Autonomia w Słomczynie

To było 10 trudnych miesięcy przygotowania, roszad podyktowanych pandemią. Ale, udało się. Polski Związek Motorowy przeprowadził test pojazdu w poziomie autonomiczności 4+.

Blisko 60 uczestników wzięło udział w badaniu pojazdu autonomicznego. Badanie przygotowane przez Polski Związek Motorowy w ramach projektu „Drive 2 the Future” odbyło się na trasie „Autodromu Słomczyn”. W badaniu wzięli udział kierowcy, politycy, dzieci, dziennikarze, osoby bez prawa jazdy. Jesteśmy o tyle zadowoleni z frekwencji o ile badanie odbywało się blisko godzinę jazdy od Warszawy, 40 osób dojechało do Słomczyna we własnym zakresie (chciało im się). 20 osób dowieźliśmy busami.

Wsparcia technicznego udzieliła nam Trapeze Polska Sp. z o.o., która wypożyczyła pojazd, towarzyszyła przy mapowaniu trasy przejazdu, czuwała nad prowadzeniem testu. Przed testem przeprowadziliśmy szkolenie, podczas którego zapoznaliśmy uczestników badania z ideą projektu, poziomami autonomiczności. Przypomnieliśmy wyniki pierwszego testu z Pruszkowa, który odbył się jesienią 2020 roku. Badanie tegoroczne odbyło się na obiekcie zamkniętym (dlaczego, dalej), do którego wykorzystaliśmy mikrobus EasyMile EZ10 na bazie mechaniki firmy Ligier, pojazdem autonomicznym poziomu 4+. Oznacza to, że jest w stanie poruszać się automatycznie na zaprogramowanej wcześniej trasie. Uczestnicy przejechali trasę dwukrotnie, raz w trybie całkowicie autonomicznym, drugi raz sterując pojazdem manualnie pokonując trzy szykany. Jaką to stanowiło trudność? EZ10 był pozbawiony kierownicy, której rolę przejął joystick, deski rozdzielczej, której rolę przejął tablet. Nie było też fotela kierowcy ani pedałów prędkości i hamowania. Uczestnicy badania wzięli również udział w ankiecie odczuć. Wyniki badania, omówimy w następnym artykule.

Pobiliśmy rekord prędkości na torze zamkniętym. Rozpędziliśmy pojazd do 20,124 km/h. Badania trwały od 9.00 do 15.00. 

Idea

Konsorcjum Drive 2 the Future powstało w 2019 na potrzeby badania autonomiczności transportu, które tworzy 31 instytucji z krajów Unii Europejskiej. Misją projektu Drive2theFuture jest przygotowanie przyszłych kierowców, pasażerów i operatorów pojazdów do akceptowania i korzystania z połączonych, współpracujących i zautomatyzowanych środków transportu oraz branży tych technologii do zrozumienia i zaspokojenia ich potrzeb i życzeń. Polsce przypadło badania odczuć reakcji kierowców podczas prowadzenia pojazdu autonomicznego. Był to zabieg celowy, aby taki test przeprowadzić w kraju, gdzie średnia wieku auta to 11 lat. Badania wszystkich członków konsorcjum są finansowane ze środków unijnych.

Słowa kluczowe: 

News

ROADPOL Safety Days 2024
W ramach trwającej od 2019 roku kampanii Dni Bezpieczeństwa, organizowanej... więcej
Kobiety na 6. biegu w miniony weekend w Szczyrku!
W pierwszy weekend września 6 – 8.09.2024 odbyło się ostatnie w... więcej
Kobiety na 6.biegu już w najbliższy weekend w Szczyrku!
W najbliższy weekend 6 – 8.09.2024 odbędzie się ostatnie w tym... więcej
Powrót do szkoły: FIA Region I rozpoczyna kampanię dotyczącą bezpieczeństwa ruchu drogowego przy szkołach
Wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego, FIA Region I startuje z coroczną... więcej
Piotr Chwast Najlepszym Młodym Kierowcą 2024
Piotr Chwast i Adrian Bartos będą reprezentować Polskę w światowym... więcej
Startuje konkurs PZM i FIA – Najlepszy Młody Kierowca 2024
7 sierpnia wystartował konkurs Najlepszy Młody Kierowca 2024, polska odsłona... więcej
Maluchy opanowały Rynek Główny w Krakowie, wszystko dla dzieci
W piątkowe popołudnie na Rynek Główny w Krakowie wjechało 80... więcej
Wielka Wyprawa Maluchów dotarła do Monte Cassino, wielki sukces zbiórki dla dzieci
W piątkowe popołudnie w Monte Cassino zameldowało się 80 Małych... więcej
Wspieraj z nami Maluchy!
Polski Związek Motorowy oraz Fundacja PZM już drugi raz jadą razem z Wielką... więcej
„Maluchy” jadą do Monte Cassino. Pomogą chłopcu potrąconemu przez pijanego kierowcę
Pierwsze trzy dni Wielkiej Wyprawy Maluchów dla Dzieci już za nami. W... więcej
Wielka Wyprawa Maluchów dla Dzieci ruszyła z Warszawy do Monte Cassino
80 maluchów wyruszyło spod Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie w ... więcej
Zakończenie Finałów Krajowych Turniejów BRD 2024
Zakończyły się tegoroczne Finały Krajowych Turniejów Bezpieczeństwa Ruchu... więcej
Upał im niestraszny – Kobiety na 6. biegu szkoliły się w Opolu
15 czerwca, 2024 roku, na ODTJ Delta w Opolu, odbyło się ostatnie w... więcej

Strony

- Archiwum