Znamy termin Grand Prix Polski Pojazdów Zabytkowych
Znamy już termin jednego z bardziej lubianych rajdów w kalendarzu PZM. Grand... więcej
Wesołych Świąt
Wesołych i pogodnych Świąt Wielkanocnych życzy Zarząd Okręgowy PZM w Warszawie.
Puchar Toru Modlin - 1 runda
Moto-Auto-Klub zaprasza 07 kwietnia 2024r na 1 rundę Pucharu Toru Modlin i 2... więcej
Super Sprint „Radomska Wiosna”
Automobilklub Radomski zaprasza 28 kwietnia 2024r. na Super Sprint „... więcej
Puchar Toru Słomczyn 2023 - 3 runda
Automobilklub Rzemieślnik zaprasza na 23.03.br do Słomczyna na 3 rundę Pucharu... więcej
Komunikat ZO PZM z dnia 21.03.2024
Komunikat ZO PZM Warszawa z dnia 21-03-2024.pdf
Odszedł Andrzej Piwoński
W dniu 19 marca 2024 odszedł od nas Andrzej Piwoński, członek Komisji Sportów... więcej
Polski Związek Motorowy z certyfikatem FIVA
To jest w zasadzie formalność, ale się chwalimy, bo w dzisiejszych czasach... więcej
Szkolenie na licencję Organizatora Sportów Popularnych
Automobilklub Polski na zlecenie Zarządu Okręgowego pZM w Warszawie zaprasza na... więcej
Będziemy na targach Warsaw Motorcycle Show. Przyjdź, pogadaj, zobacz
Już niedługo, bo w dniach 22-24 marca, będziemy, jako Główna Komisja... więcej

XII Supertest Ekonomii - relacja

Zaczęło się jak u Hitchcocka, bo zamiast planowanej spokojnej , równej jazdy  był kilkunastokilometrowy korek wyjazdowy z Warszawy  a przez kolejne kilkanaście kilometrów jazda w kolumnie po zatłoczonej ”dwójce” i od razu spore opóźnienia, które potem trzeba było odrabiać szybszą jazdą. Rozluźniło się dopiero na autostradowej obwodnicy Mińska Mazowieckiego ale i na  dalszej trasie miejscami ruch również był duży.

W sumie uczestnicy XII Supertestu Ekonomii mieli do pokonania dystans 458 km, z Warszawy przez Kałuszyn, Węgrów, Drohiczyn i Hajnówkę do Białowieży a z powrotem ponownie przez Hajnówkę i dalej przez Bielsk Podlaski, Brańsk, Małkinię, Wyszków na stację Shell przy  ul.Ostrobramskiej. Trasa w z górą połowie prowadziła po drogach wojewódzkich, jedna trzecia drogami krajowymi  a autostrady i drogi expressowe stanowiły zaledwie 12 procent dystansu.

Pogoda dopisała, było dość ciepło, prawie nie padało i wiatr nie przeszkadzał w jeździe. W tych w sumie sprzyjających warunkach najlepiej spisała się Skoda Octavia 1.4 TSI/CNG,  prowadzona przez ubiegłorocznego zwycięzcę Michała Wiatra, która na tej trasie spaliła 20,17 m3 gazu ( 3.29 zł/m3). Błekitne paliwo na blisko 500 km  kosztowało tylko 66 zł 36 gr a koszt przejechania 100 km  wyniósł zaledwie 13 zł 75 gr.  Niewiele drożej  wypadła  druga  Skoda - Rapid Spaceback Greenline  1.6 TDI CR DPF , którą jechał Piotr Kwapiszewski. Na mecie zatankowała tylko 12.38 l oleju napędowego co oznacza zużycie 2.73l/100 km. Przy cenie  5.32 zł /l  koszt  pokonania 100 km wyniósł 14zł 52 gr . Skoda Rapid została tez mistrzem zasięgu , bo na 55 litrowym zbiorniku mogłaby pokonać dystans 2017 km.

Mistrzem ekologii został drugi z diesli w stawce – Nissan Pulsar Tekna 1.5 dCi – emitujący do atmosfery   94 g CO2/km. Na trasie Supertestu Pulsar kierowany przez Łukasza Ostera zużył 15,61 l ON uzyskując średnie spalanie  w wysokości 3.36l/100km co przekłada się na koszt pokonania tego dystansu poniżej 18 zł.  Na kilka groszy do granicy 20 zł na 100km zbliżył się dwupaliwowy Fiat 500 1.3 JTD 16V Multijet by ELPIGAZ zasilany olejem napędowym i najtańszym paliwem na rynku – LPG ( 1.89 zł/l). Oryginalne, polskie rozwiązanie sprawdzone już w samochodach ciężarowych, od niedawna proponowane jest do aut osobowych. Samochód prowadzony przez znanego kierowcę rajdowego Tomasza Ciecierzyńskiego zużywał podczas Supertestu 2.07l autogazu i 2.99l/100 km oleju napędowego. Nieco powyżej 20 zł na 100 km kosztowała  jazda dwoma benzynowymi Fiatami  – Pandą 1.2 8v 69KM Easy prowadzoną przez zwycięzcę jednego z wcześniejszych Supertestów Roberta Bieleckiego oraz 500X Lounge 1.4 Multiair 140KM FWD, którym jechał Maciej Czowgan. Oba samochody zatankowały na mecie po około 20 litrów  benzyny, Panda spalała 4.22 l/100km a dłuższy o ponad pół metra i cięższy o 400kg nowy Fiat 500X  z innowacyjnym silnikiem Multiair tylko o pół litra więcej.

Kosztująca niewiele ponad 30 tys. Panda okazała się najtańszym samochodem w eksploatacji – 55 gr za kilometr jazdy. Najdroższy samochód w stawce, kosztujący ponad 250 tys.zł  hybrydowy, luksusowy Infiniti Q70 3,5h, prowadzony zgodnie z zasadami eco-drivingu  spalał zaskakująco mało paliwa – tylko 5.62l/100km. Jadący nim Marcin Bochenek zwracał na mecie uwagę na wpływ  wykorzystania silnika elektrycznego  na spalanie  przez 3,5 l benzynową jednostkę napędową, dzięki czemu przejazd 100 km kosztował tylko 30 zł.

Wszystkie samochody tankowały paliwo Shell V-Power Nitro+.

Zarząd Okręgowy PZM: 
Kategorie: