Okręgowa Komisja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego PZM w Warszawie (kadencja 2023-2027)
Lp.
|
Imię
|
Nazwisko
|
Funkcja
|
1
|
Marek
|
Stępień
|
Przewodniczący OKBRD
|
2
|
Dariusz
|
Gil
|
Członek Komisji
|
3
|
Andrzej
|
Miecznikowski
|
Członek Komisji
|
4
|
Maciej
|
Słupecki
|
Członek Komisji
|
5
|
Wojciech
|
Szemetyłło
|
Członek Komisji
|
6
|
Józef
|
Włodarkiewicz
|
Członek Komisji
|
7
|
Adam
|
Kowalski
|
Członek Komisji
|
W Polsce, mimo relatywnie niskiego wskaźnika motoryzacji i pewnej poprawy w ostatnich latach, zagrożenie zdrowia i życia uczestników ruchu drogowego jest nadal wysokie. W ciągu ostatnich 15 lat w naszym kraju zarejestrowano ponad 820 tys. wypadków drogowych, w których zginęło prawie 100 tys. osób, a ponad 1,0 mln było rannych. Bezpośrednie koszty tych zdarzeń wyniosły ponad 300 mld zł, co oznacza średnio 20 mld zł rocznie.
Głównymi przyczynami wypadków drogowych w Polsce, niezmiennie od wielu lat, są niebezpieczne zachowania uczestników ruchu drogowego: nadmierna prędkość jazdy, nietrzeźwość, niestosowanie urządzeń bezpieczeństwa, agresja na drodze i brak poszanowania praw innych uczestników ruchu. Niemniej w ostatniej dekadzie, mimo wzrostu o ponad połowę liczby pojazdów i podwojenia pracy przewozowej, liczba śmiertelnych ofiar ruchu drogowego zmniejszyła się o 1/3.
Zmiany te są zarówno wynikiem zjawisk o charakterze ogólnym, jak i systematycznych działań celowych ujętych w Krajowym Programie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT i Europejskiej Karty Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Podstawowym celem Okręgowej Komisji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Ochrony Środowiska ZO PZM w Warszawie jest:
-
stworzenie i rozwój podstaw do prowadzenia skutecznych i długofalowych działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego;
-
kształtowanie świadomego i kulturalnego uczestnika ruchu drogowego, respektującego prawo i szanującego prawa innych uczestników tego ruchu;
-
ochrona pieszych, dzieci i rowerzystów;
-
zmniejszenie tzw. ciężkości wypadków.
Podejmowane działania koncentrują się na:
-
usprawnieniu procesu zarządzania BRD w ramach programu GAMBIT
-
kształtowaniu prawidłowych zachowań w ruchu drogowym (przestrzeganie ograniczeń prędkości, stosowanie pasów bezpieczeństwa, trzeźwość uczestników ruchu drogowego, edukacja, komunikacja ze społeczeństwem);
-
ochronie pieszych i rowerzystów, (nowoczesne zarządzanie ruchem drogowym, audyt brd projektów drogowych);
-
zmniejszaniu ciężkości wypadków (działania ratownicze).