana ze startów w RPH załoga M.Grycza/T.Wróblewski jadąca w bardzo szybkim Mercedesie 190 ’89 co potwierdzili już po rajdzie na Torze Poznań. Na trzecim, kolejny rodzinny team Marcin Gabrowski i Agnieszka Bohosiewicz-Gabrowska w klasycznym Saabie 96L V4 z 1976 roku.
Stawkę aut historycznych zamykało pięć elektrycznych Fiatów 500 rywalizujących w ramach GO+E auto Cup. Tutaj na najwyższym podium stanęła załoga K.Spirydniuk/J.Stróż. Na drugim miejscu rajd ukończyli Waldemar Cioć i Monika Cioć, a na trzecim Piotr Galus i Magda Mizera.
Wyniki I Runda MPHRR – III WRH
Klasa Historyczna
1. P.Cisowski/N.Cisowska, Polski Fiat 125p 1300 ’76 127,7 sek
2. M.Grycza/T.Wróblewski, Mercedes 190 ’89 479,9 sek
3. M.Gabrowski/A.Bohosiewicz-Gabrowska, Saab 96L ‘ 76 1762,3 sek
Klasa Open
1. S.Postawka/A.Postawka, Polski Fiat 125p 2000 ’76 52,1 sek
2. A.Banaś/R.Chronowski, Lancia Beta Monte Carlo ’75 55,1 sek
3. D.Surmacz/M.Surmacz, BMW E30 ’89 104,9 sek
Galeria zdjęć.
Wyniki szczegółowe
Kolejna , II Runda MPHRR – Rajd Częstochowski, odbędzie się już wkrótce, bo 15 czerwca. Dla nowych zawodników organizator zapewnia szkolenie (10 czerwca) oraz trening (piątek 14 czerwca). Szczegóły rajdu: https://pzm.pl/news/2019/pojazdy-zabytkowe-rajdy-na-regularnosc/ii-runda-mphrr-w-czestochowie-15062019r
/tekst: Piotr Cisowski/