Samochód, którym jeździł Kwinto

Każdy samochód, jak każdy człowiek, ma do opowiedzenia niepowtarzalną historię. A kiedy historia samochodu splata się ze znakomitą, fanstastyczną osobwością - efekt jest zdumiewający.

Czy wiecie Państwo, co stało się z samochodem, którym jeździł Kwinto (Jan Machulski) w słynnej komedii kryminalnej "Vabank"? Otóż wwiózł na najwyższe miejsce na podium Marię Kramarczyk, która już drugi raz z rzędu, startując na tym samochodzie, zdobyła tytuł Mistrza Polski Pojazdów Zabytkowych w kategorii pre 1945!

Pani Maria z samochodami przedwojennymi zadzierzgnęła bliską znajomość już w dzieciństwie, kiedy to jej tata sadzał ją za kierownicą Citroena BL 11 z 1934 roku.  By cokolwiek widzieć, mała Maria musiała siedzieć na poduszkach, a mimo to sięgała główką ledwie górnej obręczy kierownicy. Zaszczepiona wtedy miłość do zabytkowej motoryzacji rosła z czasem i chociaż los rozdzielił Panią Marię z tym pierwszym samochodem, weszła wraz z mężem w posiadanie Fiata Topolino z 1938 roku. Był on jednak w wysokim stopniu nieoryginalny. Państwo Kramarczykowie postanowili zatem odrestaurować go zgodnie ze sztuką i poświęcili wiele lat na kompletowanie części. Z pewnością wkrótce będziemy mogli zaprezentować Państwu efekt ich pracy.

W 2000 roku odkupili od swego przyjaciela, Pana Andrzeja Salascha, Fiata 508 Junaka. Samochód ten powstał w 1935 roku, a jego "młode" lata pozostają jeszcze tajemnicą. W niewyjaśnionych okolicznościach Fiat w latach sześćdziesiątych znalazł się na skupie złomu, skąd uratował go Pan Salasch i bardzo starannie odrestaurował. W końcu Fiat trafił do świata showbussinessu, gdzie służył wiernie,  "grając" w takich produkcjach, jak "Blisko coraz bliżej", "Biała Wizytówka", "Magnat", czy w końcu - w słynnym "Vabanku".  Państwo Kramarczykowie postanowili kultywować tę tradycję, udostępniając Fiata do zdjęć w nowych polskich produkcjach: "Mała matura 1947" i "Joanna".

 Pani Maria jest jednak nie tylko wielką pasjonatką zabytkowych samochodów: jest także znakomitym kierowcą.  W 2006 roku, za namową męża, najwierniejszego kibica, Pani Maria zaczęła startować w Mistrzostwach Polski Pojazdów Zabytkowych. Początkowo Pani Maria wahała się, obawiając awarii, ponieważ mąż, który jest dźwiękowcem zespołu Dżem, z racji wykonywanej pracy nie mógł jej towarzyszyć. Na szczęście dała się przekonać, że w towarzystwie innych miłośników zabytkowej motoryzacji nawet w razie jakiejś usterki nie pozostanie bez pomocy. I tak Pani Maria rozpoczęła swoją rajdową przygodę. Na początku jej pilotką była Pani Bożena Sikora, a od kilku lat miejsce pilota zajmuje Pani Małgorzata Martinek. Jak pokazują osięgnięte razem wyniki, panie tworzą naprawdę udaną załogę - warto bowiem dodać, że Pani Małgorzata odebrała na niedawnej uroczystości Zakończenia Sezonu puchar dla najlepszego pilota w kategorii pre 1945.

Życzymy dalszych udanych startów!

Pojazdy zabytkowe: 
Słowa kluczowe: 
Share

Zdjęcia

fot. Aleksander Lewandowski, Ryszard Gargul

News

Retro Carpathia zaczęła sezon MPHRR z wielkim przytupem
Retro Carpathia - to podwójna Runda Mistrzostwa Polski w Historycznych... więcej
VIII Tarnowski Rajd Pojazdów Zabytkowych - zaproszenie
W dniach 16-19 czerwca 2022 odbędzie się VIII Tarnowski Rajd Pojazdów... więcej
Retro Carpathia - runda MPHRR - galeria zdjęć
Wybór zdjęć z rundy Mistrzostw Polski w Historycznych Rajdach na Regularność... więcej
I Rajd Śledzika - zaproszenie na rajd do Kołobrzegu
Jeżeli masz wolny weekend i chcesz spędzić go nad morzem w doborowym... więcej
Retro Carpathia - dzień pierwszy - galeria zdjęć
13 maja, w piątek, wystartowała pierwsza tegoroczna runda MPHRR. Oto kilka... więcej
II Rajd Łosia - runda MOWPZ - 11 czerwca 2022
Pamiętacie jeszcze pierwszy Rajd Łosia z 2018 roku?  Mamy nadzieję,... więcej
X Rajd Po Ziemi Mińskiej - zaproszenie na rundę MOWPZ
Serdecznie zapraszamy 4 czerwca do Mińska Mazowieckiego. X Rajd Po Ziemi... więcej
Drive it Day 2022 czyli dzień jeżdżenia zabytkiem - 3 czerwca
Polski Związek Motorowy zaprasza na coroczną zabawę pod tytułem Drive it... więcej
Szlakiem Orlich Gniazd - regulamin uzupełniający rundy MPHRR
Szlakiem Orlich Gniazd - III i IV Runda Mistrzostw Polski w Historycznych... więcej
Wszystko dobre, co się dobrze kończy - kilka słów o zbliżającej się Retro Carpathii
Pomimo trudnych początków, gdy lista zgłoszeń do 3 edycji Retro Carpathia... więcej

Strony

- Archiwum

Facebook

Patroni medialni Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych

Oficjalny pomiar czasu w Historycznych Rajdach na Regularność

Fédération Internationale des Véhicules Anciens