Wrocławski start do Rajdu Monte Carlo Historique

Już po raz 16 na trasy Europy wyruszyli zawodnicy Historycznego Rajdu Monte Carlo.. Oficjalne zmagania rozpoczną się 25 stycznia w pięciu punktach startowych (Monte Carlo, Kopenhaga, Glasgow, Turyn i Reims). Zapowiadany od miesięcy start do zlotu gwiaździstego z warszawskiego  pl. Teatralnego w tym roku nie nastąpił z powodu zbyt niskiej liczby zgłoszeń, ale nie przeszkodziło to w pełnym napięcia i oczekiwań rytuale pożegnania rajdowych przedstawicieli Polski w dwóch miejscach kraju. Tradycyjnie honorowy start został zorganizowany przez Automobilklub Polski w Warszawie, przy ul. Pańskiej 85. Nie zabrakło sław kierownicy – Longina Bielaka i Macieja Stawowiaka, władz PZM i znamienitych gości.  Tego samego dnia , 19 stycznia, odbył się we Wrocławiu z inicjatywy p. Andrzeja Zapała, Dolnośląskiego Zarządu Okręgowego PZM, przy współudziale Klubu Skrzydlaci i Fundacji Otwartego Muzeum Techniki. W ramach spotkania członkowie dolnośląskich załóg (nr 163, 309, 314) zostali zaproszeni do refleksji nad trudami rajdu, a także uroczyście pożegnani przez Starostę Powiatu Wrocławskiego Andrzeja Szawana, Wójta Gminy Kobierzyce Ryszarda Pacholika, rajdowców, organizatorów i szerokie grono publiczności. Wydarzenie to było istotne także z innych powodów. W tym roku przypada 30 rocznica Turystyki Caravaningowej OKSP PZM oraz 40 rocznica ustanowienia 3 światowych rekordów prędkości średniej Polskim Fiatem 125p na podwrocławskiej autostradzie, które wpisują się w kalendarz tegorocznych imprez turystyczno-samochodowych na Dolnym Śląsku. Już teraz znajdują one swoje miejsce w Gościnnym Punkcie Informacyjnym XVI Historycznego Rajdu Monte Carlo zlokalizowanym w C.H.  Auchan-Bielany, gdzie przez cały okres jego trwania można dowiedzieć się o postępach polskich załóg, historii Rajdu Polski, przygotowaniach do Jubileuszu Rekordu Polskiego Fiata (www.rekordfiata.org) oraz wydarzeniach w środowisku Caravaningowym.

Już w najbliższy weekend, 26 stycznia, zapraszamy do odwiedzenia ekspozycji materiałów archiwalnych, gadżetów motoryzacyjnych oraz aut, którymi startowali Polacy (Polskie Fiaty St. Postawki, W. Cierlińskiego i A. Duszyńskiego a także Polski Fiat 508 z kolekcji  Zamku Topacz oraz Polski Fiat 125p Rekord z kolekcji Muzeum Górnictwa i Sportów Motorowych w Wałbrzychu). Chętni będą mieli okazję odwiedzić Muzeum Motoryzacji Zamek Topacz, pozostawiając samochód na Bielanach i wybierając się w podróż specjalnym bezpłatnym autobusem (Parking nr 30).

 

Historyczne dane wskazują, że największą popularność wśród Polskich zawodników zdobył Polski Fiat 125p. W roku 40. Jubileuszu jego rekordów na starcie do XVI RMC Historique stanęło ogółem 12 polskich załóg, w tym 6 Fiatów 125p, z których większość już uczestniczyła w zmaganiach rajdu, według numerów startowych:

118 Jerzy Walentynowicz – Wojciech Walentynowicz   

Alfa Romeo GTV, 1972 r.

124 Piotr Bany – Karol Wyka                                                     

Łada 1500, 1978 r.

125 Tomasz Jaskółowski – Karol Jaskółowski                     

Polski Fiat 125p, 1972 r.

142 Robert Burchard – Grzegorz Gac                                    

Polski Fiat 125p, 1972 r.

146 Romuald Chałas – Tomasz Borysławski                       

Polski Fiat 125p, 1972 r.

158 Adam Polak (?) – Krzysztof Polak                                   

Polski Fiat 125p, 1978 r.

163 Tomasz Ciecierzyński – Julian Obrocki                          

Polski Fiat 125p, 1978 r.

166 Paweł Maigo – Janusz Jandrowicz                                 

Polski Fiat 125p, 1978 r.

180 Wojciech Wetula – Janusz Sweklej                               

BMW-320, 1979 r.

204 Jacek Storm (PL/D)-Tomasz Osterloff                          

Porsche 911S.C., 1979 r.

309 Andrzej Postawka – Stanisław Postawka                   

Zastawa 1100, 1978r.

314 Jacek Miller – Marcin Olejnik                                           

Fiat X1/9, 1977r.

Wszystkie z wymienionych załóg posiadają znakomicie przygotowane samochody, przystosowane do rajdów według szczegółowych przepisów z czasów historycznych startów. Przypomnijmy największe osiągnięcia RMC Historique, którymi szczycą się Polacy. W 2011 r. Andrzej Postawka – Stanisław Postawka zajęli 22 miejsce w klasyfikacji generalnej na Polskim Fiacie 125p. Niewiele gorszą lokatę zajęła w 2009 r. załoga Syreny 104 Tomasz Osterloff i Tyberiusz Rajs – 39 miejsce. Z kolei Piotr Bany wygrał w 2011 r. w swojej klasie.

Z niecierpliwością oczekujemy na poprawę tych wspaniałych wyników, o których będziemy mieli możliwość porozmawiania podczas uroczystego powitania dolnośląskich załóg. Spotkanie to odbędzie się 9 lutego w Gościnnym Punkcie Informacyjnym i  uświetnione zostanie promocją książki Krzysztofa Hołowczyca i Juliana Obrockiego "Piekło Dakaru". Serdecznie zapraszamy.

 

Andrzej Zapał (PZM)

Marcin Wrzesiński (FOMT)

Marek Prokopowicz (FOMT)

 

Pojazdy zabytkowe: 
Share

Zdjęcia

fot. Marek Prokopowicz, Marcin Wrzesiński

News

Biuletyn PZM Nr 18 - Luty 2020
Rok 2020 jest szczególny dla Polskiego Związku Motorowego, który obchodzi... więcej
Potocki, Stoch i Balicki w Le Mans Classic
Zgodnie z zapowiedziami z sezonu 2019 panowie Jan Potocki, Marian Stoch i... więcej
PZM świętował 70-lecie działalności
Działacze z całego kraju, wybitni zawodnicy sportów motorowych ... więcej
RMCH 2020: Pechowa końcówka Polaków
Polskie załogi w komplecie zakończyły rywalizację w tegorocznym Rallye Monte... więcej
RMCH 2020: Polacy robią swoje
Jak widać na powyższym obrazku Rallye Monte Carlo Historique to nie... więcej
RMCH 2020: Świetna jazda Polaków
Dobre wieści dochodzą do nas z Monte Carlo. Dziś polskie załogi dały pokaz... więcej
RMCH po dwóch etapach
Jesteśmy po dwóch etapach Rallye Monte Carlo Historique 2020. Na razie... więcej
Dziś startuje Rallye Monte Carlo Historique
Dziś, w piątek, z Monte Carlo wystartuje 5 polskich załóg startujących w Rallye... więcej
Zaproszenie na Retro Carpathia 2020 - I rundę MPHRR
Automobilklub Doliny Sanu zaprasza na drugą edycję Rajdu Retro Carpathia. ... więcej
Bałtycki Rajd - I runda motocyklowych MPPZ - zapowiedź
W dniach 23.04 – 24.04.2020 roku w Łebie, ośrodek Inter Camp'84, ul.... więcej

Strony

- Archiwum

Facebook

Patroni medialni Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych


Oficjalny pomiar czasu w Historycznych Rajdach na Regularność

Wracamy na chwilę na Retro Motor Show 2019 na Międzynarodowe Targi Poznańskie gdzie w dniach 25-27.10.2019r. Komisja Pojazdów Zabytkowych Automobilklubu Wielkopolski zaprezentowała historię motoryzacji na wystawie zatytułowanej „Państwa i miasta”.

Na powierzchni 3000 m2 przedstawiono:

  • okres 20-lecia międzywojennego w Polsce z Fiatem 508 Junak z 1937r. czy Fiatem 508 Łazik z 1938r. umiejscowionych tuż obok pracowni krawieckiej z charakterystycznym dla tego okresu wystrojem,
  • czasy PRL-u gdzie wśród blokowiska z trzepakiem prezentowały się warszawy, syreny, fiaty 125p i 126p, polonez czy mikrus oraz autobus Jelcz zwany „ogórkiem” wraz z żukami, nysami i tarpanem,
  • typową uliczkę włoską ze skuterami Vespa i Lambretta oraz fiatami m.in. Fiat 509 SM z 1926r. czy Fiat 514 z 1929r.,
  • w strefie amerykańskiej automobile przedwojenne jak Reo Roadster z 1908r. czy też Ford T z 1914r. w towarzystwie cadillac’ów, plymouth’ów, studebaker’ów, dodge’a czy też buick’a a wędrując dalej przenieśliśmy się do szalonych lat 50-tych i 60-tych prezentując dorobek motoryzacyjny tamtych lat: mustangi, chevrolety czy też corvetty z muzyką Elvisa Presley’a i szafy grającej w tle czy też uśmiechem Marylin Monroe,
  • w ‘30 rocznicę obalenia muru berlińskiego pojazdy z DDR: wartburgi, trabanty czy P70 a po drugiej stronie drutów kolczastych bogatą kolekcję volkswagenów, mercedesów czy BMW z Horch’em 853 Sport Cabrio z 1938r. na czele, którego wyjątkowość i piękność została nagrodzona w konkursie Retro Motor Show Awards 2019 w kategorii Retro Pojazd.

Całość wystawy dopełniała wyjątkowa scenografia, wystylizowani w stroje z dalej epoki członkowie Komisji Pojazdów Zabytkowych wczuwający się w swoje role, muzyka na żywo, konkursy i inscenizacje co zostało docenione przez kapitułę Retro Motor Show Awards 2019 przyznając nam nagrodę w Kategorii Retro Stoisko.

Tekst: Lidia Matuszek

Strony

Fédération Internationale des Véhicules Anciens