SUPEROES 8/2019: FRUWAJĄCE KOŁO, DACH BLIŻEJ ZIEMI, AWARIE, OLEJ I WSZYSTKIE NIESPODZIANKI SIERPNIA.
SUPEROES 8/2019: FRUWAJĄCE KOŁO, DACH BLIŻEJ ZIEMI, AWARIE, OLEJ I WSZYSTKIE... więcej
Dziesiąta rocznica śmierci Zbigniewa Banasika
Dokładnie dziesięć lat temu, piętnastego sierpnia 2009 roku zmarł nagle wybitny... więcej
SUPEROES 7/2019: WAKACYJNA FREKWENCJA, POGODA WEDŁUG ZAPOWIEDZI, CIEKAWA TRASA, WYNIKI
SUPEROES 7/2019: WAKACYJNA FREKWENCJA, POGODA WEDŁUG ZAPOWIEDZI, CIEKAWA TRASA... więcej
REGULAMIN UZUPEŁNIAJĄCY IV Rundy Mistrzostw Strefy Polski Południowej w Motocrossie
REGULAMIN UZUPEŁNIAJĄCY IV Rundy Mistrzostw Strefy Polski Południowej w... więcej
Ranking miast przyjaznych kierowcom 2019
Miasto bez korków i kolizji, po którym jazda jest niedroga, przyjemna i szybka... więcej
Uroczystość z okazji 60-tej rocznicy tragedii pod Chęcinami
Komitet Organizacyjny 60-tej rocznicy tragedii pod Chęcinamizaprasza na... więcej
REGULMIN UZUPEŁNIAJĄCY III Runda Pucharu Południowej Polski Cross Country 2019
REGULMIN UZUPEŁNIAJĄCY III Runda Pucharu Południowej Polski Cross Country 2019... więcej

TAK BYŁO – RZECZ O AUTOMOBILKLUBIE KIELECKIM NA JEGO OSIEMDZIESIĄLECIE

 Mija osiemdziesiąt lat od powstania i rozpoczęcia działalności przez Automobilklub Kielecki.

Ta rocznica jest dla nas szczególna, jest okazją do wspomnień i refleksji, do wyrażenia uznania tym, którzy dali początek naszemu stowarzyszeniu i to zobowiązuje nas do godnego uczczenia tego jubileuszu.

Powinnością naszą jest ocalić od zapomnienia ludzi, zdarzenia i fakty, które dzięki bezinteresownej i społecznej pracy przyniosły efekty działalności na przestrzeni minionych osiemdziesięciu lat.

10 października 1936 roku nasze stowarzyszenie jako jedno z 9 dołączyło do grona nielicznej w tym czasie rodziny Automobilklubów.

Pierwszym Prezesem Zarządu został znany w Kielcach działacz społeczny dr Wincenty Jokiel. Pierwszą siedzibą było prywatne mieszkanie jednego z członków przy ul. Foscha 35 m2. Po 3 miesiącach siedziba została przeniesiona na ul. Sienkiewicza 51 i znajdowała się tam aż do wybuchu II Wojny Światowej.

Lata powojenne to kolejne próby reaktywowania naszego stowarzyszenia. Mimo dużego wysiłku i zaangażowania wielu osób, próba ta powiodła się dopiero w 1970 roku.

Od tego momentu po 25 latach od zakończenia wojny Automobilklub Kielecki ponownie uzyskał osobowość prawną.

Stało się to dzięki uporowi niewielkiej grupki miłośników motoryzacji i sportów motorowych. Przez pierwsze dwa lata nie wiele się działo. Na czele nowo powołanego Zarządu stanął Henryk Górzyński, którego po roku zmienił Adam Trybus. Po wyjeździe w 1972 r. Adama Trybusa na placówkę ONZ ster objął wielki pasjonat motoryzacji Włodzimierz Wójcikiewicz, który nieprzerwanie przez kolejne 28 lat kierował naszym Automobilklubem.

Od tego momentu rozpoczęła się wielokierunkowa działalność statutowa Automobilklubu Kieleckiego. Nowa siedziba przy ul. Chęcińskiej 1  pozwoliła na lepsze funkcjonowanie Klubu. Na koniec 1974 roku Klub liczył 1800 członków, 37 kół zakładowych i dwie Delegatury w Starachowicach i Jędrzejowie. Ta pierwsza po przekształceniu w Oddział działa do dziś wraz z dwoma innymi w Ostrowcu i w Busku.

Był jeszcze oddział  w Skarżysku, ale w 2012 r. kol. ze Skarżyska postanowili wystąpić ze struktur n/ Klubu     

Lata 1972 – 1976 to okres wielu imprez sportowych, turystycznych i BRD na szczeblu lokalnym. Wśród uczestników tych imprez i coraz liczniejszego grona działaczy, którzy naprawdę działali społecznie, dawało się odczuć, że brakuje czegoś co nazywało się sportem przez duże „S”.

Mimo że nie było tradycji i brakowało miejsca na organizację tego typu imprez to nasi działacze nie ustawali w nowych coraz śmielszych pomysłach. Koledzy Marcin Chechelski, Andrzej Brodawko, Andrzej Walicki i Ryszard Mikurda zaproponowali organizację czegoś zupełnie nowego, połączyli elementy wyścigów i rajdów samochodowych w jedną imprezę.

Tak narodziło się Grand Prix Gór Świętokrzyskich, które dało podwalinę pod budowę toru samochodowego w Miedzianej Górze

Wielkim orędownikiem tej budowy był prezes Wójcikiewicz, który miał dar przekonywania i potrafił wokół siebie skupić takich samych zapaleńców jakim był on sam. Po roku od rozpoczęcia prac na „starym” teraz „leśnym odcinku drogi krajowej nr 74 i połączeniu ją z nowym odcinkiem drogi Kielce – Łódź, 26 czerwca 1977 roku nastąpiło otwarcie toru „KIELCE”.

Sprawiło to że Automobilklub Kielecki stał się wśród innych stowarzyszeń i organizacji wiodącym ośrodkiem w organizacji imprez sportowych, turystycznych i BRD. Ten obiekt zaczął przyciągać coraz więcej uzdolnionej młodzieży. Zaczęto też organizować coraz więcej imprez, a standardem stały się organizowane 2 razy do roku Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski.

Kolejne lata to ciągły rozwój naszego Klubu. W 1981 roku następuje powstanie giełdy samochodowej i rejestracja działalności gospodarczej. Daje to jeszcze większe możliwości rozwoju Klubu.

W 1996 roku Automobilklub zmienia siedzibę z ul. Chęcińskiej i przeprowadza się do wykupionej od PZM części budynku przy ul Słowackiego 16, a wybudowany w M. Gorze ośrodek który otrzymuje nazwę „moto - raj” przechodzi kolejne modernizacje.

Po drodze powstaje tor kartingowy i jeden z ładniejszych kempingów, a na przestrzeni ostatnich lat budynek administracyjny ośrodka przechodzi dużą przemianę. Powstaje motel na 37 miejsc, nowa część administracyjna ośrodka, a kawiarnia która jest częścią motelu odzyskuje swoje przeznaczenie i służy gościom hotelowym oraz uczestnikom organizowanych imprez na naszym obiekcie.

Ale nie zawsze było tak dobrze, a nasza działalność to nie były tylko same sukcesy. Mało udana impreza WSMP w 2007 roku, i w konsekwencji konieczność modernizacji toru samochodowego. Mimo naszych usilnych starań o pozyskanie środków potrzebnych do wykonania tej modernizacji nie udało się ich pozyskać ani z Unii ani z Ministerstwa Sportu i Turystyki.  Nie zniechęciło nas to do poprawy infrastruktury tego obiektu.

W ramach modernizacji drogi krajowej, która niestety jest elementem naszego toru włączyliśmy się finansowo w montaż 2 i 3 taśmy barier koniecznych do rozgrywania wyścigów na tym odcinku drogi. Trzy lata temu prawie w całości zmodernizowany został odcinek leśny toru który uzyskał nową szerszą nawierzchnię i nowe trzy taśmowe bariery. Niestety to nie wszystko co konieczne jest do uzyskania homologacji, a zamknięcie drogi krajowej, która stanowi jeden z podstawowych elementów tego toru staje się obecnie prawie niemożliwe. Nie znaczy to że zaniechamy starań do tego aby tor „KIELCE” wrócił do tych imprez które organizowane były przez 30 lat od chwili jego otwarcia.

Ta krótka historia, która tu została przedstawiona oraz kolejna publikacja związana z historią naszego stowarzyszenia z pewnością pozwoli ocalić od zapomnienia zacierające się daty, nazwiska i wydarzenia w 80-cio letniej historii pisanej przez działaczy, zawodników i tysiące członków Automobilklubu Kieleckiego.                          

Zarząd Okręgowy PZM: 
Słowa kluczowe: