Relacja z III Rajdu Ziemi Obiecanej

W ostatni weekend września 2015 r., Stowarzyszenie „Motocykl Moje Hobby”, członek rzeczywisty Polskiego Związku Motorowego, zorganizowało III edycję Turystycznego Rajdu Motocykli Zabytkowych i Klasycznych pod nazwą „RAJD ZIEMI OBIECANEJ”. Podczas I rajdu uczestnicy poznali Rudę Pabianicką (obecnie w granicach Łodzi), miasto-ogród, świętujące wówczas 90. rocznicę uzyskania praw miejskich; w zeszłym roku  rocznica była bardziej okrągła - 100 lecie Operacji Łódzkiej 1914 r., największej i najbardziej krwawej bitwy manewrowej na pierwszowojennym froncie wschodnim. W tym roku hasłem przewodnim rajdu była 110 rocznica Powstania Łódzkiego, znanego też pod nazwą Rewolucji 1905 r. Rajd był także XV Rundą Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych, ostatnią w tegorocznej „karuzeli” tych weterańskich mistrzostw, rozgrywanych na zlecenie Zarządu Głównego PZM.

Już po raz trzeci, patronat nad rajdem objął Starosta Pabianicki, pan Krzysztof Habura, ale też pani Prezydent Łodzi - Hanna Zdanowska - zaszczyciła imprezę swoim patronatem. Bazę rajdu stanowił Salezjański Ośrodek Młodzieżowy „Don Bosco” w Lutomiersku (powiat pabianicki).

W imprezie wzięli udział miłośnicy weteranów z prawie całej Polski (od Cieszyna po Lębork) na 39 motocyklach zabytkowych i klasycznych, z których 37 rajd ukończyło. Trasa miała długość ok. 60 km. w pięciu odcinkach, zakończonych punktami kontroli czasu PKC. Przejazd odbywał się przy normalnym ruchu otwartym, przy czym średnia prędkość nie przekraczała 20 km/h.

Uczestnicy obejrzeli 31 miejsc - atrakcji turystycznych, w większości związanych z Powstaniem Łódzkim 1905 roku. Między innymi organizatorzy pokazali: 

Osiedle im. Józefa Montwiłła - Mireckiego, wybudowane w latach 1928-1931, gdy Łodzią władali socjaliści (PPS). W czerwcu 1930 r., gdy w Łodzi uroczyście obchodzono 25 rocznicę Powstania Łódzkiego 1905 roku, postanowiono nadać osiedlu imię Montwiłła - Mireckiego, jednego z przywódców Organizacji Bojowej PPS i uczestnika Powstania.

Rotundę na łódzkim Zdrowiu, będącą w zamierzeniu pomnikiem z wiecznym płomieniem ku czci poległych powstańców a obecnie stanowiącą siedzibę Klubu Strzelectwa Sportowego „Strzelec”;

Pomnik Czynu Rewolucyjnego na mogile poległych i straconych uczestników Powstania Łódzkiego;

Fabrykę Izraela Poznańskiego, obecnie centrum „Manufaktura” - ważne miejsce podczas łódzkich wydarzeń Rewolucji 1905 roku;

Najstarszą łódzką świątynię katolicką przeniesioną z Placu Kościelnego na ul. Ogrodową;

Nowy Rynek w Łodzi, obecnie Pl. Wolności - miejsce ważnych wydarzeń podczas Łódzkiego Powstania 1905 roku;

Dawną ulicę Południową, od 1955 roku noszącą nazwę ul. Rewolucji 1905 r., a będącą terenem najcięższych walk łodzian z carskim wojskiem.

Tablicę pamiątkową na rogu ulic Południowej i Wschodniej, w miejscu gdzie stały najofiarniej bronione powstańcze barykady;

Dom w którym mieszkał, redagował i drukował „Robotnika” Józef Piłsudski.

Kościół Mariacki i dom przy Placu Kościelnym, w którym w latach 1905-1907 znajdowała się tajna drukarnia SDKPiL,

Cmentarz w Bełdowie k. Aleksandrowa Łódzkiego, gdzie pochowano bojowców PPS, poległych podczas akcji ekspropiacyjnej, mającej na celu zdobycie środków na fundusz walki z caratem.

Wszystkie pokazywane podczas rajdu miejsca zostały opisane w specjalnym wydaniu biuletynu „Motocykl Moje Hobby”, będącym połączeniem przewodnika turystycznego i karty drogowej rajdu. Uczestnicy wpisywali doń odpowiedzi na zadania turystyczne a sędziowie - wyniki sprawnościówek. Na mecie zebrano te brodzury a po podliczeniu punktów, oddano zawodnikom na pamiątkę. Uczestnicy bardzo chwalili ten pomysł i obiecali wykorzystać go na innych rajdach.

Dzięki licznym przyjaciołom - instytucjom, firmom i osobom prywatnym - którzy wsparli rajd nagrodami, materiałami promocyjnymi, współpracą organizacyjną i ofiarną pracą społeczną, rajd udał się znakomicie. Uczestnicy wyrażali się o nim w samych superlatywach. Komandor rajdu - kol. Krystyna Jusis, wicekomandor ds. trasy - kol. Piotr „Besa” Czech, oraz inni organizatorzy odebrali wiele pochwał od gości: zawodników, pilotów i osób towarzyszących.  Wielu powtarzało, że „bywali już wielokrotnie w Łodzi na giełdach „Moto-Weteran-Bazar”, ale nie wiedzieli, że Łódź to tak bogate historią i zabytkami, atrakcyjne turystycznie miasto.”

PZM poleca obszerny fotoreportaż z rajdu, zamieszczony pod adresem internetowym: https://picasaweb.google.com/Kisielek13/IIIRAJDZIEMIOBIECANEJ02?authkey=...

Pojazdy zabytkowe: 
Share

News

Biuletyn PZM Nr 18 - Luty 2020
Rok 2020 jest szczególny dla Polskiego Związku Motorowego, który obchodzi... więcej
Potocki, Stoch i Balicki w Le Mans Classic
Zgodnie z zapowiedziami z sezonu 2019 panowie Jan Potocki, Marian Stoch i... więcej
PZM świętował 70-lecie działalności
Działacze z całego kraju, wybitni zawodnicy sportów motorowych ... więcej
RMCH 2020: Pechowa końcówka Polaków
Polskie załogi w komplecie zakończyły rywalizację w tegorocznym Rallye Monte... więcej
RMCH 2020: Polacy robią swoje
Jak widać na powyższym obrazku Rallye Monte Carlo Historique to nie... więcej
RMCH 2020: Świetna jazda Polaków
Dobre wieści dochodzą do nas z Monte Carlo. Dziś polskie załogi dały pokaz... więcej
RMCH po dwóch etapach
Jesteśmy po dwóch etapach Rallye Monte Carlo Historique 2020. Na razie... więcej
Dziś startuje Rallye Monte Carlo Historique
Dziś, w piątek, z Monte Carlo wystartuje 5 polskich załóg startujących w Rallye... więcej
Zaproszenie na Retro Carpathia 2020 - I rundę MPHRR
Automobilklub Doliny Sanu zaprasza na drugą edycję Rajdu Retro Carpathia. ... więcej
Bałtycki Rajd - I runda motocyklowych MPPZ - zapowiedź
W dniach 23.04 – 24.04.2020 roku w Łebie, ośrodek Inter Camp'84, ul.... więcej

Strony

- Archiwum

Facebook

Patroni medialni Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych


Oficjalny pomiar czasu w Historycznych Rajdach na Regularność

Wracamy na chwilę na Retro Motor Show 2019 na Międzynarodowe Targi Poznańskie gdzie w dniach 25-27.10.2019r. Komisja Pojazdów Zabytkowych Automobilklubu Wielkopolski zaprezentowała historię motoryzacji na wystawie zatytułowanej „Państwa i miasta”.

Na powierzchni 3000 m2 przedstawiono:

  • okres 20-lecia międzywojennego w Polsce z Fiatem 508 Junak z 1937r. czy Fiatem 508 Łazik z 1938r. umiejscowionych tuż obok pracowni krawieckiej z charakterystycznym dla tego okresu wystrojem,
  • czasy PRL-u gdzie wśród blokowiska z trzepakiem prezentowały się warszawy, syreny, fiaty 125p i 126p, polonez czy mikrus oraz autobus Jelcz zwany „ogórkiem” wraz z żukami, nysami i tarpanem,
  • typową uliczkę włoską ze skuterami Vespa i Lambretta oraz fiatami m.in. Fiat 509 SM z 1926r. czy Fiat 514 z 1929r.,
  • w strefie amerykańskiej automobile przedwojenne jak Reo Roadster z 1908r. czy też Ford T z 1914r. w towarzystwie cadillac’ów, plymouth’ów, studebaker’ów, dodge’a czy też buick’a a wędrując dalej przenieśliśmy się do szalonych lat 50-tych i 60-tych prezentując dorobek motoryzacyjny tamtych lat: mustangi, chevrolety czy też corvetty z muzyką Elvisa Presley’a i szafy grającej w tle czy też uśmiechem Marylin Monroe,
  • w ‘30 rocznicę obalenia muru berlińskiego pojazdy z DDR: wartburgi, trabanty czy P70 a po drugiej stronie drutów kolczastych bogatą kolekcję volkswagenów, mercedesów czy BMW z Horch’em 853 Sport Cabrio z 1938r. na czele, którego wyjątkowość i piękność została nagrodzona w konkursie Retro Motor Show Awards 2019 w kategorii Retro Pojazd.

Całość wystawy dopełniała wyjątkowa scenografia, wystylizowani w stroje z dalej epoki członkowie Komisji Pojazdów Zabytkowych wczuwający się w swoje role, muzyka na żywo, konkursy i inscenizacje co zostało docenione przez kapitułę Retro Motor Show Awards 2019 przyznając nam nagrodę w Kategorii Retro Stoisko.

Tekst: Lidia Matuszek

Strony

Fédération Internationale des Véhicules Anciens