Valvoline Rajd Małopolski - 2 runda Motul HRSMP

Po prawie dwumiesięcznej przerwie we kalendarzu Motul HRSMP cykl wraca na duże obroty. Od teraz do końca sezonu historyczne rajdówki będą startować raz w miesiącu - po kolei: Valvoline Rajd Małopolski (lipiec), Rajd Rzeszowski (sierpień), Rajd Śląska (wrzesień), Rajd Wisły (październik).

Rajdy wracają w Beskidy

W tym sezonie druga runda Motul HRSMP rozgrywana jest w malowniczych Beskidach, na nowych dla zawodników trasach w okolicach Makowa Podhalańskiego. Trasa rajdu obfituje w charakterystyczne dla Beskidów bardzo szybkie i jednocześnie wąskie drogi o zdradliwych zakrętach. Będzie to dużym wyzwaniem dla zawodników, którzy będą je pokonywać po raz pierwszy. Na pewno będzie to rajd bardzo emocjonujący i bardzo widowiskowy. Warto podkreślić, że prawie 37% trasy rajdu to odcinki specjalne. To chyba rekord rajdowych Mistrzostw Polski z ostatnich 10 lat. To jest to, co zawodnicy i kibice kochają najbardziej: mało jeżdżenia, dużo ścigania.  

Opis trasy będzie kluczem do wyniku 

Wyniki poszczególnych odcinków będą zależeć od tego jak dokładnie załoga opisze trasę podczas zapoznania. Sporządzenie opisu trasy nigdy nie jest łatwe, ale podczas II rundy Motul HRSMP będzie szczególnie trudne, bo ogromna większość zawodników nigdy tego rajdu nie jechała i nie ma notatek ani doświadczeń z lat poprzednich. Szczególnie trudne będzie wyznaczenie punktów hamowania przed zakrętem oraz opisanie pojawiających się na beskidzkich drogach poprzecznych nierówności drogi, które pokonane zbyt szybko mogą zupełnie wytrącić z toru jazdy. Sztuka opisu trasy w tym zakresie polega przede wszystkim na tym, by jadąc cywilnym autem z przepisową prędkością (nierzadko 30-50 km/h) w otwartym ruchu drogowym, przewidzieć jak w tym miejscu zachowa się rajdówka podczas zamkniętego dla ruchu OS-u, jadąc nierzadko 100 km/h. Jak skomentował to kiedyś Mistrz rajdowego pilotażu Maciej Wisławski: „jeden błąd w opisie to często koniec rajdu, a bezbłędny opis to 50% sukcesu”. Należy dodać, że opis dyktuje kierowca na zapoznaniu, a pilot (obecnie drugi kierowca) tylko to zapisuje, a potem dyktuje ten zapis kierowcy podczas OS’u.

24 zawodników Motul HRMP zgłoszonych do 2 rundy

Na starcie w Makowie Podhalańskim pojawi się cała czołówka zawodników Motul HRSMP.  Broniąca swej pozycji załoga Suder/Kowalik będzie walczyć z całą swoją konkurencją, zaczynając od wielokrotnych Mistrzów Roberta Lutego i Marcina Celińskiego, przez aspirujących do miana najszybszych startujących w cyklu od lat załóg Grzelewski/Niedbała, Zaleski/Szadkowski, Łusiak/Zaborowska, Polak/Baryła, Olchawski/Bosek, Głowala/Mitręga. Do tej konkurencji dołączyli w tym roku zawodnicy startujący Youngtimerami, którzy też mają apetyt na zwycięstwo w tym bardzo szybkie załogi Kaszowski/Kaszowski, Koprowski/Koprowski oraz Kula/Zapart.

Po chwilowej nieobecności na starcie 2 rundy Motul HRSMP pojawią się znani i lubiani zawodnicy Artur Skrabalak z nowym pilotem (Dawid Poręba) startujący Volvo Amazon, słynna z zawadiackiej jazdy załoga Molicki / Molicki (Ładą 2105), przesympatyczni bracia Rogowscy - nową w HRSMP Ładą 2103. Do cyklu wrócił też Paweł Hoffman z pilotem Jakubem Kaszubą, którzy wystartują jedynym takim samochodem cyklu, prawdziwą historią startów w WRC – Saabem 96 V4.

Od 2 rundy w cyklu ponownie wystartuje też załoga Mikulski/Skrzypek, którzy tym razem pojawią się w kultowym Porsche 911 SC.

Parada rajdowych marek - Ford dominuje         

W 2 rundzie najwięcej, bo 5, wystartuje rajdówek marki FORD (4 Sierry i 1 Escort). Kolejną najpopularniejszą obecnie marką wśród zawodników Motul HRSMP jest Opel (2 Astry i 1 Kadet). Po dwie załogi wystartują Audi, Hondą, Ładą i Porsche. Zobaczymy też pojedynczych reprezentantów marek BMW, Mazda, Renault, Saab, Toyota, VW oraz Volvo. Dotychczas w Motul HRSMP najczęściej startowały samochody BMW (116 razy). Na drugim miejscu są Fiaty - 84  starty, trzecie jest Subaru - 79 startów; czwarte Audi (70 startów) oraz piąte FSO - 49 startów. Najwyraźniej następuje pewna ewolucja preferencji markowych zawodników Motul HRSMP w kierunku samochodów młodszych. Miejmy tylko nadzieję, że wciąż widywać będziemy w tym cyklu takie rajdowe perełki jak Syrena 105 czy Trabant 604 nie mówiąc już o Polskich Fiatach, Alfa Romeo czy Lanciach. Wciąż czekamy na zawodników, którzy odważą się wystartować w Motul Historycznych Rajdowych Mistrzostwach Polski samochodami z lat 1931 – 1950. Tytuły Mistrzowskie czekają na odważnych!            

Oprawa rajdu jakiej jeszcze nie było

Organizatorzy zapowiadają arcyciekawą oprawę rajdu. Przygotowali cały Rajdowy tydzień wokół Makowa Podhalańskiego, zapewnili, że mieszkańcy miejscowości zostali włączeni w oprawę rajdu, stali się podmiotem zainteresowania organizatora a nie tylko przedmiotem, z którym trzeba się borykać. Współpraca z mieszkańcami oraz lokalnymi władzami od wójta wzwyż wydaje się modelowa.

Zaplanowali nowatorski element harmonogramu: ceremonię otwarcia rajdu. W czwartkowe popołudnie na rynku w Wadowicach zorganizowana zostanie konferencja, postój zaproszonych samochodów rajdowych, a także miasteczko kibica.

Ceremonia startu Valvoline Rajdu Małopolski zaplanowana jest na popołudnie w piątek, odbędzie się w Makowie Podhalańskim przy estradzie Makowianka, podobnie jak meta zawodów. Na terenach przy estradzie zorganizowane zostanie miasteczko rajdowe, w którym czekać będzie wiele atrakcji: symulatory rajdowe, animacje i dmuchańce dla dzieci (kącik małego rajdowca RMF FM), koncert uczestników programu Mam Talent – zespołu PotOCK, a zakończenie rajdu uświetni profesjonalny pokaz laserów.

Oprawy medialnej Valvoline Rajdu Małopolski rajdu można tylko pozazdrościć: wspaniali patroni medialni których lista jest długa oraz relacje na żywo w Motowizji i RMF FM.  

Po raz pierwszy organizatorzy tak naprawdę zadbali o kibiców. Przygotowali nie tylko atrakcje dla nich w Wadowicach i Makowie i świetne imprezy towarzyszące, ale również i darmowe busy dla kibiców, które podczas kursując w oba dni rajdu dowiozą fanów z Makowa Podhalańskiego na punkty kibica rozlokowane przy atrakcyjnych miejscach odcinków specjalnych. Na punktach kibica dostępne będą grille!

Komitet organizacyjny i promotor Valvoline Rajdu Małopolski oraz Automobilklub Śląski pod każdym względem bardzo wysoko postawili poprzeczkę. Fantastycznie zadbał o kibiców zapewniając atrakcje dla całych rodzin kibiców od najmłodszych do najstarszych. Zarówno tych, którzy mają benzynę w żyłach i będą ekscytować się walką na Osach, jak i tych dla których będzie to ich pierwszy kontakt ze sportem rajdowym, a imprezy około rajdowe będą rajdowym festynem rodzinnym.

Teraz wszystkie kolejne rajdy Mistrzostw Polski będą oceniane i porównywane właśnie do tej imprezy. Rajd przygotowany jest naprawdę na najwyższym światowym poziomie. Okazuje się że można... a jeśli można na jednym rajdzie, to znaczy, że można na wszystkich.     

Samochody: 
Źródło newsa: 

News

Nowości w harmonogramie Valvoline Rajdu Małopolski
Trasa zmieniona w ponad 50%, trzynaście odcinków specjalnych w ... więcej
ELMS: Biało-czerwone podium wyścigu 4h Le Castellet
Biało-czerwono na torze Paul Ricard! Polski zespół Inter Europol Competition... więcej
Kamena Rally Team liderem w Pucharze Europy !
Duet Tomasz Białkowski – Dariusz Baśkiewicz wygrał  Baja TT Dehesa... więcej
Komunikat GKSS PZM nr 6/2024
Informujemy, że Komunikat Głównej Komisji Sportu Samochodowego PZM nr 6/2024... więcej
Wyścig górski Prządki na wydłużonej trasie!
Do 21. Wyścigu Górskiego Prządki 2024 pozostał niecały miesiąc.... więcej
Fundacja PZM: 1.5 proc. ma znaczenie
Okres rozliczania dochodów za 2023 rok to okazja do wsparcia potrzebujących... więcej
Tymek Kucharczyk z pierwszym zwycięstwem w brytyjskiej Formule 3
Tymek Kucharczyk zdominował rywalizację w sobotę i odniósł swoje... więcej
Madziara i Pawłowski najszybsi na inaugurację sezonu Millers Oils HRSMP
13 odcinków specjalnych w Górach Sowich wyłoniło najlepsze załogi 52.... więcej

Strony

- Archiwum