Polski Związek Motorowy zorganizował pierwsze COFO* Road Safety Meeting.
Istotą Meetingu było bezpośrednie spotkanie się członków klubów COFO z autorami projektów edukacyjnych FIA i FIA Foundation, aby lepiej zrozumieć te projekty i móc je skutecznie implementować w krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Spotkanie miało również na celu zapoznanie FIA z problemami klubów COFO w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego, poznanie osób zaangażowanych w lokalne projekty. Głównym tematem drugiego dnia spotkania były warsztaty metodą iRAP – „Star Rating for Schools”.
Data spotkania nieprzypadkowa, środek Europejskiego Tygodnia Mobilności i ROADPOL Safety Days, projektów wspieranych również przez FIA. Gośćmi specjalnymi spotkania byli Kornelia Pulay, MAK, Manager International Affairs, Aleksandra Golovliova, FIA, Programmes Manager, Rita Cuypers, FIA Foundation, Prof. Fred Wegman, University of Technology in Delft (Holandia) oraz Radaela Machado, iRAP.
Pierwszy dzień to spotkanie stacjonarne, które odbyło się w Warszawie, na które PZM zaprosił policjantów warszawskiego Wydziału Ruchu Drogowego oraz Strażników Miejskich z Pruszkowa. Spotkanie otworzył Michał Sikora, Prezes PZM. Następnie Aleksandra Golovliova przedstawiła „Strategię FIA na rzecz Rzecznictwa Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego”. Rita Cuypers opowiedziała o „Design for life: bezpieczne ulice, czyste powietrze, działania na rzecz klimatu”. Oba wystąpienia zwieńczyła debata i wspólne podsumowanie tematów.
Ostatni wykład wygłosił profesor Wegman - Interwencje w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oparte na dowodach i orzecznictwo w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Profesor stwierdził, że bez określenia problemu, bez stworzenia strategii do jego rozwiązania i bez zaangażowania zespołu do realizacji tej strategii nie wyjdzie nam poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Potrzebna jest jeszcze cierpliwość, podkreślił. Jak to ujął: jeszcze 10 lat temu, połowa z Was poszłaby na papierosa w trakcie przerwy, dziś poszedł tylko 1. Za rok nie pójdzie nikt, i tak będzie z bezpieczeństwem ruchu drogowego.
Drugiego dnia konferencji przenieśliśmy się do Pruszkowa. Wtorek był poświęcony w całości projektowi „Star Rating for Schools”, czyli zestawowi narzędzi do programu oceny przejść dla pieszych przy szkołach. Robiąc warsztaty w Pruszkowie, chcieliśmy pokazać różnicę zarządzania drogami pomiędzy Prezydentem Warszawy, któremu podlegają wszystkie drogi w stolicy oprócz ekspresowych a Prezydentem Pruszkowa, któremu podlegają jedynie drogi gminne, co często stanowi duży problem w zarządzaniu tymi drogami a czego nie rozróżniają mieszkańcy. To właśnie podkreślił Paweł Makuch, Prezydent Pruszkowa, który przywitał gości. Warsztaty podzieliliśmy na dwie części – ćwiczenia na teoretyczne i praktyczne. Wybraliśmy przejścia przy Szkole Podstawowej nr 1 przy Bohaterów Warszawy. Fragment ulicy nosił znamiona niedawnego remontu, mimo to przejścia przy szkole uzyskały 4 z 5 gwiazdek. Czego zabrakło do 5? Mimo znaku ograniczenia do 40, nie było żadnego innego elementu infrastruktury, który wymuszałby redukcję prędkości do wskazanego limitu. Wszyscy bowiem zauważyli, że kierowcy w tym rejonie jechali zdecydowanie szybciej.
Zdaniem gości spotkanie było potrzebne i owocne.
Anegdota: podczas demonstracji narzędzia audytu, jeden z rodziców przyjechał po dziecko samochodem. Ustawił auto tylną osią na przejściu dla pieszych. Idąc do drzwi oglądał się za grupą i zapytał: co to za ludzie? Odpowiedzieliśmy: wszyscy to policjanci, uczą się nowego taryfikatora mandatów. Chwila konsternacji. Dodaliśmy po chwili: Pan spadł im z nieba, będą mieli na kim ćwiczyć. „Dziecko może poczekać” – usłyszeliśmy, auto zostało przestawione.
*COFO to „klub” klubów motorowych Europy Centralnej i Wschodniej zrzeszonych w FIA. Część klubów to kluby państw Unii Europejskiej, część spoza.