70- lecie PZM
2020 rok jest rokiem jubileuszowym  Polskiego Związku Motorowego - to już... więcej
Sport motocyklowy - ważne informacje
W związku z tym, że w 2020 roku w sporcie motocyklowym będą wymieniane stare... więcej
Bartosz Zmarzlik Najlepszym Sportowcem Polski 2019 roku!
Brawo Bartosz Zmarzlik #95! Mistrz Świata ze Stal Gorzów - Najlepszym... więcej
Automobilklub Chełsmki zagra dla WOŚP
Automobilklub Chełmski zaprasza do udziału w 14. Orkiestrowym Supersprincie.... więcej
Sebastian Greszta z AK Chełmskiego na starcie Africa Eco Race 2020
4 stycznia w Monako startuje pustynny maraton Africa Eco Race. Wśród... więcej
Relacja z podsumowania sezonu 2019 w sporcie samochodowym i turystyce
W dniu 21 grudnia w siedzibie PZM w Lublinie odbyło się podsumowanie sezonu... więcej
Ostatnie posiedzenie Zarządu Okręgowego PZM Lublin w 2019 roku
W dniu 21 grudnia w siedzibie PZM odbyło sie ostatnie posiedzenie Zarządu... więcej
6 runda Samochodowych Mistrzostw Automobilklubu Bialskopodlaskiego
Impreza odbędzie się w dniu 29.12.2019 r. na terenie lotniska w Białej... więcej
Podsumowanie roku 2019
Zarząd Okręgowy PZM w Lublinie serdecznie zaprasza na uroczyste podsumowanie... więcej
Finał konkursu "Moda na odblaski"
Finał konkursu ”Moda na odblaski” odbył się 6 grudnia w Lubelskim... więcej

Wystawa motocykli na Moto Session 2013

Ekspozycja motocykli zabytkowych przygotowana przez Lubelską Grupę Weterańską „Partyzant” będzie znaczącą częścią Wystawy Pojazdów Zabytkowych na Moto Session 2013. Ekspozycja prezentuje historię rozwoju motocykli na świecie i w Polsce, w okresie od odzyskania niepodległości w 1918 roku, do lat 80-tych XX wieku.
40 motocykli prezentujemy w następujących modułach tematycznych:
Lata 20-te, lata 30-te:
Naszą wycieczkę w przeszłość zaczynamy od angielskiego Lewisa z 1919 roku - najstarszego motocykla na wystawie. To przykład, jak rowery stawały się motocyklami. Następne to motocykle z lat dwudziestych i trzydziestych - to już pojazdy konstrukcyjnie dojrzałe: Ariel, BSA, NSU – to marki, które przodowały w rozwoju motocykli w tych latach. Tutaj też akcent polskiej myśli technicznej II RP, w postaci „Sokoła” 600 RT, produkowanego w Państwowych Zakładach Inżynieryjnych w Warszawie.
Motocykle w armii i na wojnie:
Ważnym okresem w dziejach świata i Polski była II Wojna Światowa. Udział w wojnie i służba w wojsku, zmieniły oblicze i zastosowanie konstruowanych motocykli.
Przykładami są:
Sokół 600 RT – stosowany w Wojsku Polskim podczas kampanii wrześniowej;
Harley-Dawidson WLA 1942 - motocykl amerykański dostarczany w ramach pomocy Lend-Lesse do Związku Sowieckiego skąd trafił do jednostki I Armii WP;
DKW RT 125 – pojazd łącznikowy w armii niemieckiej;
BSA M20 – jeden z podstawowych motocykli armii brytyjskiej i jednostek polskich na zachodzie;
Motocykle powojenne w służbie wojskowej to:
Condor 250 - rzadko spotykany w Polsce motocykl produkowany dla armii szwajcarskiej;
Ural M 62 „Irbit”, KMZ K-750 i Iż-49 – to radzieckie motocykle wojska i milicji.
Motocykle naszych ojców – czyli lata 1950-80:
To motocykle od początkowych lat odbudowy przemysłu po wojnie, po dynamiczny rozwój produkcji motocykli w latach 60-tych i po schyłek tej produkcji w Polsce w 1985 r. Pierwsze motocykle czasów PRL, to konstrukcje proste i niejednokrotnie o przestarzałych rozwiązaniach konstrukcyjnych, np. SHL M04. Kolejne lata to kultowe WFM M06 i SHL M11 oraz jedyny polski czterosuw Junak M 10.
W tym czasie w użytku, oprócz krajowych, były motocykle z importu, głównie z Krajów Demokracji Ludowej (KDL). Jako przykłady zaprezentujemy czeską Jawę, węgierską - Pannonię, niemiecką - MZ BK350 oraz radzieckiego Iża 56.
Polska, w tym okresie, była największym producentem motocykli w Europie.
Schyłek popularności motocykla, jako środka codziennego transportu, to koniec lat 70tych, gdy samochody stały się bardziej dostępne dla społeczeństwa.
W 1985 roku zaprzestano produkcji motocykli w Polsce.
Na grzyby, na ryby - na co dzień, do pracy i od święta - czyli skutery i motorowery
Ważnym elementem uzupełniającym historię motocykli stanowią mopedy, motorowery oraz skutery, stosowane, jako sprzęt rekreacyjny i codziennego użytku:
modne wypady „za miasto” na polskim skuterze Osa lub niemieckim Troll;
przejażdżka nad pobliską rzekę z wędką na Komarze;
spotkanie młodych adeptów motocyklizmu na Rometach;
czy pocztylion przemierzający okolicę z torbą pełną listów.
 
Motocyklizm to nie tylko sprzęt, ale przede wszystkim ludzie! Wystawa ma za zadanie przybliżyć wszystko to, co jest związane z motocyklizmem. Dlatego członkowie Stowarzyszenia oraz modelki z Zespołu Szkół Odzieżowo-Włókienniczych im. Wł. Reymonta w Lublinie, zaprezentują się w stylizacji i strojach zgodnych z epoką danego modułu ekspozycji motocykli.
Atrakcją przeznaczoną dla młodszej części widowni, będzie możliwość zrobienia sobie zdjęcia na motocyklu w specjalnie przygotowanej scenerii.
Dla osób zainteresowanych działalnością Stowarzyszenia LGW „Partyzant” przygotowany został kącik multimedialny prezentujący dotychczasowe dokonania Stowarzyszenia.
 
Zdjęcia:  WT.Czerniak
Zarząd Okręgowy PZM: 
Kategorie: