Polski Związek Motorowy jest organizatorem nawigacyjnych imprez samochodowych, zaliczanych do dziedzin sportów popularnych. Rywalizacja w tej dyscyplinie polega na pokonaniu trasy rajdu przez dwuosobową załogę (kierowca i pilot), na podstawie otrzymanego opisu trasy (itinerera), w ściśle określonym czasie. Prawidłowość przejazdu trasy potwierdzana jest przez sędziów, obsługujących Punkty Kontroli Przejazdu (PKP). Sposób opisu trasy rajdu obwarowany jest umownymi zasadami, opartymi na materiałach kartograficznych, znakach topograficznych, piktogramach, a także innych formach graficznych, określonych przez organizatora. Poniżej aktualny kodyfikator:
Kodyfikator 2019 (rozkładówka)
Kodyfikator 2019 (broszura)
Sposób interpretacji zasad opisów trasy przedstawiony jest w wydawnictwie:
"Tajemnice Nawigacji 2020" - interpretacje zapisów kodyfikatora 2019 (z porawkami do wer.TN 2019).
"Tajemnice nawigacji" (wydanie 2020 popr.) (rozkładówka)
"Tajemnice nawigacji" (wydanie 2020 popr.) (broszura)
Rajdy nawigacyjne organizowane są jako imprezy o zasięgu klubowym, okręgowym a także ogólnopolskim. Najwyższą rangę w kraju mają Nawigacyjne Samochodowe Mistrzostwa Polski. Jest to impreza składająca się z kilkunastu rund, rozgrywanych na przestrzeni roku, w różnych regionach Polski. Klasyfikacja, prowadzona w oparciu o regulamin mistrzostw, pozwala wyłonić Mistrza Polski w kategorii kierowców, pilotów, klubów i okręgów PZM.
Pobierz:Nalepki na samochody/motocykle