"Uroki Lubelszczyzny 2019" - relacja
W Gminnej Bibliotece  w Jabłoniu 1 września  na starcie 21 Rundy... więcej
"Uroki Lubelszczyzny 2019"
Uroki Lubelszczyzny 2019” Zarząd Okręgowy PZM w Lublinie zaprasza na... więcej
VI MOTOZŁAZ (V motocyklowa runda MPPZ) za nami - relacja z rajdu
Pierwszy weekend sierpnia był nie lada gratką i wyczekiwanym terminem dla moto-... więcej
Na zawsze w Naszych sercach
Przepełnieni żalem i smutkiem informujemy, że w dniu 3 sierpnia podczas... więcej
Msza polowa pamięci Łukasza Lonki
W środę 31 lipca, na torze motocrossowym w Lubartowie odbędzie się msza święta... więcej
Brak akceptacji dla "OlszanaEnduroRace III edycja"
W imieniu Głównej Komisji Sportu Motocyklowego informujemy, że zawody... więcej
VI motozłaz- Mistrzstwa Polski Pojazdów zabytkowych - motocykle
Federacja Zmotoryzowanych  zaprasza w dniach  01-04 sierpnia 2019... więcej
"Klasyczna Roskosz" - II Runda Mistrzostw Okręgu lubelskiego w turystyce
Automobilklub Bialskopodlaski zaprasza w dniu 28 lipca  na II Rundę... więcej
Ranking miast przyjaznych kierowcom 2019
Miasto bez korków i kolizji, po którym jazda jest niedroga, przyjemna i szybka... więcej
Pismo BST PZM dot. nielegalnych zawodów pod nazwą "II Przystanek Enduro Kids"
/pliki/zo/lublin/pismo_do_zarzadow_okregowych_pzm-1.pdf

Wystawa motocykli na Moto Session 2013

Ekspozycja motocykli zabytkowych przygotowana przez Lubelską Grupę Weterańską „Partyzant” będzie znaczącą częścią Wystawy Pojazdów Zabytkowych na Moto Session 2013. Ekspozycja prezentuje historię rozwoju motocykli na świecie i w Polsce, w okresie od odzyskania niepodległości w 1918 roku, do lat 80-tych XX wieku.
40 motocykli prezentujemy w następujących modułach tematycznych:
Lata 20-te, lata 30-te:
Naszą wycieczkę w przeszłość zaczynamy od angielskiego Lewisa z 1919 roku - najstarszego motocykla na wystawie. To przykład, jak rowery stawały się motocyklami. Następne to motocykle z lat dwudziestych i trzydziestych - to już pojazdy konstrukcyjnie dojrzałe: Ariel, BSA, NSU – to marki, które przodowały w rozwoju motocykli w tych latach. Tutaj też akcent polskiej myśli technicznej II RP, w postaci „Sokoła” 600 RT, produkowanego w Państwowych Zakładach Inżynieryjnych w Warszawie.
Motocykle w armii i na wojnie:
Ważnym okresem w dziejach świata i Polski była II Wojna Światowa. Udział w wojnie i służba w wojsku, zmieniły oblicze i zastosowanie konstruowanych motocykli.
Przykładami są:
Sokół 600 RT – stosowany w Wojsku Polskim podczas kampanii wrześniowej;
Harley-Dawidson WLA 1942 - motocykl amerykański dostarczany w ramach pomocy Lend-Lesse do Związku Sowieckiego skąd trafił do jednostki I Armii WP;
DKW RT 125 – pojazd łącznikowy w armii niemieckiej;
BSA M20 – jeden z podstawowych motocykli armii brytyjskiej i jednostek polskich na zachodzie;
Motocykle powojenne w służbie wojskowej to:
Condor 250 - rzadko spotykany w Polsce motocykl produkowany dla armii szwajcarskiej;
Ural M 62 „Irbit”, KMZ K-750 i Iż-49 – to radzieckie motocykle wojska i milicji.
Motocykle naszych ojców – czyli lata 1950-80:
To motocykle od początkowych lat odbudowy przemysłu po wojnie, po dynamiczny rozwój produkcji motocykli w latach 60-tych i po schyłek tej produkcji w Polsce w 1985 r. Pierwsze motocykle czasów PRL, to konstrukcje proste i niejednokrotnie o przestarzałych rozwiązaniach konstrukcyjnych, np. SHL M04. Kolejne lata to kultowe WFM M06 i SHL M11 oraz jedyny polski czterosuw Junak M 10.
W tym czasie w użytku, oprócz krajowych, były motocykle z importu, głównie z Krajów Demokracji Ludowej (KDL). Jako przykłady zaprezentujemy czeską Jawę, węgierską - Pannonię, niemiecką - MZ BK350 oraz radzieckiego Iża 56.
Polska, w tym okresie, była największym producentem motocykli w Europie.
Schyłek popularności motocykla, jako środka codziennego transportu, to koniec lat 70tych, gdy samochody stały się bardziej dostępne dla społeczeństwa.
W 1985 roku zaprzestano produkcji motocykli w Polsce.
Na grzyby, na ryby - na co dzień, do pracy i od święta - czyli skutery i motorowery
Ważnym elementem uzupełniającym historię motocykli stanowią mopedy, motorowery oraz skutery, stosowane, jako sprzęt rekreacyjny i codziennego użytku:
modne wypady „za miasto” na polskim skuterze Osa lub niemieckim Troll;
przejażdżka nad pobliską rzekę z wędką na Komarze;
spotkanie młodych adeptów motocyklizmu na Rometach;
czy pocztylion przemierzający okolicę z torbą pełną listów.
 
Motocyklizm to nie tylko sprzęt, ale przede wszystkim ludzie! Wystawa ma za zadanie przybliżyć wszystko to, co jest związane z motocyklizmem. Dlatego członkowie Stowarzyszenia oraz modelki z Zespołu Szkół Odzieżowo-Włókienniczych im. Wł. Reymonta w Lublinie, zaprezentują się w stylizacji i strojach zgodnych z epoką danego modułu ekspozycji motocykli.
Atrakcją przeznaczoną dla młodszej części widowni, będzie możliwość zrobienia sobie zdjęcia na motocyklu w specjalnie przygotowanej scenerii.
Dla osób zainteresowanych działalnością Stowarzyszenia LGW „Partyzant” przygotowany został kącik multimedialny prezentujący dotychczasowe dokonania Stowarzyszenia.
 
Zdjęcia:  WT.Czerniak
Zarząd Okręgowy PZM: 
Kategorie: