Jakub Matulka i Daniel Dymurski na zakończenie udanego sezonu wystartują w 62. Rajdzie Barbórka!
Początek grudnia to wyjątkowy czas dla polskich kibiców rajdów samochodowych. W... więcej
Klasyfikacja Rajdowych Mistrzostw Południa 2024
 Informujemy o opublikowaniu nieoficjalnej klasyfikacji Rajdowych... więcej
Potyra i Sieliło triumfują w 48. Rajdzie Cieszyńska Barbórka, zostając mistrzami Południa!
Kacper Potyra i Piotr Sieliło (Citroen DS3 RallyN1) wygrywając trzy z sześciu... więcej
70 załóg na trasach 48. Rajdu Cieszyńskiej Barbórki – kogo zobaczymy na oesach?
Już w najbliższy weekend (15-16 listopada) czeka nas prawdziwy rajdowy klasyk,... więcej
Zawody Cross Country - Puchar Olek Motocykle
Dokładnie w Dzień Niepodległości - 11 listopada 2024 roku (poniedziałek)... więcej
Klasyfikacja Rajdowych Mistrzostw Południa 2024
Informujemy o opublikowaniu nieoficjalnej klasyfikacji Rajdowych Mistrzostw... więcej
Cenna lekcja dla Matulki i Dymurskiego zakończona miejscem na podium w 27. Lausitz Rallye!
Jakub Matulka i Daniel Dymurski po emocjonującej walce na szutrowych oesach 27... więcej
Koncert z okazji Jubileuszu 100-lecia Automobilklubu Śląskiego
Mija 100 lat od założenia Automobilklubu Śląskiego i z tej okazji mamy zaszczyt... więcej
Komunikat OKSS nr 1/2024
Okręgowa Komisja Sportu Samochodowego opublikowała Komunikat nr 1/2024... więcej
Pierwsze warsztaty ”Fałszywa tożsamość – prawdziwe ryzyko”
Policjanci z Wydziału Prewencji KWP w Katowicach, przy wsparciu swoich kolegów... więcej

Mabellini zwycięża w Rajdzie Śląska, Paddon i Szeja z tytułami

Wszystko już jasne! Drugi przejazd odcinka Województwo Śląskie (11,78 km) zakończył rywalizację w Rajdzie Śląska – finałowej rundzie mistrzostw Europy (FIA ERC) i Polski (RSMP). W zawodach zwyciężyli Andrea Mabellini i Virginia Lenzi (Skoda Fabia RS Rally2). Trzecie miejsce zajęli Hayden Paddon i John Kennard (Hyundai i20N Rally2, +19,9 s) czym przypieczętowali zdobycie drugiego w karierze tytułu mistrzów Europy. Pierwsze mistrzostwo Polski wywalczyli bracia Jarek i Marcin Szejowie, trzeci w klasyfikacji rundy RSMP (Skoda Fabia Rally2 evo, +1:52,2 s).

Trzy dni rywalizacji, 109 załóg, czyli 218 zawodników z 13 krajów, 14 odcinków specjalnych o łącznej długości 180 km, w tym dwa widowiskowe, miejskie oesy – to Rajd Śląska – finałowa runda mistrzostw Europy (FIA ERC) i krajowego czempionatu (RSMP), a także największa impreza motoryzacyjna w województwie śląskim.

Awans do mistrzostw Europy, najstarszego rajdowego cyklu na świecie, oznaczał że Rajd Śląska znalazł się w gronie ośmiu najważniejszych rajdów na Starym Kontynencie. Co więcej, zawody pod patronatem Wojciecha Saługi, marszałka województwa śląskiego, były finałową i decydującą rundą – jej wyniki rozstrzygnęły losy tytułów mistrzów Europy i Polski, a triumfatorzy odebrali puchary w wyjątkowym dla polskiego sportu miejscu – na Stadionie Śląskim. Walkę o prymat w Europie stoczyły dwie załogi, a o tytuł najlepszych w Polsce biło się pięć duetów.

Sobota pod dyktando Nowozelandczyków

Ostatni akt walki o mistrzostwo Europy rozpoczął się na ulicach Katowic, które były współgospodarzem imprezy. W piątkowy wieczór, w ścisłym centrum stolicy województwa śląskiego rozegrano spektakularny superoes. Na liczącej 1,85 km trasie przy katowickim Spodku najszybsi byli Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia RS Rally2) i to oni zakończyli pierwszy dzień Rajdu Śląska jako liderzy klasyfikacji generalnej zawodów.

W sobotę rano najlepsze rajdowe załogi Europy i Polski ruszyły ze Stadionu Śląskiego, który był współorganizatorem imprezy, na południe regionu, by zmierzyć się na dwukrotnie pokonywanych odcinkach Jastrzębie-Zdrój (17,04 km), Ochaby (10,8 km) oraz Gmina Jasienica (19,78 km). Tempo rywalizacji od początku dyktowali faworyci imprezy i obrońcy tytułu – Hayden Paddon i John Kennard. Nowozelandczycy, którzy pokonali blisko 18 tys. km, by wziąć udział w Rajdzie Śląska, objęli prowadzenie już po drugim oesie rajdu i utrzymali je do końca etapu. Łącznie w sobotę wygrali aż pięć z siedmiu oesów, w tym kończący dzień superoes pod Stadionem Śląskim, na którym zremisowali z Marczykiem i Gospodarczykiem. W sobotę Paddona i Kennarda zdołali wyprzedzić tylko Irlandczycy – Jon Armstrong i Eoin Treacy (Ford Fiesta Rally2) – najszybsi na obu przejazdach próby Gmina Jasienica.

Wiceliderami po pierwszym etapie byli Andrea Mabellini i Virginia Lenzi (Skoda Fabia RS Rally2), a od pierwszego miejsca dzieliło ich 6,1 sekundy. Trzecia lokata należała do załogi Simone Tempestini/Francesca Maior (Skoda Fabia RS Rally2). Rumuni zakończyli sobotnie ściganie ze stratą 25,3 s do liderów. Najwyżej sklasyfikowanym polskim duetem byli Marczyk i Gospodarczyk, walczący o tytuł wicemistrzów kontynentu, którzy prowadzili jednocześnie w klasyfikacji krajowego czempionatu.

Pierwszy raz Mabelliniego i Lenzi

Na niedzielę zaplanowano rywalizację na trzech próbach sportowych: Marklowice Górne (11,46 km), Hażlach (17,45 km) i Województwo Śląskie (11,87 km). Każdy z wymienionych oesów zawodnicy pokonywali dwukrotnie. Drugie starcie na próbie Województwo Śląskie rozegrano jako Power Stage, a więc oes, na którym pięć najszybszych załóg zdobywało dodatkowe punkty do klasyfikacji FIA ERC i RSMP.

W finałowym etapie Rajdu Śląska dramaturgię podkręciła pogoda. Deszcz zmoczył dwa z trzech odcinków porannej pętli. W zmiennych, wymagających warunkach najlepiej poradzili sobie Armstrong i Treacy oraz Andrea Mabellini z Virginią Lenzi. Irlandczycy triumfowali na dwóch pierwszych próbach, a Włosi zapisali na swoje konto oes Województwo Śląskie i wyszli na prowadzenie w klasyfikacji generalnej.

Przed rozpoczęciem drugiej pętli deszcz rozpadał się na dobre, więc podczas przerwy na zmianę kół w Jastrzębiu-Zdroju większość zawodników wybrała opony deszczowe. Najlepszy użytek zrobili z nich Armstrong i Treacy, którzy zdominowali końcówkę Rajdu Śląska, wygrywając trzy ostatnie oesy. Świetna jazda pozwoliła im awansować na drugie miejsce i po raz pierwszy w karierze ukończyć rundę FIA ERC na podium. Hayden Paddon i John Kennard nie musieli forsować tempa, by osiągnąć swój cel, jakim był drugi w karierze tytuł mistrzów Europy. Trzecie miejsce jakie zajęli w Rajdzie Śląska wystarczyło im do tego z nawiązką.

Puchary za zwycięstwo w Rajdzie Śląska odebrali Mabellini i Lenzi. Włosi wygrali tylko jeden odcinek specjalny, ale jechali równo i skutecznie. Rajd Śląska to pierwsza runda mistrzostw Europy, w której ten duet stanął na najwyższym stopniu podium.

W ośmiu rundach Paddon i Kennard zgromadzili łącznie 145 punktów, z czego 21 zdobyli na Śląsku. Wicemistrzami Europy zostali Mathieu Franceschi i Andy Malfoy (Skoda Fabia RS Rally2, 124 pkt), piąta załoga Rajdu Śląska. Najniższy stopień podium w sezonie FIA ERC wywalczyli Polacy – Marczyk i Gospodarczyk (109 pkt).

W klasyfikacji ERC4 (samochody z napędem na jedną oś) triumfował szwedzko-norweski duet Calle Carlberg/Jorgen Eriksen (Opel Corsa Rally4). Puchar za zwycięstwo w kategorii ERC3, przeznaczonej dla załóg w rajdówkach Rally3, odebrali Szwedzi – Mille Johansson i Johan Gronvall (Ford Fiesta Rally3).

Szejowie najlepsi w Polsce

Rajd Śląska wyłonił również tegorocznych mistrzów Polski. Zostali nimi bracia Jarek i Marcin Szejowie (Skoda Fabia Rally2 evo). Załoga z Ustronia przystępowała do Rajdu Śląska jako liderzy punktacji. Szejowie mieli 21 punktów przewagi, a do przypieczętowania tytułu wystarczyło im zajęcie trzeciego miejsca. Ten plan zrealizowali z dużym zapasem. Przez cały rajd zachowali zimne głowy, kontrolowali tempo, unikali błędów i na mecie w Chorzowie cieszyli się z pierwszego w karierze tytułu mistrzów kraju.

Z sześciu rozegranych w tym sezonie rund RSMP, Szejowie pięć ukończyli na podium, w tym dwie – Valvoline Rajd Małopolski oraz Marma 33. Rajd Rzeszowski – na najwyższym stopniu. Łącznie zdobyli 166,5 pkt. Za nimi uplasowali się obrońcy tytułu – Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (149 pkt), a trzecie miejsce w mistrzostwach Polski wywalczyli Zbigniew Gabryś i Damian Syty (135,5 pkt).

W klasyfikacji RSMP Rajd Śląska wygrali Marczyk i Gospodarczyk przed Grzybem i Biniędą (+1:31,8 s) i Szejami (+1:52,2 s).

W gronie załóg w samochodach napędzanych na jedną oś zwycięstwo odnieśli Michał Chorbiński i Patryk Kielar, dzięki czemu zostali mistrzami Polski w klasyfikacji 2WD. Z kolei w klasie 3 najszybsi byli Hubert Laskowski i Michał Kuśnierz (Ford Fiesta Rally3). Hubert Kowalczyk i Jarek Hryniuk zajęli drugą pozycję, co wystarczyło im do przypieczętowania tytułu w tej kategorii.

Mistrz poczuł ulgę

Pierwsze zwycięstwo w rundzie FIA ERC smakuje wspaniale! Ostatni odcinek to było najdłuższe 11 km w moim życiu. Dziękuję wszystkim, którzy byli z nami w tej niesamowitej podróży. Niedawno jeździliśmy samochodem Rally5, potem Rally4, a teraz dysponujemy najlepszą rajdówką, jaką można się ścigać w mistrzostwach Europy – mówił na mecie Andrea Mabellini.

W takich chwilach emocje biorą górę. Bardzo się staraliśmy, żeby wejść na ten poziom i osiągnąć tempo, które pozwala na ukończenie rundy mistrzostw Europy na podium – komentował Jon Armstrong.

Co za ulga! Ten sezon składał się z dwóch różnych części, ale dzięki determinacji całego zespołu osiągnęliśmy cel. W połowie sezonu byliśmy trochę zniechęceni, ale nie poddaliśmy się. Dziękuję całej ekipie i wszystkim rodakom, którzy nam kibicowali – mówił Hayden Paddon, który na mecie finałowego oesu w Kiczycach świętował w gronie kibiców z Nowej Zelandii.

Nie wiem co powiedzieć, brak mi słów! Po prostu dziękuję wszystkim naszym partnerom, każdemu kto w nas wierzył i nas wspierał, bo to wspólny sukces – cieszył się Jarek Szeja, nowy mistrz Polski.

Cieszę się, że jesteśmy na mecie. Dałem z siebie wszystko na finałowym oesie. Nie był to dla nas idealny sezon. Brakowało mi pewności w jeździe, ale z drugiej strony – w każdy rajd włożyliśmy całe nasze serca. Mam nadzieję, że będziemy mogli ponownie walczyć o najwyższej pozycje w mistrzostwach Europy – mówił wzruszony Mikołaj Marczyk.

Rajd Śląska stanowił także rundę Millers Oils Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Zmagania w ramach tego cyklu zakończyły się w sobotę. Zwyciężyli Marcin Majcher i Daniel Leśniak (Subaru Legacy 4WD Turbo) i sięgnęli po tytuł w historycznym czempionacie.

W ramach Rajdu Śląska odbyła się również czwarta odsłona rywalizacji w Rajdowych Mistrzostwach Południa – cyklu rajdów okręgowych, krótszych niż rundy RSMP. Zwycięsko z tej batalii wyszli Kacper Potyra i Piotr Sieliło (Citroen DS3 THP). Zaledwie 1,8 sekundy stracili do nich Jakub Niemiec i Mateusz Bodniak (Peugeot 207 RC). Na trzecim miejscu finiszowali Marcin Kwaśny i Marcin Roik (Honda Civic VTi, +20,9 s).

Rajd Śląska – klasyfikacja końcowa FIA ERC:

1. Mabellini/Lenzi (ITA/ITA, Skoda Fabia RS Rally2) +1:45:28,9 s
2. Armstrong/Treacy (IRL/IRL, Ford Fiesta Rally2) +18,3 s
3. Paddon/Kennard (NZL/NZL, Hyundai i20N Rally2) +19,8 s
4. Marczyk/Gospodarczyk (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +24,1 s
5. Franceschi/Malfoy (FRA/FRA, Skoda Fabia RS Rally2) +53,1 s
6. Bonato/Bolloud (FRA/FRA, Citroen C3 Rally2) +1:21,9 s
7. Grzyb/Binięda (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally 2) +1:55,9 s
8. Szeja/Szeja (POL/POL, Skoda Fabia Rally2 Evo) +2:16,3 s
9. Gabryś/Syty (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +2:35,4 s
10. Allen/Drew (GBR/GBR, Skoda Fabia RS Rally2) +2:45,9 s

Rajd Śląska – klasyfikacja końcowa RSMP:

1. Marczyk/Gospodarczyk (Skoda Fabia RS Rally2) 1:45:53,0 s
2. Grzyb/Binięda (Skoda Fabia RS Rally 2) +1:31,7 s
3. Szeja/Szeja (Skoda Fabia Rally2 evo) +1:52,2 s
4. Gabryś/Syty (Skoda Fabia RS Rally2) +2:11,3 s
5. Byśkiniewicz/Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 Evo) +2:38,2 s
6. Kołtun/Pleskot (Skoda Fabia RS Rally2) +2:39,9 s
7. Matulka/Dymurski (Skoda Fabia Rally2 evo) +3:14,5 s
8. Krotoszyński/Martynek (Skoda Fabia Rally2 evo) +5:52,8 s
9. Laskowski/Kuśnierz (Ford Fiesta Rally3) +6:12,2 s
10. Kwiatkowski/Kozdroń (Skoda Fabia Rally2 evo) +6:24,0 s

==============================================================

Rajd Śląska – informacje:

Pierwsza edycja Rajdu Śląska odbyła się w 2017 roku, od razu w randze rundy mistrzostw Polski – najważniejszej serii rajdowej w naszym kraju. W kolejnych latach impreza była sukcesywnie rozwijana – do stawki uczestników dołączyli zawodnicy w historycznych rajdówkach, Rajd Śląska wyłaniał nowych mistrzów Polski i zorganizowano spektakularne show – odcinek specjalny w centrum Katowic. W 2023 roku zawody zyskały międzynarodową rangę, stając się częścią rajdowego pucharu Europy. Zyskały także uznanie Światowej Federacji Samochodowej (FIA) oraz promotora mistrzostw Europy, którego efektem jest awans Rajdu Śląska do Rajdowych Mistrzostw Europy (FIA ERC) – drugiego najważniejszego cyklu na świecie.

Honorowy patronat nad zawodami objął Wojciech Saługa, Marszałek Województwa Śląskiego.
Partnerem głównym Rajdu Śląska jest Województwo Śląskie.
Partnerem strategicznym Rajdu Śląska jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.
Miasto Katowice jest współgospodarzem wydarzenia, a marka MOYA to partner Rajdu Śląska. Współorganizatorem zawodów jest Stadion Śląski w Chorzowie.
Partnerem wydarzenia jest także Ministerstwo Sportu, a zadanie dofinansowano ze środków budżetu państwa z części, której dysponentem jest Minister Sportu i Turystyki.
Wszystkie informacje dotyczące Rajdu Śląska znajdują się na stronie www.rajdslaska.pl, Facebooku @rajdslaska, Instagramie @rajd_slaska i Twitterze @RajdSlaska.

Zarząd Okręgowy PZM: 
Kategorie: