Rekord na piaskach Daytony

 

Alexander Winton, za kierownicą swojego Winton Bullet’a, 26 lutego 1903 ustanowił rekord rajdu w Daytona Beach – poprzednika słynnego rajdu NASCAR Daytona 500. „Bullet 1”, wybudowany rok wcześniej, osiągnął prędkość 65 mph.

Jak wielu pierwszych przedstawicieli automobilizmu, Winton był początkowo producentem rowerów. Przybył do Nowego Jorku z rodzinnej Szkocji w 1878 r., w wieku 19 lat. Karierę rozpoczął jako inżynier na okręcie parowym. Szybko jednak znudził się tym życiem i osiadł w Cleveland, w Ohio. Tam zafascynował się nowym sposobem przemieszczania, dającym wielką swobodę i wolność – zwłaszcza w porównaniu do najpowszechniejszego wówczas powozu z konnym zaprzęgiem. Winton znakomicie rozpoznał trendy i w 1891 r. założył  Winton Bicycle Company. Kolejny krok – praca nad silnikiem – nastąpił wkrótce potem. W listopadzie 1890 zaprezentował swój prototyp. Był też pierwszym sprzedawcą automobili w Ameryce. Jako pierwszy także przejechał cały kontynent wszerz. Wystawianie swoich maszyn w wyścigach było wówczas znakomitym sposobem na uzyskanie prestiżu i pieniędzy inwestorów. Winton musiał zatem spotkać się w szrankach z Henrym Fordem, z którym ścigał się kilkakrotnie na piaskach Florydy.

Jego firma, Winton Gas Engine & Manufacturing Company, zajmująca się produkcją silników, działała do 1930 r., kiedy została zakupiona przez General Motors.

Choć Alexander Winton jest dzisiaj niemal zapomnianą postacią, nie ulega wątpliwości, że był jednym z najznamienitszych pionierów automobilizmu. 

Pojazdy zabytkowe: 
Share

News

PZM wziął udział w akcji #GaszynChallenge
... i pompował dla chorych dzieci! Przyjęliśmy wyzwanie Automoblilklubu... więcej
Zaktualizoiwany kalendarz MPPZ i MPHRR
Dziś opublikowano komunikat Głównej Komisji Pojazdów Zabytkowych PZM.W związku... więcej
Zapraszamy na MPPZ do Częstochowy
Tęsknicie za rajdowymi emocjami, rywalizacją i podziwianiem przepięknych tras... więcej
Dwie rundy MOWPZ odwołane
Komisja Pojazdów Zabytkowych Automobilklubu Polski informuje, że z powodu... więcej
Klasyczny Koneser po raz drugi - relacja
W sobotę 4 lipca w Centrum Praskim Koneser odbyła się impreza ... więcej
4. Miński Rajd Motocklowy - runda MOWPZ
Klub Dawnych Motocykli "Magnet" zaprasza do Mińska Mazowieckiego na 4... więcej
Konkurs FIVA dla młidych duchem
FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Ancien) zaprasza młodzież do... więcej
47. urodziny Fiata 126p - relacja
W minioną sobotę odbył się zlot Fiatów 126p organizowany przez Komisję Pojazdów... więcej
47. urodziny Fiata 126p - galeria zdjęć
Zdjęcia z FotoSpotu z okazji 47. urodzin Polskiego Fiata 126p. Autorami... więcej
XI Rajd Pojazdów Zabytkowych organizowany przez TMD "Weteran Płock" odwołany
Otrzymaliśmy następującą informację od klubu TMD Weteran Płock, organizatora... więcej

Strony

- Archiwum

Facebook

Patroni medialni Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych


Oficjalny pomiar czasu w Historycznych Rajdach na Regularność

Wracamy na chwilę na Retro Motor Show 2019 na Międzynarodowe Targi Poznańskie gdzie w dniach 25-27.10.2019r. Komisja Pojazdów Zabytkowych Automobilklubu Wielkopolski zaprezentowała historię motoryzacji na wystawie zatytułowanej „Państwa i miasta”.

Na powierzchni 3000 m2 przedstawiono:

  • okres 20-lecia międzywojennego w Polsce z Fiatem 508 Junak z 1937r. czy Fiatem 508 Łazik z 1938r. umiejscowionych tuż obok pracowni krawieckiej z charakterystycznym dla tego okresu wystrojem,
  • czasy PRL-u gdzie wśród blokowiska z trzepakiem prezentowały się warszawy, syreny, fiaty 125p i 126p, polonez czy mikrus oraz autobus Jelcz zwany „ogórkiem” wraz z żukami, nysami i tarpanem,
  • typową uliczkę włoską ze skuterami Vespa i Lambretta oraz fiatami m.in. Fiat 509 SM z 1926r. czy Fiat 514 z 1929r.,
  • w strefie amerykańskiej automobile przedwojenne jak Reo Roadster z 1908r. czy też Ford T z 1914r. w towarzystwie cadillac’ów, plymouth’ów, studebaker’ów, dodge’a czy też buick’a a wędrując dalej przenieśliśmy się do szalonych lat 50-tych i 60-tych prezentując dorobek motoryzacyjny tamtych lat: mustangi, chevrolety czy też corvetty z muzyką Elvisa Presley’a i szafy grającej w tle czy też uśmiechem Marylin Monroe,
  • w ‘30 rocznicę obalenia muru berlińskiego pojazdy z DDR: wartburgi, trabanty czy P70 a po drugiej stronie drutów kolczastych bogatą kolekcję volkswagenów, mercedesów czy BMW z Horch’em 853 Sport Cabrio z 1938r. na czele, którego wyjątkowość i piękność została nagrodzona w konkursie Retro Motor Show Awards 2019 w kategorii Retro Pojazd.

Całość wystawy dopełniała wyjątkowa scenografia, wystylizowani w stroje z dalej epoki członkowie Komisji Pojazdów Zabytkowych wczuwający się w swoje role, muzyka na żywo, konkursy i inscenizacje co zostało docenione przez kapitułę Retro Motor Show Awards 2019 przyznając nam nagrodę w Kategorii Retro Stoisko.

Tekst: Lidia Matuszek

Strony

Fédération Internationale des Véhicules Anciens