Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran wygrali 61. Acropolis Rally i na jedną rundę przed końcem zapewnili sobie mistrzostwo Europy w kategorii kierowców i pilotów. Nad Loutraki rozpętały się burza i ulewa. Z powodu fatalnych warunków pogodowych, ze względów bezpieczeństwa odwołano ostatnią pętlę rajdu z trzema odcinkami specjalnymi.
Końcowe wyniki ogłoszono po OS6. Załogi przejechały 69 % trasy i przyznano pełne punkty w ERC. Przed Rallye International du Valais, Kajetan Kajetanowicz zgromadził 230 punktów, Craig Breen - 162.
Kajetanowicz jako trzeci polski kierowca sięgnął po rajdowe mistrzostwo Europy - po Sobiesławie Zasadzie (1966, 1967, 1971) i Krzysztofie Hołowczycu (1997). Jarek Baran posiada w dorobku wicemistrzostwo Europy, zdobyte w 2002 roku z Januszem Kuligiem. LOTOS Rally Team sięgnął po prymat w klasyfikacji zespołów.
Fot. www.fiaerc.com
- Łzy szczęścia w oczach zespołu uświadomiły mi, że dla takich chwil warto żyć i tak intensywnie pracować - mówi Kajetan Kajetanowicz. - To fantastyczny dzień, jeden z najtrudniejszych w moim życiu, ale jestem pewien, że jednocześnie jeden z najpiękniejszych. Pewnie minie jeszcze kilka długich dni zanim zrozumiem to, czego dokonaliśmy razem z całym LOTOS Rally Team. Jak się pewnie wszyscy domyślacie, zdobycie tytułu najlepszego kierowcy w Europie wygrywając Rajd Akropolu, to coś absolutnie niesamowitego. Głos mi się łamie, bo myślę teraz o moich rodzicach, którzy cały czas we mnie wierzyli i wierzą, byli i są ze mną. Realizacja tak wielkich marzeń wymaga gigantycznych wyrzeczeń i hektolitrów wylanego potu, ale także grona życzliwych i zaangażowanych ludzi wokół siebie. Dlatego świętując dziś ten triumf dziękuję bez wyjątku wszystkim, którzy wierzyli, że możemy tego dokonać i wspierali mnie na wielu - także i niełatwych - etapach drogi do tytułu Mistrzów Europy.
Fot. www.fiaerc.com
- Nie wiem czy już dociera do mnie to, co zrobiliśmy - powiedział Jarek Baran. - Jest w tym największy, niezastąpiony element - czyli Kajetan - jeden z najbardziej uzdolnionych kierowców, jakich miałem okazję spotkać. Rajdy są trudną i ryzykowną dyscypliną, w której trzeba podejmować szybkie i bezbłędne decyzje. 6 lat spędzonych w samochodzie rajdowym, 60 startów, setki wygranych odcinków – to doświadczenie, które dzisiaj nam pomogło. Do tego trzeba dodać zespół genialnych ludzi i wsparcie Grupy LOTOS i pozostałych partnerów, którzy od lat wierzą w talent Kajetana. Sportowo cieszy mnie bardzo również, że od dziś na liście zwycięzców legendarnego Akropolu będzie załoga Kajetanowicz/Baran. Prawie 30 lat na fotelu pilota to może nie jest dobry przykład dla młodych zawodników, bo oznacza, że czasem trzeba poświęcić się czemuś wyjątkowo długo, żeby osiągnąć sukces. A ja swój sukces dedykuję wszystkim, z którymi miałem okazję współpracować przez te lata, kibicom którzy nas wiernie wspierali, a przede wszystkim Marcie i moim najbliższym – za to, że zawsze byli ze mną.
61. SEAJETS ACROPOLIS RALLY
1. Kajetan Kajetanowicz/Jarek Baran (PL) Ford Fiesta R5 1:32.11,1
2. Craig Breen/Scott Martin (IRL/GB) Peugeot 208 T16 +10,0
3. Lambros Athanassoulas/Nikolaos Zakheos (GR) Skoda Fabia R5 +15,3
4. Jaromír Tarabus/Daniel Trunkát (CZ) Skoda Fabia S2000 +3.12,5
5. Dávid Botka/Péter Szeles (H) Mitsubishi Lancer Evo IX +3.54,5
6. Raul Jeets/Andrus Toom (EE) Ford Fiesta R5 +4.30,9
7. Dominykas Butvilas/Kamil Heller (LT/PL) Subaru Impreza WRX STI N15 +4.40,6
8. Antonín Tlusťák/Ladislav Kučera (CZ) Skoda Fabia S2000 +8.48,2
9. Petros Panteli/Constantinos Constantinou (CY) Mitsubishi Lancer Evo X +11.44,0
10. Jourdan Serderidis/Frédéric Miclotte (GR/B) Citroën DS3 R5 +11.45,8
PUNKTACJA ERC
1. Kajetanowicz 230, 2. Breen 162, 3. Łukjaniuk 124, 4. Consani 79, 5. Tarabus 75, 6. Magalhães 68, 7. Butvilas 45, 8. Plangi 43, 9. Kopecký 36, 10. Loix 35.
ERC 2
1. Botka 207, 2. Štajf 189, 3. Butvilas 151, 4. Plangi 63, 5. Érdi 44, 6. Łukjaniuk 39.