2 runda RSMŚl. - 6. Rajd Rzeszowiak już jutro!
Już jutro (6.08.2020) wystartuje 6. Rajd Rzeszowiak, druga runda Rajdowych... więcej
Przerwa urlopowa w sierpniu
Uprzejmie informujemy, że w dniach od 7 do 17 sierpnia br. Biuro Zarządu... więcej
Rajd Rzeszowiak już w ten weekend! 28 załog na liście zgłoszeń
Rajd Rzeszowiak po raz pierwszy stanowić będzie rundę Rajdowych Samochodowych... więcej
Park serwisowy w Boguchwale!
Ważna informacja dla zawodników startujących w Rajdzie Okręgowym.W związku z... więcej
MARMA 29. Rajd Rzeszowski, czyli wreszcie koniec smutnej przerwy
6 października 2019 zakończył się Rajd Dolnośląski, zamykający ubiegłoroczne... więcej
Marek Głowania: Za jazdę po alkoholu należy dożywotnio odbierać prawo jazdy
Za jazdę po alkoholu należy dożywotnio odbierać prawo jazdy - taką opinię... więcej
Piotrowski i Mroszczyk wygrywają 2. Rajd Ziemi Głubczyckiej!
Rafał Piotrowski i Adrian Mroszczyk zwyciężyli w 2. Rajdzie Ziemi Głubczyckiej... więcej
Brak akceptacji dla imprezy „Challenge Hard Enduro”
W imieniu Głównej Komisji Sportu Motocyklowego informujemy, że zawody... więcej
Brak akceptacji dla imprezy „Extreme Bajtel Cross Country”
W imieniu Głównej Komisji Sportu Motocyklowego informujemy, że zawody... więcej
Blisko 120 zgłoszeń do 2. Rajdu Ziemi Głubczyckiej!
Aż 118 pozycji liczą listy zgłoszeń do 2. Rajdu Ziemi Głubczyckiej, który... więcej

Habaj i Dymurski na trzecim miejscu w rajdowych mistrzostwach Europy

Rozegrany w dniach 8-10 listopada Rajd Węgier zakończył sezon 2019 w rajdowych mistrzostwach Europy (FIA ERC). Trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej tych rozgrywek wywalczyli Polacy – Łukasz Habaj i Daniel Dymurski (Skoda Fabia R5) reprezentujący barwy eSky Rally Team.

- Przed finałową rundą sezonu czułem wyjątkowo mocno jak wiele osób nas wspiera i trzyma za nas kciuki, więc tym trudniej jest mi przełknąć gorzki fakt, że nie mogliśmy do końca walczyć o tytuł. Sprawy nie ułożyły się po naszej myśli i wierzę, że nie zasłużyliśmy na taką końcówkę. To był generalnie świetny sezon, szczególnie pierwsza połowa. Trzy z czterech pierwszych rajdów ukończone na podium sprawiły, że patrzyliśmy w przyszłość z dużym optymizmem. Niestety druga część sezonu nie była już tak dobra. Do tego wszystko to, co wydarzyło się nam i całemu zespołowi przed i w trakcie Rajdu Węgier trochę nas dobiło. Wiem, że powinienem być dumny i zadowolony z podium w mistrzostwach Europy, ale sportowa złość sprawia, że jestem zły i sfrustrowany. Jednocześnie wierzę, że nie powiedzieliśmy ostatniego słowa, jeżeli chodzi o starty w europejskim czempionacie. Dziękuję moim partnerom, zespołowi Sports Racing Technologies i mojemu pilotowi Danielowi Dymurskiemu, a także rodzinie, która tak dzielnie znosiła rozłąkę. Nie sposób wymienić każdego, któremu chcę wyrazić wdzięczność, ale wiem, że wszyscy mieliście duży wkład w to, co w tym roku osiągnęliśmy – mówi Łukasz Habaj.

Habaj i Dymurski rozpoczęli sezon 2019 w najlepszy możliwy sposób – od zwycięstwa w Rajdzie Azorów i sięgnięcia po 35 na 39 możliwych do zdobycia punktów. Na pokrytych wulkanicznym szutrem wąskich drogach na wyspie Świętego Michała załoga eSky Rally Team zaprezentowała wysokie tempo, a także ustrzegła się problemów, które z rywalizacji wyeliminowały wielu rywali. Kolejną odsłoną rywalizacji w mistrzostwach Europy był asfaltowy Rajd Wysp Kanaryjskich. Habaj z Dymurskim stopniowo podkręcali tempo na krętych drogach Gran Canarii i pięli się w klasyfikacji zawodów, by ostatecznie na mecie w Las Palmas odebrać puchary za trzecie miejsce. W drodze do tego sukcesu Polacy ukończyli cztery odcinki w pierwszej trójce, w tym dwa wygrali.

Pod koniec maja stawka mistrzostw Europy stawiła się na Łotwie, by tam walczyć na bardzo szybkich szutrowych trasach Rajdu Lipawy. Z trzeciego największego miasta Łotwy Habaj i Dymurski wywieźli cenne punkty za piąte miejsce, dzięki czemu obronili prowadzenie w punktacji europejskiego czempionatu. Pierwszą połowę sezonu zamykał PZM 76. Rajd Polski. W swojej domowej rundzie FIA ERC mistrz Polski z 2015 roku ponownie pokazał charakter. Po pierwszym dniu rywalizacji katowiczanin zajmował piątą pozycję, ale podczas finałowego etapu przyspieszył i po raz trzeci w tym sezonie ukończył rundę mistrzostw Europy na podium.

W drugiej części sezonu dominowały rajdy asfaltowe. Rozpoczął ją Rajd Rzymu. Na krętych drogach wokół Wiecznego Miasta Habaj i Dymurski pokazali formę, która pozwalała na walkę o podium. Niestety, błąd w notatkach spowodował, że Polacy wypadli z trasy na finałowym oesie pierwszego etapu. Zajmowali wtedy drugie miejsce w klasyfikacji zawodów. Załoga eSky Rally Team wróciła jednak do rywalizacji i w klasyfikacji drugiego etapu rajdu uplasowała się tuż za podium zdobywając cztery punkty. W niezwykle mocno obsadzonym Rajdzie Barum Habaj i Dymurski nie dotarli do mety. Na siódmym odcinku specjalnym uderzyli w drzewo, ale kontynuowali jazdę. Dopiero w serwisie okazało się, że uszkodzona jest klatka bezpieczeństwa, co zmusiło Polaków do wycofania się z zawodów.

Przedostatnią odsłoną rywalizacji był szutrowy Rajd Cypru. Na morderczych dla sprzętu odcinkach Habaja i Dymurskiego zawiódł samochód. W końcówce zawodów Polak nie mógł korzystać z pełnej mocy swojej Skody Fabii R5. Mimo tych trudności reprezentanci eSky Rally Team uplasowali się tuż za podium. Finał sezonu rozegrano w dniach 8-10 listopada na Węgrzech. Przed tymi zawodami Łukasz i Daniel zajmowali drugie miejsce w klasyfikacji mistrzostw. Ich start stanął jednak pod znakiem zapytania po wypadku na odcinku testowym przed rajdem. Polacy dość poważnie uszkodzili rajdówkę, ale mechanicy stanęli na wysokości zadania i zdołali ją odbudować na czas. To nie był jednak koniec pecha. Na szóstym odcinku specjalnym Polacy uderzyli kołem w przeszkodę ukrytą pod warstwą błota. Uszkodzone zawieszenie wyeliminowało ich z rajdu i w konsekwencji także z walki o mistrzostwo Europy.

W całym sezonie Habaj z Dymurskim wywalczyli 116 punktów i trzy rundy ukończyli na podium. Na 18 odcinkach specjalnych notowali czasy w czołowej trójce, w tym cztery próby wygrali, a w mistrzostwach prowadzili aż do piątej rundy – Rajdu Rzymu. Tytuł zdobyli Chris Ingram i Ross Whittock (Skoda Fabia R5), choć w sezonie nie wygrali ani jednego rajdu. Ingram to pierwszy brytyjski mistrz Europy od czasu Vica Elforda, który triumfował w sezonie 1967. Ubiegłoroczni czempioni – Aleksiej Łukjaniuk i Aleksiej Arnautow (Citroen C3 R5) tym razem zdobyli tytuł wicemistrzów Europy. Rajd Węgier, finałową rundę sezonu FIA ERC, wygrali reprezentanci gospodarzy - Frigyes Turán i László Bagaméri w Skodzie Fabii R5.

Nieoficjalna klasyfikacja końcowa rajdowych mistrzostw Europy 2019

1. Ingram/Whittock (GBR/GBR, Skoda Fabia R5) 141 pkt
2. Łukjaniuk/Arnautow (RUS/RUS, Citroen C3 R5) 131 pkt
3. Habaj/Dymurski (POL/POL, Skoda Fabia R5) 116 pkt
4. Mares/Hlousek (CZE/CZE) 79 pkt
5. Herczig/Ferencz (HUN/HUN, Volkswagen Polo GTi R5) 51 pkt
6. Solberg/Johnston (NOR/GBR, Volkswagen Polo GTi R5) 39 pkt
6. Kopecky/Dresler (CZE/CZE, Skoda Fabia R5) 39 pkt
6. Al-Attiyah/Baumiel (QAT/FRA, Volkswagen Polo GTi R5) 39 pkt
9. Marijan Griebel (GER, Skoda Fabia R5) 38 pkt
10. Lopez/Rozada (ESP/ESP, Citroen C3 R5) 35 pkt
10. Turán/Bagaméri (HUN/HUN, Skoda Fabia R5) 35 pkt

Łukasz Habaj i Daniel Dymurski w FIA ERC 2019 – sezon w liczbach:

116 zdobytych punktów
3 rajdy ukończone na podium: Azorów, Wysp Kanaryjskich i Polski
1436 km zaciętego ścigania na odcinkach specjalnych
18 oesów ukończonych na podium, w tym 4 wygrane
1 zwycięstwo
– w inaugurującym sezon Rajdzie Azorów

Łukasz Habaj (Stowarzyszenie Moto Sport Gliwice), ur. 29 kwietnia 1975 r. Kierowca rajdowy i jeden z założycieli Grupy eSky – globalnej marki zajmującej się sprzedażą usług turystycznych przez internet, działającej w Polsce poprzez stronę www.esky.pl. Rajdową karierę rozpoczął w sezonie 2003 od startów za kierownicą Fiata Seicento. W sezonie 2006, wraz z Jackiem Spentanym (Stowarzyszenie Moto Sport Gliwice) zwyciężył w polskiej edycji Pucharu Peugeota. Dziewięć lat później, w 2015 roku, Łukasz Habaj pilotowany przez Piotra Wosia (Stowarzyszenie Moto Sport Gliwice), sięgnął po tytuł rajdowego mistrza Polski w klasyfikacji generalnej. Katowiczanin dokonał tego jeżdżąc Fordem Fiestą R5. W kraju Habaj wygrał siedem rajdów i 86 odcinków specjalnych. Łącznie zawodnik eSky Rally Team ma na swoim koncie 116 startów, z czego 29 w rundach europejskiego czempionatu. W 2019 roku Łukasz Habaj i jego pilot – Daniel Dymurski, wywalczyli trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej mistrzostw Europy.

Zarząd Okręgowy PZM: 
Kategorie: