ORLEN sponsorem tytularnym jubileuszowego Rajdu Polski

(08.04.2021) Sześć samochodów wyruszyło 23 lipca 1921 roku z Warszawy na liczącą blisko 576 kilometrów trasę do Białowieży i z powrotem do stolicy Rzeczpospolitej. Zwycięzcą został Tadeusz Heyne, jeden z pionierów polskiej motoryzacji, który zasiadał za kierownicą samochodu marki Dodge. Tak rozpoczęła się historia Rajdu Polski, który w tym roku obchodzi jubileusz stulecia. Sponsorem tytularnym 77. edycji drugiego, najstarszego rajdu na świecie został PKN Orlen.

Polski klasyk ustępujący rodowodem tylko słynnemu Rajdowi Monte Carlo zostanie w tym roku rozegrany w dniach 18 – 20 czerwca. ORLEN 77. Rajd Polski jest drugą rundą Mistrzostw Europy FIA (ERC) oraz czwartą eliminacją ProfiAuto Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (RSMP).

PKN ORLEN nie po raz pierwszy wspiera Polski Związek Motorowy, organizatora bardzo lubianego przez kibiców i cenionego przez zawodników rajdu. Dwie edycje w latach 2006 i 2007 rozgrywano jako Platinum Rajd Polski, a dwie kolejne w latach 2008 i 2009 jako ORLEN Platinum Rajd Polski. Ten ostatni z rajdów podobnie jak ORLEN 74. Rajd Polski w sezonie 2017 cieszył się statusem jednej z rund Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC).

Obchodzimy w tym roku wspaniały jubileusz Rajdu Polski. Cieszy nas ogromnie zaangażowanie i pomoc PKN ORLEN, którego aktywność na polu sportów motorowych ma dla organizatorów zawodów bardzo duże znaczenie. Planujemy w wyjątkowy sposób uświetnić stulecie rajdu, chociaż z powodu koronawirusa Covid-19 nie będziemy zapewne w stanie zrealizować wszystkich planów – powiedział Michał Sikora, prezes Polskiego Związku Motorowego. – Odcinki specjalne to nie stadion czy hala sportowa i z oczywistych powodów stawia to przed nami wyjątkowe zadania ze względu na ograniczenia oraz wymogi obowiązujące podczas pandemii. A bezpieczeństwo podczas zawodów jest dla nas najważniejsze. Mamy naturalnie nadzieję, że sytuacja epidemiologiczna ulegnie do połowy czerwca znacznej poprawie i pozwoli nam między innymi na rozegranie ostatniego odcinka specjalnego oraz metę ORLEN 77. Rajdu Polski w Warszawie – dodał Michał Sikora.

Rajd rozpoczniemy naturalnie w Mikołajkach, które niezmiennie od 2005 roku goszczą najlepszych kierowców z całego świata, a także polską czołówkę w tej dyscyplinie sportu. Na słynnych mazurskich szutrach zostanie również przeprowadzona znakomita większość prób sportowych, wśród których nie zabraknie odcinków specjalnych na wyjątkowym, jednym z nielicznych tego typu obiektów na świecie jakim jest Tor Mikołajki. Biura rajdu, podobnie jak w latach ubiegłych znajdą swoje miejsce w gościnnym hotelu Gołębiewski. Nie mam wątpliwości, że rywalizacja w jubileuszowej edycji ORLEN 77. Rajdu Polski spotka się z żywym zainteresowaniem i potwierdzi elitarną pozycję Polski w gronie krajów, w których rajdy cieszą się największą popularnością – zakończył prezes Polskiego Związku Motorowego.

Wsparcie jubileuszowego Rajdu Polski to tylko jeden z wielu przejawów wyjątkowego zaangażowania PKN ORLEN w rozwój sportów motorowych. Koncern od lat związany jest między innymi z Robertem Kubicą. W lutym 2021 roku w Teatrze Wielkim Opery Narodowej w Warszawie odbyła się uroczysta prezentacja bolidu Alfa Romeo Racing ORLEN i było to wydarzenie bez precedensu, albowiem po raz pierwszy w historii zespół Formuły 1 pokazał światu swój pojazd właśnie w Polsce.

Robert Kubica jest też członkiem ORLEN Teamu, czyli grupy zrzeszającej czołowych przedstawicieli rodzimego motorsportu. Oprócz jedynego Polaka, który ma za sobą występy w F1, należą do niej również m.in. dwukrotny indywidualny mistrz świata – żużlowiec Bartosz Zmarzlik, doskonale znany z tras Rajdu Dakar Kuba Przygoński, rajdowcy Mikołaj Marczyk i Kacper Wróblewski czy jeden z najlepszych pilotów motoparalotniowych na świecie – Wojciech Bógdał. Warto pamiętać, że ORLEN Team funkcjonuje i napędza rozwój polskich sportów motorowych już od 1999 roku. Ponadto, Koncern wspiera pięciu młodych kierowców kartingowych w ramach Akademii ORLEN Team. Dzięki temu utalentowani zawodnicy z Polski – Maciej Gładysz, Gustaw Wiśniewski, Karol Kręt, Karol Czepiel oraz Tymoteusz Kucharczyk – mają szansę w przyszłości powtórzyć sukcesy wspomnianych wcześniej starszych kolegów.

Samochody: 

Pilarczyk, Giemza i Kajetanowicz w "Jaka to melodia?"

Uczestnikami sobotniego (17.04) odcinka teleturnieju „Jaka to melodia” byli sportowcy związani z motorsportem: Karolina Pilarczyk, Kajetan Kajetanowicz oraz Maciej Giemza.

Zawodnicy odgadywali przeboje takich zespołów jak: The Beatles, Brathanki, Wilki, Zakopower czy Pet Shop Boys.

Przedstawiciele Motorsportu znakomicie poradzili sobie w programie. Maciej Giemza wystąpił w finale i odgadł wszystkie tytuły. Uczestnicy w sumie zdobyli 14.740 złotych, które zdecydowali przekazać na Fundację Polskiego Związku Motorowego z przeznaczeniem na rehabilitację Tomasza Golloba. Dziękujemy!

Aby przekazać 1% Fundacji PZM wystarczy podczas rozliczania dochodów za 2020 rok w formularzu PIT wpisać: Fundacja Polskiego Związku Motorowego nr KRS 0000302278. Więcej o Fundacji PZM http://fundacja.pzm.pl.

Odcinek z przedstawicielami Motorsportu można obejrzeć TUTAJ

Samochody: 
Motocykle: 

Kampania #3500LIVES ma nowych ambasadorów

Dziś rusza nowa odsłona światowej kampanii BRD „FIA-JCDecaux #3500LIVES”. Kampania nabrała tempa dzięki wprowadzeniu nowej grafiki łącząc kierowcę wyścigowego Formuły 1 FIA, Micka Schumachera i mistrza świata UCI Road World 2020, Juliana Alaphilippe. Ten nowy element kampanii ma na celu uświadomienie potrzeby dzielenia drogi między różnymi typami użytkowników dróg.

Imola Circuit (Tor Imola) ma silną symboliczną wartość dla obu ambasadorów: to tutaj Mick Schumacher rozgrywa swoje pierwsze Grand Prix Europy Formuły 1 i tam Julian Alaphilippe został mistrzem świata w kolarstwie szosowym w 2020 roku, po decyzji UCI o zorganizowaniu mety Mistrzostw Świata UCI 2020 na renomowanym torze Imola Enzo e Dino Ferrari.

Każdego dnia na światowych drogach ginie ponad 3500 osób, w tym 500 dzieci. Mając na celu sprostanie wyzwaniom związanym z bezpieczeństwem na drogach, kampania #3500LIVES podkreśla rolę, jaką każda osoba może odegrać w zwiększaniu bezpieczeństwa na drogach dla wszystkich użytkowników. Od 2017 roku kampania jest tłumaczona na 33 języki, w tym polski i każdego roku wyświetlana w ponad 1200 miastach w ponad 80 krajach, dzięki wsparciu firmy zajmującej się reklamą zewnętrzną - partnera kampanii: firmy JCDecaux. Przesłanie kampanii zostanie wzmocnione nową regułą, którą poparli Mick Schumacher i Julian Alaphilippe. W Polsce kampanię można obserwować w okolicach Lotniska Chopina w Warszawie.

FIA i UCI współpracują, aby stawić czoła wyzwaniom związanym z bezpieczeństwem drogowym, w szczególności poprzez promowanie kampanii #3500LIVES na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego i zwiększanie świadomości potrzeby dzielenia drogi między kierowcami, rowerzystami i innymi typami użytkowników dróg.

Obecnie piesi, rowerzyści i motocykliści stanowią do 54% wszystkich ofiar śmiertelnych wypadków drogowych, podczas gdy pasażerowie samochodów stanowią do 29%. Brak dedykowanej infrastruktury, takiej jak drogi rowerowe w niektórych krajach, naraża rowerzystów na utratę zdrowia i życia. W związku z pandemią COVID-19 coraz więcej osób niechętnie korzysta z transportu publicznego i wybiera alternatywne środki transportu: chodzenie pieszo, jazdę na rowerze, jazdę na motocyklu, korzystanie z motorowerów… co sprawia, że ​​współdzielenie drogi staje się jeszcze bardziej istotne.

Hasłem „Podziel się drogą”, Mick Schumacher i Julian Alaphilippe zachęcają wszystkich użytkowników drogi do przestrzegania ograniczeń prędkości, zwalniania w warunkach ograniczonej widoczności, sygnalizowania swoich zamiarów z wyprzedzeniem i utrzymywania bezpiecznej odległości. Mówiąc dokładniej, zachęcają kierowców do zwracania uwagi na ścieżki rowerowe i zapewniania bezpiecznej odległości przejazdu podczas wyprzedzania rowerzystów. Zachęcają również rowerzystów do noszenia kasków, dbania o ich widoczność i korzystania ze ścieżek rowerowych, gdy jest to możliwe.

Jean Todt, Prezydent FIA i Specjalny Wysłannik Sekretarza Generalnego ONZ ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, powiedział: „Bardzo się cieszę, że dwóch młodych i obiecujących ambasadorów, takich jak Mick i Julian, dołączyło do naszej kampanii FIA-JCDecaux #3500LIVES. Pomogą nam one w rozpowszechnianiu naszego nowego przesłania dotyczącego bezpieczeństwa na drogach: „Podziel się drogą”, którego symbolem jest rowerzysta obok kierowcy samochodu. Myślę, że jako wzór do naśladowania będą w stanie dotrzeć do młodzieży, która jest szczególnie poszkodowana, ponieważ wypadki drogowe są główną przyczyną śmierci dzieci w wieku od 5 do 29 lat. Serdecznie dziękuję również Davidowi Lappartientowi i UCI za ich silne wsparcie. Jestem przekonany, że wszyscy razem przyczynimy się do uczynienia naszych dróg bezpieczniejszymi ”.

Jean-Charles Decaux, prezes zarządu i współzałożyciel firmy JCDecaux SA, powiedział: „Ta kampania z FIA, będąca wynikiem czterech lat wspólnej pracy, ma na celu promowanie ważnej sprawy bezpieczeństwa na drogach w celu oszczędzanie jak największej liczbie osób na całym świecie bólu i cierpienia związanego z utratą współmałżonka, dziecka, krewnego, przyjaciela. Często mówimy o „ofiarach dróg” tak, jakby to drogi były winne, podczas gdy w 9 na 10 przypadków winę za wypadek ponosi czynnik ludzki. Zabezpieczenie drogi oznacza zabezpieczenie nie tylko drogi. Pandemia COVID-19 potęgowała tę rzeczywistość: przestrzeń publiczna jest wspólna, a mobilność jest wieloraka. Podnoszenie świadomości wśród kierowców oznacza zwiększanie świadomości wśród wszystkich zainteresowanych stron. Nowa szata kampanii uzupełnia istniejące przesłania kampanii i z przyjemnością pomożemy im [przesłaniom – przyp. red.] dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców za pośrednictwem naszej sieci [bilbordów – przyp. red.]”

David Lappartient, prezes UCI, powiedział: „UCI jest zachwycona współpracą z FIA w kampanii #3500LIVES. Zapewnienie rowerzystom w każdym wieku możliwości bezpiecznego poruszania się po wszystkich drogach i zrozumienie, jak ważne jest wzajemne poszanowanie wszystkich użytkowników dróg, jest sprawą najwyższej wagi dla UCI, zwłaszcza w czasach, gdy rowery cieszą się popularnością jako zdrowa aktywność i środek transportu. ”

Mick Schumacher powiedział: „Kiedy zaproponowano mi dołączenie do kampanii #3500LIVES, nawet nie pomyślałem o tym, żeby powiedzieć „nie”. Jako zawodowy kierowca czuję się odpowiedzialny za rozpowszechnianie przesłania dotyczącego bezpieczeństwa na drogach, zwłaszcza wśród młodych ludzi. Przygotowując się do mojego sportu bardzo często jeżdżę na rowerze, więc wiem z pierwszej ręki, jak ważne jest dzielenie się drogą. Podczas jazdy należy uważać na rowerzystów, motocyklistów i pieszych. Razem możemy ratować życia”.

Julian Alaphilippe powiedział: „Obecnie coraz więcej ludzi jeździ na rowerze, zwłaszcza w miastach i to bardzo dobrze. Bezpieczeństwo na drodze to kluczowa kwestia i jako zawodowy rowerzysta uważam, że ważne jest podjęcie działań. Dlatego z przyjemnością dołączyłem do kampanii #3500LIVES. Zachęcam wszystkich rowerzystów do przestrzegania przepisów ruchu drogowego, dbania o ich widoczność i zwracania uwagi na innych uczestników ruchu drogowego. Zachęcam również kierowców, aby nie ignorowali dróg rowerowych i dbania o bezpieczny odstęp podczas wyprzedzania rowerzystów. Tylko wtedy, gdy wszyscy przestrzegamy zasad, będziemy walczyć z ofiarami śmiertelnymi na drogach ”.

Mick Schumacher i Julian Alaphilippe dołączają do 18 światowej sławy ambasadorów ze świata sztuki (Patrick Dempsey, Michael Fassbender, Pharrell Williams i Michelle Yeoh), wyścigów samochodowych (Fernando Alonso, Charles Leclerc, Marc Márquez, Felipe Massa i Nico Rosberg), sportu (Yohan Blake, Didier Drogba, Haile Gebrselassie, Antoine Griezmann, Vanessa Low, Rafael Nadal i Wayde van Niekerk) oraz osób publicznych (HSH Princess Charlène z Monako i Anne Hidalgo), których celem jest podniesienie świadomości na temat kluczowych czynników ryzyka, takich jak m.in. prędkość, alkohol, kaski i pasy bezpieczeństwa.

Tutaj możesz obejrzeć wiadomość wideo Micka Schumachera i Juliana Alaphilippe.

Źródło newsa: 
Źródło zdjęcia: 

Wysoka Grzęda Baja Drawsko Pomorskie. Sukces Hołowczyca i Kurzei na inaugurację sezonu

Zwycięstwem Krzysztofa Hołowczyca i Łukasza Kurzei zakończył się w sobotę rajd Wysoka Grzęda Baja Drawsko Pomorskie. Zawody zainaugurowały sezon rajdów terenowych w Polsce. Hołowczyc z Kurzeją przywieźli do Drawska Pomorskiego treningowe BMW X3 i zrobili doskonały użytek z samochodu, którym olsztynianin startował wiele lat temu, a w 2011 roku zwyciężył za jego kierownicą w jednym z najtrudniejszych rajdów świata - Silk Way Rally.

Michał Małuszyński z Julitą Małuszyńską stoczyli zacięty pojedynek o drugie miejsce z Miroslavem Zapletalem i Markiem Sykorą. Ostatecznie polska załoga startująca za kierownicą Mini zajęła trzecią pozycję, a nasi południowi sąsiedzi wywalczyli świetne drugie miejsce ustępując jedynie duetowi Hołowczyc/Kurzeja. Po zakończonym rajdzie Michał Małuszyński był bardzo zadowolony ze swojej dyspozycji. Podkreślał, że był to jeden z jego najlepszych występów za kierownicą rajdowego Mini, a solidna zaliczka punktowa pozwala małżeństwu Małuszyńskich z optymizmem spoglądać na występy w tegorocznych mistrzostwach Polski.

Sobota przywitała zawodników bardzo trudnymi warunkami pogodowymi. Trasa odcinka specjalnego była bardzo śliska i wymagała jeszcze większej uwagi od wszystkich uczestników rajdu.

Zawodnicy stoczyli bardzo zacięte pojedynki w poszczególnych klasach. W grupie T2 w Rajdowych Mistrzostwach Polski Samochodów Terenowych najlepsi okazali się Grzegorz Szwagrzyk i Jakub Moliter. W klasie T3 zwyciężyła niemiecko-australijska załoga Annett Fischer i Lisa Crampton. Sympatyczne zawodniczki nie wykluczają dalszych startów w naszym kraju. Klasę Open wygrali Magdalena Zając i Kazimierz Ruszel, a w grupie T4 National zwycięstwo odnieśli Csaba Miklos i Nikolett Szoke. W klasie TH wygrali Mariusz Wiatr i Rafał Marton. Najlepszym zespołem producenckim podczas Wysoka Grzęda Baja Drawsko Pomorskie został zespół Toyota Team Classic, a w klasyfikacji sponsorskiej zwyciężył NAC Rally Team. W Pucharze Dacia Duster Motrio Cup zwyciężył Maciej Grabowski i Adam Binięda. Po puchar Polaris sięgnął zespół Kamena Rally Team – Tomasz Białkowski i Dariusz Baśkiewicz.

Wśród zawodników startujących w Mistrzostwach Polski w Rajdach Baja w kategorii motocykli najlepszy okazał się reprezentant Orlen Team – Maciej Giemza. Wśród quadów napędzanych na jedną oś wygrał Juraj Varga, a w grupie Q4 zwyciężył Marcin Talaga. W klasyfikacji klubowej najlepsi okazali się reprezentanci stowarzyszenia Grupa 4x4, a w klasyfikacji sponsorskiej Can-Am Perfect Moto Racing Team.

Najlepszym motocyklistą w Pucharze Polski w Rajdach Baja okazał się Przemysław Wójcik. W Q2 zwyciężył Łukasz Pacud, a w Q4 Mikołaj Krysik.

W klasyfikacji generalnej Rajdowego Pucharu Polski Samochodów Terenowych zwyciężyli Grzegorz Kołodziej i Grzegorz Urbanik. Także oni byli najlepszą załogą w kategorii SSV. W grupie S1 najszybciej trasę pokonali Maciej i Beata Pelcowie. W grupie S2 wygrał Robert Kucharczyk i Marcin Piotrowski.

Rajd Wysoka Grzęda Baja Drawsko Pomorskie odbywał się niestety bez udziału kibiców. Mamy nadzieję, że już od następnych zawodów sytuacja ulegnie znaczącej poprawie i kibice będą mogli wspierać najlepsze rajdowe załogi także na żywo.

Krzysztof Hołowczyc: Udało nam się utrzymać dobrą prędkość i przewagę którą uzyskaliśmy podczas pierwszego przejazdu odcinka specjalnego na poligonie w Drawsku Pomorskim kontrolowaliśmy do końca. Jeżeli jest możliwość to trzeba wygrywać takie rajdy, a w naszym przypadku wszystko poszło zgodnie z planem. Bardzo dobrze pojechali Miroslav Zapletal i Michał Małuszyński. Stoczyli bardzo ciężki bój i niezwykle cieszymy się z naszego zespołowego wyniku – pierwszego i trzeciego miejsca w klasyfikacji generalnej. Dziękuję organizatorom za świetnie przygotowany rajd, zwłaszcza w tak trudnych czasach.

Michał Małuszyński: Czujemy się bardzo dobrze. Nasze tempo było bardzo dobre i śmiem twierdzić, że był to nasz najlepszy występ. Mam nadzieję, że będzie to dla nas bardzo dobry sezon. Mamy coraz większy team i podczas tego Rajdu dwa samochody stanęły na podium klasyfikacji generalnej – Krzysztof z Łukaszem na pierwszym, a my na trzecim. To niewątpliwy sukces zespołu Wysokiej Grzędy. Z niecierpliwością i dużymi nadziejami czekamy na kolejne występy.

Maciej Giemza: Na pierwszym odcinku specjalnym miałem sporo przygód, jednak już drugi przejazd poligonu w Drawsku Pomorskim poszedł mi bardzo dobrze i znacząco zwiększyłem tempo z czego jestem bardzo zadowolony. Przede wszystkim cieszę się z tego, że nie odczuwam już skutków kontuzji odniesionej podczas tegorocznego rajdu Dakar. Mam ogromny szacunek dla organizatorów za bardzo sprawnie przeprowadzone zawody. Miałem ogromną radość z jazdy i w bardzo pozytywnym nastroju opuszczam Drawsko Pomorskie.

* Rajd Wysoka Grzęda Baja Drawsko Pomorskie odbywa się w Drawsku Pomorskim w dniach 9-10 kwietnia 2021. Zawody organizowane są ze środków otrzymanych z Gminy Drawsko Pomorskie
w ramach realizacji zadania publicznego www.drawsko.pl
Sponsorem tytularnym rajdu jest Ferma Wysoka Grzęda, producent jaj ekologicznych www.wysokagrzeda.pl
Sponsorem generalnym rajdu jest Klinika Rehabilitacyjna Columna Medica www.columnamedica.pl
Więcej informacji na temat rajdu dostępnych jest na www.bajadrawsko.pl oraz #bajadrawsko

 

Samochody: 
Źródło newsa: 
Źródło zdjęcia: 

Warunki prowadzenia treningów i wydarzeń sportowych

Polski Związek Motorowy informuje, że na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 marca 2021r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U. z 2021r. poz. 512) w okresie od dnia 27 marca 2021r. do dnia 18 kwietnia 2021r. prowadzenie współzawodnictwa sportowego, zajęć/treningów sportowych oraz wydarzeń sportowych jest możliwe wyłącznie w przypadku:

  1. sportu zawodowego rozumianego jako uprawianie sportu w taki sposób, w jaki świadczy się pracę lub usługi za wynagrodzeniem, w przypadku gdy wynagrodzenie przekracza koszty uczestnictwa i stanowi znaczącą część dochodów dla sportowca (koszty podróży i zakwaterowania związane z uczestnictwem w zawodach sportowych nie są uważane za wynagrodzenie),
  2. zawodników pobierających stypendium sportowe,
  3. zawodników będących członkami kadry narodowej,
  4. zawodników uprawiających sport w ramach ligi zawodowej (w przypadku PZM są to zawodnicy uprawiający sport w ramach Ekstraligi Żużlowej),

i odbywa się bez udziału publiczności.

Okoliczności, o których mowa powyżej powinny zostać potwierdzone dokumentem wystawionym przez następujące podmioty:

  1. okoliczności określone w pkt a) i d) powyżej potwierdza podmiot opłacający wynagrodzenie,
  2. okoliczności określone w pkt b) potwierdza podmiot opłacający stypendium sportowe,
  3. okoliczności określone w pkt c) potwierdza PZM

FENIX RALLY 2021: POLSKA SZARŻA NA SAHARZE

A jednak nawet w czasie światowej pandemii można cieszyć się życiem, rywalizacją i odkrywaniem nowych terenów! Dowodem tego jest rozegrany na tunezyjskich piaskach rajd terenowy Fenix Rally, w którym wzięła udział liczna polska reprezentacja. Liczna i mocna, bowiem Polacy nie wyjechali z Tunezji bez sukcesów. Dla wszystkich była to przede wszystkim piękna przygoda, a dla wielu pierwsze spotkanie z pustynią.

Organizacja rajdu w czasie pandemii, szczególnie zagranicznego, to naprawdę duże wyzwanie. Oprócz logistyki, która sama w sobie na odległość jest niełatwym zadaniem, trzeba zadbać o najwyższe standardy bezpieczeństwa, a także możliwość dotarcia na miejsce dla zawodników w warunkach ograniczonego przemieszczania się. Alexander Kovatchev wraz ze swoją ekipą z RBI Sport ma duże doświadczenie w organizacji rajdów na odległość, ale tunezyjski Fenix Rally to jego nowy projekt. Projekt, który już w pierwszej edycji spotkał się z ogromnym zainteresowaniem zawodników z różnych krajów. Na starcie Fenix Rally stanęło 18 zawodników na motocyklach i quadach, 37 załóg samochodowych i 48 załóg SSV. Kolejnych 58 pojazdów – motocykli, quadów, SSV i samochodów – zmierzyło się w kategorii Discovery, która przeznaczona jest głównie dla początkujących zawodników, a jej idea to przygoda i poznawanie nowych terenów. Niemal w każdej z kategorii oczywiście znaleźli się Polacy. Zawodnicy musieli się zmierzyć z 6 dniami walki z pustynią na liczącej ponad 1000 km oesowych trasie. Części z nich niestety nie udało się dotrzeć do mety. Wielu z nich z pustynią zmierzyło się po raz pierwszy, mimo to byli w stanie wywalczyć miejsca na podium w swoich kategoriach. Taka sztuka udała się Adamowi i Michałowi Bomba z Bomba Rally, którzy zajęli 3 miejsce w kategorii „Car Open”:

- Fenix Rally był dla nas pierwszym rajdem, w którym mieliśmy okazję zmierzyć się z wydmami. Do tej pory ścigaliśmy się na odcinkach o charakterystyce typowej dla cross-country, więc nie mieliśmy doświadczenia w jeździe po pustyni. Podjęliśmy jednak wyzwanie, mimo niezbyt udanego dla nas odcinka testowego, w którym przekonałem się, że jazda po wydmach bywa kłopotliwa i naprawdę niewiele potrzeba, by utknąć w piasku nawet na kilka godzin. Rozkręcaliśmy się z odcinka na odcinek, nie forsując tempa, bo doświadczenie z jazdy w maratonach podpowiadało mi, by nie emocjonować się zbytnio, a konsewkentnie, swoim tempem, zdobywać kolejne oesy. Ostatecznie przyniosło to efekt w postaci trzeciego miejsca w klasyfikacji samochodów, co było maksymalnym wynikiem, który mogliśmy w tym rajdzie osiągnąć. Obydwie załogi startujące przed nami były poza naszym zasięgiem, więc zdobyliśmy to, co było do zdobycia. Trzeba przyznać, że rajd był świetnie zorganizowany, odcinki bardzo ciekawe i o zmiennej charakterystyce, do tego klimat miejsca i świetni ludzie dopełniły obrazu udanej całości. Gratulacje dla organizatorów! – podsumowuje rajd Adam Bomba.

Wysokie 8 miejsce w tej samej klasyfikacji zajęli z kolei Magdalena Zając i Mariusz Pietrzycki. Dla zawodniczki zespołu Overlimit udział w Fenix Rally także był pierwszą okazją do sprawdzenia swoich umiejetności jazdy po pustyni. Ten pierwszy pustynny test wypadł naprawdę świetnie, a wrażenia zostaną na długo w pamięci:

- Bardzo, bardzo czekałam na Fenix Rally, mój pierwszy rajd na pustyni... I jedno mogę powiedzieć z całą pewnością: nie zawiodłam się! Niesamowicie piękne trasy, ogromne przestrzenie, nowe wyzwania i doświadczenia, to wszystko przynosi jazda po pustyni... Dziękuję za te wspaniałe wrażenia i już nie mogę doczekać się kolejnych rajdów z RBI Sport! Przyjeżdżając do Tunezji marzyłam o tym, żeby po prostu ukończyć rajd.... Pozycja na mecie była dla mnie dużym i bardzo miłym zaskoczeniem, mega pozytywnym kopem na przyszłość – mówi zadowolona Magdalena Zając.

Szef zespołu Overlimit, Grzegorz Brochocki, startujący w parze z Grzegorzem Komarem, wywiózł z kolei trofeum za 2 miejsce w kategorii „Car Limited”. W najsilniej obsadzonej kategorii SSV Jacek Żak i Artur Kordala zajęli 40 miejsce, a Grzegorz Brzeziński i Mieczysław Sobkiewicz uplasowali się oczko niżej. Wśród zawodników startujących w Fenix Rally na quadach, 8 miejsce zajął Aleksander Piórczyński.

Zawodnicy zgodnie podkreślają świetną organizację pierwszej edycji Fenix Rally. Takie opinie to miód na uszy organizatora, Alexandra Kovatcheva, zwłaszcza, że przygotowanie tego rajdu było karkołomną misją. A jednak wszystko się udało.

- Fenix Rally w Tunezji był wielkim sukcesem. Powinniśmy być dumni z tego, co osiągnęliśmy w tych wyjątkowo trudnych czasach pandemii. Nie tylko zrobiliśmy świetny rajd na terytorium, które było dla nas nowe, ale napisaliśmy nowy rozdział w historii motorsportu, który będzie zapamiętany. Do tego wypełniliśmy o wiele poważniejszą misję – sprawiliśmy radość tysiącom ludzi i daliśmy im nadzieję na szybki powrót do starego, dobrego życia. Dziękuję wszystkim zawodnikom, członkom organizacji, władzom Tunezji, mediom i wszystkim, którzy kochają rajdy cross-country. Niecierpliwie czekamy na na spotkanie podczas naszych kolejnych przygód. Bądźcie zdrowi! – mówi wzruszony Alexander Kovatchev.

Kolejną okazję do spotkania z RBI Sport zawodnicy będą mieli pod koniec czerwca w Polsce, gdzie odbędzie się flagowa impreza tego organizatora – Rallye Breslau. Do tego rajdu już zgłosiło się blisko ćwierć tysiąca załóg!

 

Samochody: 
Źródło newsa: 

Zmarł ANDRZEJ KARACZUN

W wieku 66 lat zmarł Andrzej Karaczun (24.09.1954 – 3.04.2021). Był znanym i cenionym dziennikarzem sportowym i motoryzacyjnym. W latach 1970-1973 współpraca z działem sportowym „Sztandaru Młodych”, od 1973 pracował w „Słowie Powszechnym”; był kierownikiem działu sportowego w „Słowie–Dzienniku Katolickim”, redaktorem naczelnym pisma społecznego „Człowiek”, zastępcą redaktora naczelnego w „Moto Expressie” i „Auto Moto”. Współpracował z licznymi redakcjami, także programów telewizyjnych. W 1986 został laureatem „Złotego Koła” w konkursie prasowym PZM.

Rzecznik prasowy Automobilklubu Polski od 1987, członek zespołu redakcyjnego wydawnictw „40 lat w służbie motoryzacji. Historia Polskiego Związku Motorowego”, „Monografia AP 1909-2009” oraz „Monografia AP – Suplement 2009-2019”. Działacz Komisji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Komisji Sportu AP, były członek zarządu AP. W latach 1988-2019 współorganizator licznych imprez Komisji BRD.

Pełnił funkcję rzecznika prasowego zespołów rajdowych Renault Sport Polska (1993-1998) i Peugeot Sport Polska (1999-2011).

W latach 2014-2017 koordynator biura prasowego Rajdów Polski w randze WRC, a 2010-2013 kierownik biura prasowego Rajdów Polski w randze ERC, 2016-2017 kierownik biura prasowego Rajdów Rzeszowskich w randze ERC. 1995-2019 kierownik biur prasowych i rzecznik prasowy rajdów RSMP i RPP: Polskiego Safari, Warszawskiego, Mazowieckiego, Nadwiślańskiego, Orlen, Karkonoskiego, Rzeszowskiego, Arłamów, Dolnośląskiego i Rajdów Barbórka. Od 2011 był redaktorem naczelnym portalu newsauto.pl.

Pamiętamy go jako człowieka bardzo wysokiej próby – skromnego, uczciwego, bezinteresownego, rzetelnego i życzliwego dla ludzi, a przy tym wzór dziennikarza bardzo kompetentnego i solidnego.

Pogrzeb Andrzeja Karaczuna rozpocznie się w poniedziałek 12 kwietnia o godz. 11:30 mszą świętą w kościele parafialnym pod wezwaniem Św. Jadwigi w Milanówku przy ul. Kościuszki 41.

 

Samochody: 
Turystyka: 
ZO: 

Warunki prowadzenia treningów i wydarzeń sportowych

Polski Związek Motorowy informuje, że na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 marca 2021r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpienie stanu epidemii (Dz.U. z 2021r. poz. 512) w okresie od dnia 27 marca 2021r. do dnia 9 kwietnia 2021r. prowadzenie współzawodnictwa sportowego, zajęć/treningów sportowych oraz wydarzeń sportowych jest możliwe wyłącznie w przypadku:

  • sportu zawodowego rozumianego jako uprawianie sportu w taki sposób, w jaki świadczy się pracę lub usługi za wynagrodzeniem, w przypadku gdy wynagrodzenie przekracza koszty uczestnictwa i stanowi znaczącą część dochodów dla sportowca (koszty podróży i zakwaterowania związane z uczestnictwem w zawodach sportowych nie są uważane za wynagrodzenie),
  • zawodników pobierających stypendium sportowe,
  • zawodników będących członkami kadry narodowej,
  • zawodników uprawiających sport w ramach ligi zawodowej (w przypadku PZM są to zawodnicy uprawiający sport w ramach Ekstraligi Żużlowej),

i odbywa się bez udziału publiczności.

Kuba Przygoński kapitanem Reprezentacji Polski na FIA Motorsport Games!

Polski Związek Motorowy z dumą informuje, że oficjalnym kapitanem Reprezentacji Polski na FIA Motorsport Games 2021 został utytułowany drifter i rajdowiec, Kuba Przygoński. Kuba poprowadzi #TeamPoland w tegorocznych Igrzyskach Sportów Motorowych, które odbędą się w dniach 29-31 października w Marsylii.

Na dzień dzisiejszy do naszej Reprezentacji zgłosili się przedstawiciele 9 kategorii: Auto Slalom, Cross Car Sr, Drifting, Digital, Rally2, Karting Endurance, Karting Slalom, Karting Sprint Jr i Karting Sprint Sr. Jednak lista nie jest jeszcze zamknięta.

Kuba Przygoński tak skomentował swoje powołanie: - Funkcja kapitana Reprezentacji Polski na FIA Motorsport Games 2021 to dla mnie zaszczyt, ale zarazem wyzwanie. Mam nadzieję, że wspólnie jak najlepiej zaprezentujemy Polskę na arenie międzynarodowej. Liczę na zgrany zespół, dobrą współpracę i niepowtarzalną przygodę, jednocześnie chciałbym, żeby każdy z zawodników wyniósł z Igrzysk Sportów Motorowych unikalne doświadczenie.

Pierwsza edycja Igrzysk FIA Motorsport Games miała miejsce w 2019 roku w Rzymie, gdzie w 6 konkurencjach zmierzyli się reprezentanci 49 krajów. Polscy reprezentanci wzięli udział w 3 pucharach: Karting Slalom, Digital i GT. W Pucharze GT reprezentanci Polski PZM: Artur Janosz i Andrzej Lewandowski wywalczyli wtedy srebrny medal.

Gosia Rdest, najszybsza Polka na torach wyścigowych, w 2019 roku była korespondentem PZM na pierwszych Igrzyskach. Podczas niedawnego wywiadu z PZM, Gosia powiedziała: - Uważam, że zdecydowanie warto, aby polscy zawodnicy brali udział i zgłaszali się do FIA Motorsport Games, bo jest to świetna inicjatywa, międzynarodowa stawka, poziom jest bardzo wysoki, tor jest też świetny. (…) Także po prostu dzielmy się tą pasją, dzielmy się informacjami o Igrzyskach Motorsport Games, bo mamy szansę na medal. Mamy szybkich zawodników. Brakuje tylko wsparcia finansowego, także wszyscy partnerzy, sponsorzy uwierzcie w tę inicjatywę, uwierzcie w Motorsport, bo mamy szansę na medal.

To już ostatnie dni, kiedy zawodnicy zainteresowani udziałem w drugich Igrzyskach Sportów Motorowych FIA mogą się do nas zgłaszać. Zachęcamy do kontaktu do dnia 31 marca, z Tomaszem Kowalskim z Biura Sportu i Turystyki Zarządu Głównego PZM pod adresem: autosport@pzm.pl lub pod numerem telefonu 22 542 01 16.

Już niebawem ogłosimy skład Reprezentacji Polski na stronie www.motorsportgames.pl

Więcej o Igrzyskach Sportów Motorowych FIA 2021 na stronie: www.fiamotorsportgames.com

#FIAMotorsportGames

Karting: 

Informacja dotycząca wydawania / wznawiania licencji

W związku z wprowadzeniem rozszerzonych zasad bezpieczeństwa w całej Polsce wynikających ze stanu epidemii, a także trwającym obecnie najbardziej aktywnym okresem wznawiania ważności licencji zawodniczych / sędziowskich, Biuro Sportu i Turystyki Polskiego Związku Motorowego informuje, że wszelkie sprawy dotyczące licencji załatwiane będą korespondencyjnie.

Dokumenty można złożyć w boxie znajdującym się w pomieszczeniu wejściowym do siedziby ZG PZM (ul. Kazimierzowska 66, 02-518 Warszawa) lub przesłać pocztą / kurierem.

W przypadku składania dokumentów osobiście prosimy o pozostawienie nr kontaktowego / adresu e-mail.

Strony