Nowe przepisy Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym wchodzące w życie w 2024 r.
Nowe – wyższe kary za brak ubezpieczenia OC (obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych).
Każdy posiadacz pojazdu mechanicznego jest obowiązany zawrzeć z towarzystwem ubezpieczeniowym umowę obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody powstałe w związku z ruchem posiadanego przez niego pojazdu, potocznie zwanym „ubezpieczeniem OC”.
W razie spowodowania zdarzenia komunikacyjnego, ubezpieczenie OC zwalnia kierującego lub właściciela pojazdu, którym kierował sprawca wypadku lub kolizji, z konieczności zapłaty odszkodowania i zadośćuczynienia osobie poszkodowanej. Wypłatę odszkodowania i ewentualny zwrot kosztów naprawy uszkodzonego pojazdu lub uszkodzonej nieruchomości poszkodowany może uzyskać bezpośrednio od towarzystwa ubezpieczeniowego właściciela pojazdu, którym kierował sprawca zdarzenia. Dzięki temu ubezpieczeniu, sprawca zdarzenia nie musi z własnych środków finansowych pokrywać kosztów wyrządzonej przez siebie szkody.
Brak zawarcia takiego ubezpieczenia uprawnia Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny – UFG – do nałożenia na właściciela pojazdu kary finansowej. Kary nakładane przez UFG są ściśle powiązane z wynagrodzeniem minimalnym i rodzajem pojazdu podlegającego ubezpieczeniu. Od 1 stycznia 2024 roku wynagrodzenie minimalne wzrośnie do 4242 zł brutto, natomiast 1 lipca 2024 roku do 4300 zł brutto, co jednocześnie oznacza wzrost kar za nieubezpieczenie pojazdu w ramach OC. Wysokość kar nakładanej przez UFG zależy również od okresu, przez który pozostawał bez ubezpieczenia.
Wysokość kar wylicza się wg. poniższego schematu:
motocykl – jedna trzecia pensji minimalnej,
samochód osobowy – dwukrotność pensji minimalnej,
samochód ciężarowy – trzykrotność pensji minimalnej.
KWOTY NAKŁADANYCH KAR PRZEZ UFG ZA BRAK OC:
Motocykl od 1 stycznia 2024 r.:
Brak ważnego OC od 1 do 3 dni – 290 zł.,
Brak ważnego OC od 4 do 14 dni – 720 zł.,
Brak ważnego OC powyżej 14 dni – 1440 zł.
Samochód osobowy od 1 stycznia 2024 r.:
Brak ważnego OC od 1 do 3 dni – 1700 zł.,
Brak ważnego OC od 4 do 14 dni – 4250 zł.,
Brak ważnego OC powyżej 14 dni – 8490 zł.
Samochód ciężarowy od 1 stycznia 2024 r.:
Brak ważnego OC od 1 do 3 dni – 2550 zł.,
Brak ważnego OC od 4 do 14 dni – 6370 zł.,
Brak ważnego OC powyżej 14 dni – 12 730 zł.
Kolejna podwyżka w połowie 2024 roku.
MB/MB
Z dniem 14 marca 2024 roku wchodzą w życie przepisy zaostrzające konsekwencje kierowania pojazdem w ruchu lądowym po spożyciu alkoholu lub po zażyciu środka odurzającego.
1. Sąd orzeka zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów lub określonego rodzaju również w przypadku, gdy kierujący bezpośrednio po zdarzeniu określonym w art. 173 lub 177 KK zażyje alkohol lub środek odurzający.
2. Sąd orzeka przepadek pojazdu mechanicznego prowadzonego przez sprawcę przestępstwa określonego w punkcie 1 w przypadku, gdy w jego krwi stężenia alkoholu jest 1,5 promila lub w wydychanym powietrzu 0,75 mg/l albo dąży do takiego stężenia.
a) W przypadku, gdy sprawca przedmiotowego przestępstwa:
- nie jest właścicielem pojazdu;
- orzeczenie przepadku nie jest możliwe z uwagi na jego zbycie lub znaczne uszkodzenie;
orzeka się przepadek równowartości pojazdu.
b) W przypadku, gdy sprawca wykonywał czynności zawodowe lub służbowe polegające na prowadzeniu pojazdu na rzecz pracodawcy sąd orzeka w zamian za przepadek pojazdu nawiązkę w postaci, co najmniej 5000 PLN ale nie więcej niż 100 000 PLN. W ocenie ustawodawcy taki przepis jest sprawiedliwy i proporcjonalny, gdyż sprawca wykonujący zawód kierowcy nie dałby rady spłacić równowartości, np ciężarówki lub tramwaju.
*za wartość pojazdu mechanicznego przyjmuje się jego szacunkową wartość rynkową, ustaloną na dzień popełnienia przestępstwa.
Przepadek pojazdu lub równowartości odwołuje się do regulacji wprowadzonych w orzekaniu tego środka wyłącznie do przestępstw w ruchu drogowym. Taki środek w obecnym stanie prawnym ma na celu przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.
Podobne rozwiązania obowiązują już w: Danii, Szwajcarii, Francji, Słowacji, Luksemburgu, Belgii, Estonii, Finlandii, Słowenii i części niemieckich landów.
Na uwagę zasługuje fakt, iż ww przepadek (…) nie jest karą i nie jest dostosowywany do sytuacji materialnej sprawcy przestępstwa. Celem tego środka jest uniemożliwienie dalszego popełniania przestępstw a w przypadku orzeczenia przepadku równowartości pojazdu ograniczenia możliwości zakupu pojazdu.