Komunikat OKSM PZM nr 2/2025
Dot. Zmiany daty 2 rundy MOW Enduro Sprint oraz odwołania zawodów Best Lap... więcej
Komunikat OKSS PZM nr 2/2025
Dot. Zmiany terminu 3 rundy MOW Rallycorss W związku ze zmianą w... więcej
RU 3 rundy Mistrzostwa Okręgu Warszawskiego Supermoto
Regulamin Uzupełniający RU3 runda Mistrzostw Mazowsza Supermoto, 3 runda... więcej
RU 3 rundy Mistrzostwa Okręgu Warszawskiego PitBike
Regulamin Uzupełniający RU3 runda Mistrzostw Mazowsza PitBike, 3 runda... więcej
Katarzyna Polańska Motocyklową Mistrzynią Mazowsza
Katarzyna Polańska (Automobilklub Polski), znana w środowisku motocyklowym jako... więcej
Rajdowe Lato w Mieście 2025.
Jubileuszowa edycja pełna pasji, edukacji i motoryzacyjnych emocji. Warszawa... więcej
Startuje Wielka Wyprawa Maluchów dla Dzieci
We wtorek 1 lipca o 9:00 pod Pałacem Kultury i Nauki w Warszawie rozpocznie się... więcej
Sukces Kajetanowicza w Grecji
Triumfem Kajetana Kajetanowicza (Automobilklub Polski) i Macieja Szczepaniaka... więcej
Wielka Wyprawa Maluchów 2025
Fundacja Polskiego Związku Motorowego troszczy się o dzieci, które uległy... więcej
XIV Kryterium Fela im. W. Paszkowskiego i VII Kryterium im. M. Pawłowskiego
Komisja Seniorów Automobilklubu Polski zaprasza na XIV Kryterium Fela im.... więcej

XII Supertest Ekonomii - relacja

Zaczęło się jak u Hitchcocka, bo zamiast planowanej spokojnej , równej jazdy  był kilkunastokilometrowy korek wyjazdowy z Warszawy  a przez kolejne kilkanaście kilometrów jazda w kolumnie po zatłoczonej ”dwójce” i od razu spore opóźnienia, które potem trzeba było odrabiać szybszą jazdą. Rozluźniło się dopiero na autostradowej obwodnicy Mińska Mazowieckiego ale i na  dalszej trasie miejscami ruch również był duży.

W sumie uczestnicy XII Supertestu Ekonomii mieli do pokonania dystans 458 km, z Warszawy przez Kałuszyn, Węgrów, Drohiczyn i Hajnówkę do Białowieży a z powrotem ponownie przez Hajnówkę i dalej przez Bielsk Podlaski, Brańsk, Małkinię, Wyszków na stację Shell przy  ul.Ostrobramskiej. Trasa w z górą połowie prowadziła po drogach wojewódzkich, jedna trzecia drogami krajowymi  a autostrady i drogi expressowe stanowiły zaledwie 12 procent dystansu.

Pogoda dopisała, było dość ciepło, prawie nie padało i wiatr nie przeszkadzał w jeździe. W tych w sumie sprzyjających warunkach najlepiej spisała się Skoda Octavia 1.4 TSI/CNG,  prowadzona przez ubiegłorocznego zwycięzcę Michała Wiatra, która na tej trasie spaliła 20,17 m3 gazu ( 3.29 zł/m3). Błekitne paliwo na blisko 500 km  kosztowało tylko 66 zł 36 gr a koszt przejechania 100 km  wyniósł zaledwie 13 zł 75 gr.  Niewiele drożej  wypadła  druga  Skoda - Rapid Spaceback Greenline  1.6 TDI CR DPF , którą jechał Piotr Kwapiszewski. Na mecie zatankowała tylko 12.38 l oleju napędowego co oznacza zużycie 2.73l/100 km. Przy cenie  5.32 zł /l  koszt  pokonania 100 km wyniósł 14zł 52 gr . Skoda Rapid została tez mistrzem zasięgu , bo na 55 litrowym zbiorniku mogłaby pokonać dystans 2017 km.

Mistrzem ekologii został drugi z diesli w stawce – Nissan Pulsar Tekna 1.5 dCi – emitujący do atmosfery   94 g CO2/km. Na trasie Supertestu Pulsar kierowany przez Łukasza Ostera zużył 15,61 l ON uzyskując średnie spalanie  w wysokości 3.36l/100km co przekłada się na koszt pokonania tego dystansu poniżej 18 zł.  Na kilka groszy do granicy 20 zł na 100km zbliżył się dwupaliwowy Fiat 500 1.3 JTD 16V Multijet by ELPIGAZ zasilany olejem napędowym i najtańszym paliwem na rynku – LPG ( 1.89 zł/l). Oryginalne, polskie rozwiązanie sprawdzone już w samochodach ciężarowych, od niedawna proponowane jest do aut osobowych. Samochód prowadzony przez znanego kierowcę rajdowego Tomasza Ciecierzyńskiego zużywał podczas Supertestu 2.07l autogazu i 2.99l/100 km oleju napędowego. Nieco powyżej 20 zł na 100 km kosztowała  jazda dwoma benzynowymi Fiatami  – Pandą 1.2 8v 69KM Easy prowadzoną przez zwycięzcę jednego z wcześniejszych Supertestów Roberta Bieleckiego oraz 500X Lounge 1.4 Multiair 140KM FWD, którym jechał Maciej Czowgan. Oba samochody zatankowały na mecie po około 20 litrów  benzyny, Panda spalała 4.22 l/100km a dłuższy o ponad pół metra i cięższy o 400kg nowy Fiat 500X  z innowacyjnym silnikiem Multiair tylko o pół litra więcej.

Kosztująca niewiele ponad 30 tys. Panda okazała się najtańszym samochodem w eksploatacji – 55 gr za kilometr jazdy. Najdroższy samochód w stawce, kosztujący ponad 250 tys.zł  hybrydowy, luksusowy Infiniti Q70 3,5h, prowadzony zgodnie z zasadami eco-drivingu  spalał zaskakująco mało paliwa – tylko 5.62l/100km. Jadący nim Marcin Bochenek zwracał na mecie uwagę na wpływ  wykorzystania silnika elektrycznego  na spalanie  przez 3,5 l benzynową jednostkę napędową, dzięki czemu przejazd 100 km kosztował tylko 30 zł.

Wszystkie samochody tankowały paliwo Shell V-Power Nitro+.

Zarząd Okręgowy PZM: 
Kategorie: