Tak było. Gdyński Rajd Historyczny.

11 i 12 sierpnia miłośnicy klasycznej motoryzacji z Pomorza mieli swoje święto. W Gdyni  zaprezentował się pełen przekrój zabytkowych pojazdów - od dostawczego trójkołowca po Ferrari, od limuzyn po auta rajdowe, od Trabanta po Ikarusa.

 

Elegancka sobota…

 

Blisko 40 załóg z Trójmiasta i z całej Polski wystartowało w Gdyńskim Rajdzie Historycznym zorganizowanym przez stowarzyszenie Polski Touring Klub we współpracy z Automobilklubem Morskim. Pierwszego dnia uczestnicy mieli do pokonania 56 kilometrową trasę rajdu turystycznego, podczas której rozwiązywali zagadki z wykorzystaniem archiwalnych pocztówek i map, zobaczyli wystawę poświeconą historii pomorskiego automobilizmu, odwiedzili Gdyńskie Muzeum Motoryzacji i bawili się w Kolibki Adventure Park. Główną nagrodą był rejs do Szwecji.

Po południu, na parkingu przed Akwarium Gdyńskim, odbył się konkurs elegancji, podczas którego wyłoniono najciekawszy pojazd z najlepiej przebraną załogą. Główna nagroda - rzeźba ufundowana przez Prezydenta Miasta Gdyni Wojciecha Szczurka trafiła w ręce Piotra Krachulca i Jerzego Oleszczuka - załogi włoskiego trójkołowca  Piaggio Ape z 1986 r. Piękna pogoda i niezwykłe auta ściągnęły imprezę wielu miłośników motoryzacji. Niektórzy chcieli jedynie pooglądać, inni w ostatniej chwili próbowali się dołączyć i zaprezentować swoje samochody, motocykle i skutery.

 

…i sportowa niedziela

 

Niedzielny poranek wypełniły zupełnie inne atrakcje. Na wyłączonym z ruchu fragmencie ul. Polskiej i na parkingu przy ul. Chrzanowskiego rozegrano próby sportowe – krótki wyścig z szykanami oraz jazdy sprawnościowe. Na tej samej trasie startowały przygotowane do sportu 200 i 300-konne maszyny oraz  eleganckie limuzyny, zabytkowe karetki oraz odrestaurowany Ikarus. Dzięki stosowaniu przeliczników wiekowych i pojemnościowych nikt nie był bez szans.

Po próbach uczestnicy wybrali się na spacer szlakiem modernizmu, który zakończył się w budynku Dworca Morskiego. Tam wręczono nagrody – pamiątkowe rzeźby oraz wina ze specjalnie przygotowanymi etykietami.  Pierwsze miejsce w najważniejszej kategorii „oldtimer”  zajęła załoga Jakub Zadrożny i Malwina Spandowska na MGB GT z 1965 r.

 

Życzliwe przyjęcie tej nowej imprezy sprawiło, że organizatorzy planują ją powtórzyć za rok łącząc z innym wydarzeniem, które niedawno przygotowali – pościgiem za balonem.

 

Choć impreza się zakończyła, nadal trwa konkurs fotograficzny „Auto i architektura” na najlepsze zdjęcia zrobione podczas Rajdu. Szczegóły na stronie www.touringklub.pl

 

Wyniki

 

Rajd turystyczny

  1. załoga nr 40, Grzegorz Frunckowski i Antonina Iwaszkiewicz, Ford Transit kamper, 1982 r., nagrody: puchar, rejs do Szwecji ze Stenaline, karnet do Akwarium Gdyńskiego
  2. załoga nr 39, Krzysztof Anioł i Urszula Pączek, Mercedes 124 W 200, 1989 r., nagrody: puchar, karnety do Kolibki Adventure Park i Akwarium Gdyńskiego

ex aeqo

załoga nr 38, Piotr Krachulec, Jerzy Oleszczuk, Piaggio Ape, 1986 r., nagrody: puchar, karnety do Kolibki Adventure Park i Akwarium Gdyńskiego

  1. załoga nr 8, Paweł Ziemniewicz, Eliza Ziemniewicz, Citroen GSA X3, 1980 r., nagrody: wino z etykietą Gdyńskiego Rajdu Historycznego, karnety do Kolibki Adventure Park i Akwarium Gdyńskiego
  2. załoga nr 22, Marek Kamzelski, Bogdan Kamzelski, Mercedes-Benz 190 W 201, nagrody: wino z etykietą Gdyńskiego Rajdu Historycznego, karnety do Kolibki Adventure Park i Akwarium Gdyńskiego

ex aeqo

załoga nr 5, Mateusz Banaszczyk, Maja Gziut, Volvo PV444, 1957 r., nagrody: wino z etykietą Gdyńskiego Rajdu Historycznego, karnety do Kolibki Adventure Park i Akwarium Gdyńskiego

 

Konkurs elegancji

  1. załoga nr 38, Piotr Krachulec, Jerzy Oleszczuk, Piaggio Ape, 1986 r., nagrody: rzeźba – nagroda Prezydenta Miasta Gdyni Wojciecha Szczurka, wino z etykietą Gdyńskiego Rajdu Historycznego
  2. załoga nr 24, Karol Chlebowski, Mercedes 170S, 1952 r., nagrody: olej Castrol w historycznej puszce, wino z etykietą Gdyńskiego Rajdu Historycznego
  3. załoga nr 10 Marek Gut, Anna Gut, Citroen 2CV, 1986 r., nagrody: olej Castrol w historycznej puszce, wino z etykietą Gdyńskiego Rajdu Historycznego
  4. załoga nr 3, Piotr Kozłowski, Monika Kozłowska, Cadillac ,1957 r., nagrody:  wino z etykietą Gdyńskiego Rajdu Historycznego
  5. załoga nr 5, Mateusz Banaszczyk, Maja Gziut, Volvo PV444, 1957 r., nagrody: wino z etykietą Gdyńskiego Rajdu Historycznego

 

Próby sportowe – oldtimery

  1. załoga nr 26, Jakub Zadrożny, Malwina Spandowska, MGB GT, 1965 r., nagrody: rzeźba, olej Castrol, wino z etykietą Gdyńskiego Rajdu Historycznego
  2. załoga nr 16, Sławomir Purzycki, Iza Tyborska, Ford Sierra 1.6, 1984 r., nagrody: karnet do Kolibki Adventure Park, olej Castrol, wino z etykietą Gdyńskiego Rajdu Historycznego
  3. załoga nr 37 Wojciech Majcher, Krzysztof Majcher, Porsche 914, 1974 r., nagrody: olej Castrol, wino z etykietą Gdyńskiego Rajdu Historycznego

 

Próby sportowe – youngtimery

  1. załoga nr 52, Maciej Sarnowski, Volvo 480, 1993 r., nagrody: rzeźba, olej Castrol, wino z etykietą Gdyńskiego Rajdu Historycznego
  2. załoga nr 22, Marek Kamzelski, Bogdan Kamzelski, Mercedes 190 W 201, 1991 r., nagrody: karnet do Kolibki Adventure Park, olej Castrol, wino z etykietą Gdyńskiego Rajdu Historycznego
  3. załoga nr 11, Łukasz Kaźmierczak, Rafał Olszewski, Fiat 125 1989 r. karetka, nagrody: olej Castrol, wino z etykietą Gdyńskiego Rajdu Historycznego
Pojazdy zabytkowe: 
Share

Zdjęcia

News

Nowa wersja konkursu PZM dla kibiców
Drodzy kibice!Ze względu na trudny czas związany z epidemią koronawirusa, jaki... więcej
Bałtycki Rajd - I runda motocyklowych MPPZ - zmiana daty
W związku z aktualną sytuacją, zarówno w kraju, jak i na świecie, jesteśmy... więcej
#NasiMistrzowie #OurChamps
Kochani! Dobrze wiemy, jak trudny jest to czas dla nas wszystkich i jak wielka... więcej
Centrum Informacyjne Rządu na temat koronawirusa
W związku z licznymi pytaniami w załączeniu briefy przygotowane przez... więcej
#zostańwdomu, ale jeśli jedziesz gdzieś samochodem, warto o tym pamiętać
Drodzy kierowcy!Wszyscy doskonale już wiemy, jak prawidłowo myć ręce, czym je... więcej
Komunikat PZM dot. pracy Biura Zarządu Głównego w Warszawie w okresie 18-27.03.2020r.
Uprzejmie informujemy, że w dniach 18-27.03.2020r. Biura Zarządu Głównego... więcej
I runda MPPZ w Stalowej Woli odwołana
Z przykrością informujemy, że w związku z sytuacją epidemiologiczną... więcej
Retro Carpathia - runda MPHRR - przełożona na październik
Ze względu na panującą sytuację w naszym kraju i mając na uwadze... więcej
Rallye Monte Calvaria Historic ODWOŁANY
Stosując się do zaleceń Ministerstwa Sportu oraz Polskiego Związku Motorowego w... więcej
Komunikat Polskiego Związku Motorowego w związku z zagrożeniem epidemiologicznym
Komunikat Polskiego Związku Motorowego w związku z zagrożeniem... więcej

Strony

- Archiwum

Facebook

Patroni medialni Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych


Oficjalny pomiar czasu w Historycznych Rajdach na Regularność

Wracamy na chwilę na Retro Motor Show 2019 na Międzynarodowe Targi Poznańskie gdzie w dniach 25-27.10.2019r. Komisja Pojazdów Zabytkowych Automobilklubu Wielkopolski zaprezentowała historię motoryzacji na wystawie zatytułowanej „Państwa i miasta”.

Na powierzchni 3000 m2 przedstawiono:

  • okres 20-lecia międzywojennego w Polsce z Fiatem 508 Junak z 1937r. czy Fiatem 508 Łazik z 1938r. umiejscowionych tuż obok pracowni krawieckiej z charakterystycznym dla tego okresu wystrojem,
  • czasy PRL-u gdzie wśród blokowiska z trzepakiem prezentowały się warszawy, syreny, fiaty 125p i 126p, polonez czy mikrus oraz autobus Jelcz zwany „ogórkiem” wraz z żukami, nysami i tarpanem,
  • typową uliczkę włoską ze skuterami Vespa i Lambretta oraz fiatami m.in. Fiat 509 SM z 1926r. czy Fiat 514 z 1929r.,
  • w strefie amerykańskiej automobile przedwojenne jak Reo Roadster z 1908r. czy też Ford T z 1914r. w towarzystwie cadillac’ów, plymouth’ów, studebaker’ów, dodge’a czy też buick’a a wędrując dalej przenieśliśmy się do szalonych lat 50-tych i 60-tych prezentując dorobek motoryzacyjny tamtych lat: mustangi, chevrolety czy też corvetty z muzyką Elvisa Presley’a i szafy grającej w tle czy też uśmiechem Marylin Monroe,
  • w ‘30 rocznicę obalenia muru berlińskiego pojazdy z DDR: wartburgi, trabanty czy P70 a po drugiej stronie drutów kolczastych bogatą kolekcję volkswagenów, mercedesów czy BMW z Horch’em 853 Sport Cabrio z 1938r. na czele, którego wyjątkowość i piękność została nagrodzona w konkursie Retro Motor Show Awards 2019 w kategorii Retro Pojazd.

Całość wystawy dopełniała wyjątkowa scenografia, wystylizowani w stroje z dalej epoki członkowie Komisji Pojazdów Zabytkowych wczuwający się w swoje role, muzyka na żywo, konkursy i inscenizacje co zostało docenione przez kapitułę Retro Motor Show Awards 2019 przyznając nam nagrodę w Kategorii Retro Stoisko.

Tekst: Lidia Matuszek

Strony

Fédération Internationale des Véhicules Anciens