To było 10 trudnych miesięcy przygotowania, roszad podyktowanych pandemią. Ale, udało się. Polski Związek Motorowy przeprowadził test pojazdu w poziomie autonomiczności 4+.
Blisko 60 uczestników wzięło udział w badaniu pojazdu autonomicznego. Badanie przygotowane przez Polski Związek Motorowy w ramach projektu „Drive 2 the Future” odbyło się na trasie „Autodromu Słomczyn”. W badaniu wzięli udział kierowcy, politycy, dzieci, dziennikarze, osoby bez prawa jazdy. Jesteśmy o tyle zadowoleni z frekwencji o ile badanie odbywało się blisko godzinę jazdy od Warszawy, 40 osób dojechało do Słomczyna we własnym zakresie (chciało im się). 20 osób dowieźliśmy busami.
Wsparcia technicznego udzieliła nam Trapeze Polska Sp. z o.o., która wypożyczyła pojazd, towarzyszyła przy mapowaniu trasy przejazdu, czuwała nad prowadzeniem testu. Przed testem przeprowadziliśmy szkolenie, podczas którego zapoznaliśmy uczestników badania z ideą projektu, poziomami autonomiczności. Przypomnieliśmy wyniki pierwszego testu z Pruszkowa, który odbył się jesienią 2020 roku. Badanie tegoroczne odbyło się na obiekcie zamkniętym (dlaczego, dalej), do którego wykorzystaliśmy mikrobus EasyMile EZ10 na bazie mechaniki firmy Ligier, pojazdem autonomicznym poziomu 4+. Oznacza to, że jest w stanie poruszać się automatycznie na zaprogramowanej wcześniej trasie. Uczestnicy przejechali trasę dwukrotnie, raz w trybie całkowicie autonomicznym, drugi raz sterując pojazdem manualnie pokonując trzy szykany. Jaką to stanowiło trudność? EZ10 był pozbawiony kierownicy, której rolę przejął joystick, deski rozdzielczej, której rolę przejął tablet. Nie było też fotela kierowcy ani pedałów prędkości i hamowania. Uczestnicy badania wzięli również udział w ankiecie odczuć. Wyniki badania, omówimy w następnym artykule.
Pobiliśmy rekord prędkości na torze zamkniętym. Rozpędziliśmy pojazd do 20,124 km/h. Badania trwały od 9.00 do 15.00.
Idea
Konsorcjum Drive 2 the Future powstało w 2019 na potrzeby badania autonomiczności transportu, które tworzy 31 instytucji z krajów Unii Europejskiej. Misją projektu Drive2theFuture jest przygotowanie przyszłych kierowców, pasażerów i operatorów pojazdów do akceptowania i korzystania z połączonych, współpracujących i zautomatyzowanych środków transportu oraz branży tych technologii do zrozumienia i zaspokojenia ich potrzeb i życzeń. Polsce przypadło badania odczuć reakcji kierowców podczas prowadzenia pojazdu autonomicznego. Był to zabieg celowy, aby taki test przeprowadzić w kraju, gdzie średnia wieku auta to 11 lat. Badania wszystkich członków konsorcjum są finansowane ze środków unijnych.