Przedstawiamy do wiadomości projekt regulaminu Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski na rok 2016.
Ewentualne uwagi lub propozycje prosimy kierować na adres homologacje(at)pzm.pl
Przy zgłaszaniu propozycji prosimy o kierowanie się zasadami uwzględniającymi zasady i cele podane poniżej.
W regulaminie na rok 2016 wprowadzone zostały zmiany, które:
- wynikają ze zmian wprowadzonych przez FIA (Przepisy Ogólnych Międzynarodowych Wyścigów Górskich FIA), zdobytych doświadczeń w sezonie 2015 oraz sugestii, wniosków zawodników i sponsorów,
- mają na celu wyrównanie rywalizacji sportowej, zwiększenie atrakcyjności i dostępności tej konkurencji dla jeszcze większego grona kierowców/zawodników,
- mają na celu wprowadzenie zmian obowiązujących w przepisach międzynarodowych i ich głównym celem jest zwiększenie bezpieczeństwa.
Poniżej krótkie opisy i komentarze do wprowadzonych zmian.
ORGANIZACJA I PRZEBIEG ZAWODÓW
a/ w oparciu o przepisy międzynarodowe, wprowadzone zostały:
- obowiązek uczestniczenia kierowców/zawodników w odprawie przed zawodami. Należy zaznaczyć, że na odprawie przekazywane są istotne informacje dotyczące przebiegu i bezpiecznego przeprowadzenia zawodów.
- obowiązek przybycia kierowców zawodników na zawody minimum jedną godzinę przed ich rozpoczęciem i pozostanie w dyspozycji organizatora. Zasada ta pozwoli organizatorowi na skuteczne poinformowanie zawodników/kierowców o ewentualnych zmianach dotyczących przebiegu zawodów.
- zakres i uprawnienia Dyrektora Zawodów w podejmowaniu decyzji dotyczących tzw. wydarzeń na trasie, Na uwagę zasługuje możliwość powtórzenia przez kierowcę podjazdu wyścigowego w przypadku uznania, że był on zakłócony.
b/ w oparciu o własne analizy, wprowadzone zostały:
- zmiany wysokości wpisowego, które preferują starty samochodów w niższych klasach, samochodów historycznych oraz samochodów, które były produkowane w Polsce.
- zmiany zasad przyznawania pucharów na koniec sezonu w grupie samochodów historycznych.
W GRUPACH I KLASACH
a/ Grupa samochodów historycznych.
Od roku 2016 zrezygnowano z włączania do tej grupy samochodów określanych jako „Youngtimer”.
Obecnie grupa ta obejmuje tylko samochody objęte przepisami Załącznika K, tj. homologowanych do 31.12.1990 roku i decyzja o jej wyodrębnieniu wynikała z:
- pełnego dopasowania krajowych przepisów do przepisów miedzynarodowych z uwagi na przyznanie PZM w roku 2016 organizacji rundy CEZ dla samochodów historycznych,
- potwierdzenia możliwości startu tylko dla tej grupy samochodów w rundach mistrzostw samochodów historycznych na Słowacji. Respektowana będzie również Narodowy Paszport Zgodności Historycznej,
- występowanie już zbyt dużych różnic w poziomie technologicznym i osiągów pomiędzy samochodami starszymi i tzw. „Youngtimerami”.
Zastosowany w roku 2015 podział na kategorie z włączeniem samochodów „Youngtimer” miał na celu zapewnienie głównie wysokiej frekwencji w tej grupie – co miało miejsce. Obserwując rosnące zainteresowanie samochodami historycznymi w różnych konkurencjach, startami i sukcesami polskich zawodników w zawodach międzynarodowych oraz zgłaszanymi wieloma deklaracjami starania się o wydanie paszportu samochodu historycznego FIA, tzw. HTP oczekujemy na dalszy wzrost ilości samochodów historycznych w Polsce. Wprowadzono przepis dotyczący możliwości stosowania części alternatywnych w przypadku udokumentowanych problemów ze zdobyciem części oryginalnych lub homologowanych. Wykaz będzie dostępny dla zawodników, jako załącznik na stronie PZM.
b/ Grupa samochodów „post-homologacyjnych”
Dla samochodów technologicznie „młodszych” i posiadających utraconą kartę homologacyjną (określanych w roku 2015 jako kategoria „Youngtimer”), utworzono oddzielne grupy N/PL oraz A/PL. Dla tych samochodów obowiązujące są przepisy techniczne jak dla samochodów historycznych czyli ich budowa i kompletacja musi być zgodna z kartą homologacyjną oraz Załącznikiem J z okresu ważności karty homologacyjnej. Dodatkowo mając na uwadze pozytywne opinie zawodników oraz doświadczenia zdobyte w roku 2015 utrzymano konieczność stosowania tzw. „zwężek” w samochodach z silnikami doładowanymi. Rozwiązanie to zapewnia głównie możliwość startów samochodów z innych konkurencji,dla których wymagane jest również stosowanie „zwężek” oraz obniża koszty startów.
W celu poprawienia aspektów sportowych oraz atrakcyjności i obiektywności konkurowania, wprowadzono w w/w grupach:
- nowy podział na klasy dla samochodów z silnikami o pojemności ponad 2000 cm3. Została utworzona osobna klasa samochodów napędzanych na cztery koła (4x4) oraz dla samochodów z napędem na koła jednej osi (4x2),
- obowiązek stosowania tzw. „zwężek’’ o średnicach maksymalnych odpowiadających przepisom z danego okresu wiekowego.
c/ Grupa N/FIA
W związku z wysoką frekwencją w roku 2015, w klasie N-2000 na wniosek zawodników przedłużono możliwość startu samochodom Renault Clio, które posiadają karty homologacyjne FIA nr N-5616, N-5636 i N-5637. Samochody te mogą być zgłaszane tylko do GSMP.
d/ Grupa E1
- w celu zwiększenia aspektów sportowych oraz atrakcyjności i obiektywności konkurowania, wprowadzono nowy podział na klasy dla samochodów z silnikami o pojemności ponad 2000 cm3. Została utworzona osobna klasa samochodów napędzanych na cztery koła E1+2000/4x4 oraz dla samochodów z napędem na koła jednej osi E1+2000/4x2. Powyższa zmiana anuluje istniejącą dotychczas grupę E1/RWD.
- utworzono nową klasę dla samochodów z silnikami doładowanymi, w których zastosowany zostanie ogranicznik wlotu powietrza do sprężarki o średnicy maks. 45 mm, utworzono klasę E1+2000/45. Wprowadzenie tej klasy w roku 2016 jest kompromisowym rozwiązaniem na wniosek zawodników pragnących wprowadzić obligatoryjnie ograniczniki wlotu powietrza do sprężarek. Rozwiązanie takie pozwoli na dokonanie obserwacji i analiz, które zostaną wykorzystane w latach następnych. Ponadto zdobyte pozytywne doświadczenia mogą posłużyć do przygotowania propozycji dla FIA, w której komisja wyścigów górskich pracuje nad nowym regulaminem technicznym. W założeniach nowego regulaminu jest wprowadzenie między innymi podziału na kategorie samochodów, a przypisanie do kategorii będzie obliczane na podstawie wskaźników uzależnionych od budowy i osiągów samochodu.
e/ Grupa E0
Od roku 2016 zezwolono na starty w tej grupie samochodom, które dopuszczone są do startów w innych konkurencjach w ramach tzw. pucharów. Samochody te muszą spełniać przepisy techniczne jak dla rozgrywek pucharowych oraz muszą posiadać silniki o przeliczeniowej pojemnosci skokowej maksymalnie 2000 cm3 i napęd na koła jednej osi.
Opracował zespół:
Bogusław Piątek
Marek Szczechura
Marcin Fiejdasz
- Archiwum