Trzynasty znaczy szczęśliwy

To był trzynasty rajd pojazdów zabytkowych na Rzeszowszczyźnie. Trzynasty znaczy szczęśliwy.

Nawet pogoda wspomagała organizatorów – Automobilklub Rzeszowski. A nic tak nie cieszy, jak błysk chromu w miękkim świetle majowego słońca. Do Rzeszowa zjechało się ponad 50 zabytkowych samochodów na niesamowity, pamiętny rajd. W ramach tej imprezy odbyła się II runda Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych, w której wzięło udział około 30 załóg. Reszta to uczestnicy tzw. Ligii Otwartej, czyli rajdu o nieco niższych wymaganiach, znakomitego do nabycia wprawy w rajdowych eliminacjach.

Trasa rajdu prowadziła przez przepiękne, niezwykle urokliwe okolice Pogórza Rzeszowskiego i Strzyżowskiego. Uczestnicy, posiłkując się itinererem, odwiedzili Boguchwałę, Niebylec czy Kombornię.  Na trasie nie zabrakło, rzecz jasna, bardzo widowiskowych prób sprawnościowych. Rajdowcy niezwykle dynamicznie  pokonali tor w Zakładzie Naprawy Samochodów w Boguchwale, by odnaleźć w Rzeszowie ulicę Karową, gdzie także zorganizowano wyścig uliczny.  Po tradycyjnym już „Wyścigu na Moniuszki”, wszystkie samochody skierowały się na rzeszowski rynek, gdzie konkurs elegancji zainaugurował Noc Muzeów.  To wydarzenie musiało głęboko zapaść w pamięć wszystkim, którzy mieli okazję je podziwiać: 50 zabytkowych pojazdów, jak ruchome dzieła sztuki, wraz z załogami wystrojonymi zgodnie z modą okresu powstania samochodu lub motocykla, zaprezentowało się jury, by potem stanąć na płycie rynku, obramowanego neogotycką i renesansową architekturą.  Sensację wzbudziła replika Syreny Sport, zbudowana przez pana Mirosława Mazura. Nie dało się przejść obojętnie także obok innych uczestników imprezy: Austina Healey’a BT7 3000, jaskrawo-żółtego Velorexa, filmowego Triumpha Spitfiera z 1978r., a także NSU OSL 351 z 1938 roku, wiozącego kominiarza w pełnym rynsztunku!

Kolejnego dnia trasa zaprowadziła rajdowców do Korczyny. Tak, to ta sama Korczyna, słynąca z Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski.  W przerwie wyścigów, na start podjechały pojazdy zabytkowe. Jak prawdziwi rajdowcy, załogi zostały „wystartowane” w profesjonalny, wyścigowy sposób, a czas przejazdu został zmierzony fotokomórką. Nie był to co prawda wyścig, a tzw. rajd na regularność – czyli próba, w której wygrywa załoga, która przebędzie trasę ze średnią prędkością ustaloną przez organizatorów. Nie jest to wcale łatwe zadanie, a samochody przemierzające górską trasę były podziwiane przez tłumy widzów.

Przy okazji rajdu, zorganizowano także atrakcje nieco bardziej „stacjonarne”: uczestnicy i widzowie mogli zapoznać się z fascynującą historią Mikrusa, jedynego samochodu produkowanego na Rzeszowszczyźnie. Do odwiedzin zachęcała także wystawa militariów.

Jest zatem jasne, że trzynastka to jedna z najlepszych wróżb, jakie można sobie wymarzyć. Zapraszamy do zapoznania się z naszą galerią zdjęć, a także z relacją i galerią na  stronie Organizatora.

Do zobaczenia na kolejnej rundzie MPPZ!

 

Pojazdy zabytkowe: 
Share

News

Uwaga, konkurs dla kibiców!!! "MOTO KIBIC the best of"
Uwielbiasz ryk silników i zapach spalin? Kochasz  pisk opon, a demon... więcej
Biuletyn PZM Nr 18 - Luty 2020
Rok 2020 jest szczególny dla Polskiego Związku Motorowego, który obchodzi... więcej
Potocki, Stoch i Balicki w Le Mans Classic
Zgodnie z zapowiedziami z sezonu 2019 panowie Jan Potocki, Marian Stoch i... więcej
PZM świętował 70-lecie działalności
Działacze z całego kraju, wybitni zawodnicy sportów motorowych ... więcej
RMCH 2020: Pechowa końcówka Polaków
Polskie załogi w komplecie zakończyły rywalizację w tegorocznym Rallye Monte... więcej
RMCH 2020: Polacy robią swoje
Jak widać na powyższym obrazku Rallye Monte Carlo Historique to nie... więcej
RMCH 2020: Świetna jazda Polaków
Dobre wieści dochodzą do nas z Monte Carlo. Dziś polskie załogi dały pokaz... więcej
RMCH po dwóch etapach
Jesteśmy po dwóch etapach Rallye Monte Carlo Historique 2020. Na razie... więcej
Dziś startuje Rallye Monte Carlo Historique
Dziś, w piątek, z Monte Carlo wystartuje 5 polskich załóg startujących w Rallye... więcej
Zaproszenie na Retro Carpathia 2020 - I rundę MPHRR
Automobilklub Doliny Sanu zaprasza na drugą edycję Rajdu Retro Carpathia. ... więcej

Strony

- Archiwum

Facebook

Patroni medialni Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych


Oficjalny pomiar czasu w Historycznych Rajdach na Regularność

Wracamy na chwilę na Retro Motor Show 2019 na Międzynarodowe Targi Poznańskie gdzie w dniach 25-27.10.2019r. Komisja Pojazdów Zabytkowych Automobilklubu Wielkopolski zaprezentowała historię motoryzacji na wystawie zatytułowanej „Państwa i miasta”.

Na powierzchni 3000 m2 przedstawiono:

  • okres 20-lecia międzywojennego w Polsce z Fiatem 508 Junak z 1937r. czy Fiatem 508 Łazik z 1938r. umiejscowionych tuż obok pracowni krawieckiej z charakterystycznym dla tego okresu wystrojem,
  • czasy PRL-u gdzie wśród blokowiska z trzepakiem prezentowały się warszawy, syreny, fiaty 125p i 126p, polonez czy mikrus oraz autobus Jelcz zwany „ogórkiem” wraz z żukami, nysami i tarpanem,
  • typową uliczkę włoską ze skuterami Vespa i Lambretta oraz fiatami m.in. Fiat 509 SM z 1926r. czy Fiat 514 z 1929r.,
  • w strefie amerykańskiej automobile przedwojenne jak Reo Roadster z 1908r. czy też Ford T z 1914r. w towarzystwie cadillac’ów, plymouth’ów, studebaker’ów, dodge’a czy też buick’a a wędrując dalej przenieśliśmy się do szalonych lat 50-tych i 60-tych prezentując dorobek motoryzacyjny tamtych lat: mustangi, chevrolety czy też corvetty z muzyką Elvisa Presley’a i szafy grającej w tle czy też uśmiechem Marylin Monroe,
  • w ‘30 rocznicę obalenia muru berlińskiego pojazdy z DDR: wartburgi, trabanty czy P70 a po drugiej stronie drutów kolczastych bogatą kolekcję volkswagenów, mercedesów czy BMW z Horch’em 853 Sport Cabrio z 1938r. na czele, którego wyjątkowość i piękność została nagrodzona w konkursie Retro Motor Show Awards 2019 w kategorii Retro Pojazd.

Całość wystawy dopełniała wyjątkowa scenografia, wystylizowani w stroje z dalej epoki członkowie Komisji Pojazdów Zabytkowych wczuwający się w swoje role, muzyka na żywo, konkursy i inscenizacje co zostało docenione przez kapitułę Retro Motor Show Awards 2019 przyznając nam nagrodę w Kategorii Retro Stoisko.

Tekst: Lidia Matuszek

Strony

Fédération Internationale des Véhicules Anciens