Mobilność, środowisko, bezpieczeństwo

Trwa 7. Światowy Tydzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ONZ. W tym roku celem kampanii jest promocja zrównoważonego transportu. Przesiadając się z auta do komunikacji publicznej, na rower, czy po prostu wybierając dłuższy spacer, ograniczamy natężenie ruchu samochodowego w miastach i zmniejszamy presję środowiskową. Przy tej okazji przypominamy o rozpoczętym w 2020 roku przez FIA programie „These are our streets”, który wspiera działania, mające na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu pieszych – zwłaszcza dzieci – w miastach.

Według badań przeprowadzonych przez Institute for Health Metrics and Evaluation każdego roku w wypadkach drogowych na całym świecie ginie ponad 1,24 miliona ludzi – prawie dwukrotnie więcej niż na malarię i o jedną czwartą więcej niż na infekcje związane z wirusem HIV – a 50 milionów doznaje obrażeń, których skutki mogą trwać wiele lat. Szacuje się, że liczba osób borykających się z kalectwem i problemami zdrowotnymi na skutek uczestnictwa w wypadkach drogowych sięga 150 milionów.

Szczególnie zagrożone na to ryzyko są dzieci i młodzież w wieku szkolnym, ponieważ w tym okresie stają się samodzielnymi uczestnikami ruchu drogowego i podejmują własne decyzje podczas poruszania się w przestrzeni miejskiej i poza nią. Amerykańska Akademia Nauk wskazuje, że jest to „krytyczny okres rozwoju i dojrzewania (…) gdy młodzi podejmują ryzyko i budują umiejętności poznawcze, społeczne i emocjonalne niezbędne w wieku dorosłym (…) społeczeństwo ma obowiązek ochrony i wspierania ich rozwoju poprzez zapewnienie bezpieczeństwa na ulicach”. Szacuje się, że każdego roku ponad 10,5 miliona dzieci i młodych ludzi zostaje rannych w wypadkach drogowych, a ponadto 186 tys. osób w wieku poniżej 20 lat ginie.

Manifest 2030: Safe and Healthy Streets for Children, Youth and Climate, będący cześcią programu „These are our streets” i ogłoszony przez FIA w 2020 roku podczas 3. Światowej Konferencji Ministerialnej w sprawie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (tzw. Deklaracja Sztokholmska), wskazuje na palącą potrzebę przekształcenia miejskich ulic w bezpieczną i dostępną przestrzeń dla ludzi. Chronione ścieżki rowerowe, ograniczenie prędkości do 30 km/h w miejscach uczęszczanych przez dzieci, czy bezpieczne ścieżki i przejścia dla pieszych to tylko niektóre z proponowanych rozwiązań.

Ponadto, jak wskazują twórcy Manifest 2030, inwestycje w bezpieczną dla ludzi przestrzeń komunikacyjną wspomagają aktywnie walkę z ograniczaniem emisji dwutlenku węgla, ponieważ zachęcają użytkowników do rezygnacji z prywatnych pojazdów. Odpowiednio zaplanowana sieć dostępnych połączeń pieszych i rowerowych przynosi wiele korzyści środowiskowych i społecznych, zwłaszcza w połączeniu ze zintegrowaną infrastrukturą transportu publicznego i lokalną polityką stawiającą bezpieczeństwo i jakość życia ludzi na pierwszym miejscu. Tego rodzaju programy z powodzeniem wdrożono m.in. stolicy Kolumbii – Bogocie – gdzie po wybudowaniu 500 km połączeń sieciowych osiągnięto 9-krotny wzrost natężenia ruchu rowerowego i ograniczenie emisji o 55 tys. ton ekwiwalentu CO2. Podobne działania realizowane są w Nowym Jorku, a Kopenhaga planuje do 2025 roku zwiększyć udział rowerów w środkach transportu miejskiego do 50 proc. Badania przeprowadzone przez Institute for Transportation and Development Policy pokazują, że jeśli wszystkie miasta podejmą zdecydowane kroki w celu zwiększenia ruchu rowerowego, emisje dwutlenku węgla mogą spaść o 7 proc. do 2030 roku i 11 proc. do 2050 roku. Pozwoliłoby to zaoszczędzić 6 bilionów dolarów w latach 2015-2030 i 24 biliony dolarów w latach 2015-2050.

Więcej o działaniach Fundacji FIA na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym https://www.fiafoundation.org/our-work/safe-roads.

Raport Manifest 2030: Safe and Healthy Streets for Children, Youth and Climate dostępny w języku angielskim, francuskim I hiszpańskim można pobrać ze strony https://www.fiafoundation.org/resources/these-are-our-streets-manifesto-2030.

News

W dniu 31 maja 2024 Biura ZG PZM będą nieczynne.
W dniu 31 maja 2024 r. (piątek) biura ZG PZM na ulicy Kazimierzowskiej 66 i... więcej
Kolejne szkolenie Kobiet na 6. biegu za nami
25 maja 2024 roku, na ODTJ Moto Park w Toruniu, odbyło się trzecie z... więcej
Kobiety na 6. biegu szkoliły się na Torze Modlin
19 maja 2024 r. na Torze Modlin, odbyło się kolejne szkolenie dla... więcej
Kobiety na 6. biegu na Torze Modlin
Szkolenie z doskonalenia jazdy dla motocyklistek „Kobiety na 6... więcej
Fundacja PZM: 1.5 proc. ma znaczenie
Okres rozliczania dochodów za 2023 rok to okazja do wsparcia potrzebujących... więcej
Kobiety na 6.biegu – za nami pierwsze szkolenie dla motocyklistek!
W niedzielę, 14 kwietnia na Torze Modlin, odbyło się... więcej
Spokojnych Świąt Wielkanocnych
Spokojnych, dobrych i zdrowych Świąt Wielkanocnych życzy Polski Związek... więcej
Odszedł Jerzy Żukowski
Z żalem przyjeliśmy informację, że w dniu 10 lutego zmarł Jerzy Żukowski,... więcej
Nowe przepisy Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym wchodzące w życie w 2024 r.
Główna Komisja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przypomina o nowych przepisach w... więcej
Wesołych Świąt i Szczęśliwego Nowego Roku!
 W tym wyjątkowym czasie, pełnym światła i ciepła, pragniemy... więcej
Fundacja PZM rozdysponuje 700 tysięcy zł zebranych podczas Wielkiej Wyprawy Maluchów
700 tysięcy złotych dla Fundacji PZM, a w sumie ponad dwa miliony złotych dla... więcej
Pamiętajmy o ofiarach wypadków drogowych
19 Listopada obchodzony jest Światowy Dzień Pamięci Ofiar Wypadków Drogowych.... więcej

Strony

- Archiwum