Polski Związek Motorowy jest organizatorem nawigacyjnych imprez samochodowych, zaliczanych do dziedzin sportów popularnych. Rywalizacja w tej dyscyplinie polega na pokonaniu trasy rajdu przez dwuosobową załogę (kierowca i pilot), na podstawie otrzymanego opisu trasy (itinerera), w ściśle określonym czasie. Prawidłowość przejazdu trasy potwierdzana jest przez sędziów, obsługujących Punkty Kontroli Przejazdu (PKP). Sposób opisu trasy rajdu obwarowany jest umownymi zasadami, opartymi na materiałach kartograficznych, znakach topograficznych, piktogramach, a także innych formach graficznych, określonych przez organizatora. Poniżej aktualny kodyfikator:
"Zbiór zasad opisów tras wykorzystywanych w nawigacyjnych i turystycznych rajdach samochodowych" (Kodyfikator 2024).
Kodyfikator 2024 (rozkładówka)
Kodyfikator 2024 (broszura)
Zmiany w wersji kodyfikatora 2024
Sposób interpretacji zasad opisów trasy przedstawiony jest w wydawnictwie:
"Tajemnice Nawigacji 2024" - interpretacje zapisów kodyfikatora 2024 + uzupełnienia i nowe przykłady.
"Tajemnice nawigacji" (wydanie 2024) (rozkładówka)
"Tajemnice nawigacji" (wydanie 2024) (broszura)
Rajdy nawigacyjne organizowane są jako imprezy o zasięgu klubowym, okręgowym a także ogólnopolskim. Najwyższą rangę w kraju mają Nawigacyjne Samochodowe Mistrzostwa Polski. Jest to impreza składająca się z kilkunastu rund, rozgrywanych na przestrzeni roku, w różnych regionach Polski. Klasyfikacja, prowadzona w oparciu o regulamin mistrzostw, pozwala wyłonić Mistrza Polski w kategorii kierowców, pilotów, klubów i okręgów PZM.
Puchar Europy Centralnej (CEC)
Pobierz:
Nalepki na samochody/motocykle