Zmarł Marian Bień

2 lutego na Cmentarzu Rakowickim w Krakowie odbył się pogrzeb Mariana Bienia, czołowego zawodnika rajdowego lat 60. i 70. ubiegłego wieku. Oprócz rodziny i przyjaciół z kręgów biznesowych żegnali Mariana bardzo liczni przedstawiciele środowiska rajdowego, przybyli z różnych stron kraju. Był poczet sztandarowy Automobilklubu Krakowskiego, którego Marian Bień był wiceprezesem sportowym w latach 1987 – 1991. Były wieńce m.in. od Automobilklubu Krakowskiego, Automobilklubu „Stomil” Dębica, Polskiego Związku Motorowego oraz od kolegów z byłego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Samochodów Osobowych.
Marian Bień swoją sportową przygodę rozpoczął jako nastolatek od pływactwa, potem uprawiał boks, podnoszenie ciężarów i kulturystykę. W rajdach pojawił się w drugiej połowie lat 60. XX wieku jaki pilot Mieczysława Sochackiego. Pierwszym poważnym sukcesem było zdobycie mistrzostwa Polski za sezon 1969; wtedy pilotował Ryszarda Nowickiego w Renault 8 Gordini. W 1970 zasiadł za kierownicą Porsche 911 i zwyciężył w 14. Rajdzie Dolnośląskim (pilotem był Jerzy Krzesiwo). Dwa lata później wygrał także 1. Rajd Stomil (ze Zbigniewem Kołaczkowskim, Porsche 911T).
W 1970 rozpoczął starty zagraniczne; wraz z Sobiesławem Zasadą zajął 2. miejsce w argentyńskim Gran Premio de Turismo (BMW 2002 Ti). W 1971 uczestniczył m.in. w Rajdzie Monte Carlo, Safari, Semperit, Złote Piaski. Zwyciężył w czechosłowackim 3. Rajdzie Tatr (Porsche). W tym samym roku pilotował Sobiesława Zasadę w kilku rundach mistrzostw Europy (BMW 2002Ti). W Rajdzie Safari 1971 wspólnie zajęli 5. miejsce, a rok później 2. miejsce (Porsche 911S).
Marian Bień reprezentował przez większość kariery Automobilklub Krakowski, ale jeździł też w barwach Automobilklubu „Stomil” Dębica oraz warszawskiego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Samochodów Osobowych.
Czynną karierę rajdową zakończył w 1977. W latach 1987-1991 był wiceprezesem Automobilklubu Krakowskiego
Miał w dorobku pięć tytułów mistrza Polski. Pilotował nie tylko Sochackiego, Nowickiego i Zasadę, ale także Roberta Muchę i Andrzeja Jaroszewicza oraz Austriaka Guenthera Jangera (Monachium-Wiedeń-Budapeszt 1970, VW 1302 S). W kręgach rajdowych był szanowany za najwyższy sportowy profesjonalizm i zarazem szalenie lubiany za radość, którą wnosił do tego środowiska. Jednym z jego popisowych wyników było 16. miejsce, zajęte w 43. Rajdzie Monte Carlo rozgrywanym w terminie 15-23 stycznia 1975. Jechał wtedy z Andrzejem Turczyńskim Polskim Fiatem 125p MC. Zmarł 23 stycznia dokładnie w czterdziestą rocznicę tamtego alpejskiego sukcesu…

Samochody: 

News

Zmarł Henryk Mandera
W wieku 82 lat zmarł Henryk Mandera zasłużony dla sportu, wybitny zawodnik... więcej
Barbórkowy niezbędnik kibica, czyli co, gdzie i kiedy
Rajd Barbórka tradycyjnie rozgrzewa wszystkich fanów sportów motorowych w ... więcej
Gala Zakończenia Sezonu Sportu Samochodowego za nami!
Po wielu miesiącach zmagań przyszedł wreszcie czas na zamianę nomexu... więcej
Kacper Sztuka dołącza do Red Bull Junior Team!
Kacper Sztuka został kierowcą juniorskiego programu Red Bull! Rok 2023 to ... więcej
Ceremonia Zakończenia Sezonu Sportu Samochodowego 2023- transmisja
Transmisja z gali rozpocznie się o godz. 15 na profilu facebook Motowizja, a od... więcej
Szkolenie sędziów portu samochodowego, 03.12.2023, Tychy
Szkolenie Sędziów Sportu Samochodowego1. Termin: 3 grudnia 2023 r., (niedziela)... więcej
Gala Sportu Samochodowego 2023 na żywo w Motowizji
Tradycyjnym zakończeniem roku w polskim motorsporcie są gale na ... więcej
Szkolenie sędziów sportu samochodowego, 16.12.2023, Świdnica
Sobota: 16 grudnia 2023 – Szkolenie teoretyczneMiejsce: Świdnica, ul.... więcej
Szkolenie na licencje ND-R, 16-17.12.2023, Świdnica
1. Terminy:16.12.2023 - 17.12.2023 (sobota - niedziela)2. Miejsce:Sala Galerii... więcej

Strony

- Archiwum