Rekord na piaskach Daytony

 

Alexander Winton, za kierownicą swojego Winton Bullet’a, 26 lutego 1903 ustanowił rekord rajdu w Daytona Beach – poprzednika słynnego rajdu NASCAR Daytona 500. „Bullet 1”, wybudowany rok wcześniej, osiągnął prędkość 65 mph.

Jak wielu pierwszych przedstawicieli automobilizmu, Winton był początkowo producentem rowerów. Przybył do Nowego Jorku z rodzinnej Szkocji w 1878 r., w wieku 19 lat. Karierę rozpoczął jako inżynier na okręcie parowym. Szybko jednak znudził się tym życiem i osiadł w Cleveland, w Ohio. Tam zafascynował się nowym sposobem przemieszczania, dającym wielką swobodę i wolność – zwłaszcza w porównaniu do najpowszechniejszego wówczas powozu z konnym zaprzęgiem. Winton znakomicie rozpoznał trendy i w 1891 r. założył  Winton Bicycle Company. Kolejny krok – praca nad silnikiem – nastąpił wkrótce potem. W listopadzie 1890 zaprezentował swój prototyp. Był też pierwszym sprzedawcą automobili w Ameryce. Jako pierwszy także przejechał cały kontynent wszerz. Wystawianie swoich maszyn w wyścigach było wówczas znakomitym sposobem na uzyskanie prestiżu i pieniędzy inwestorów. Winton musiał zatem spotkać się w szrankach z Henrym Fordem, z którym ścigał się kilkakrotnie na piaskach Florydy.

Jego firma, Winton Gas Engine & Manufacturing Company, zajmująca się produkcją silników, działała do 1930 r., kiedy została zakupiona przez General Motors.

Choć Alexander Winton jest dzisiaj niemal zapomnianą postacią, nie ulega wątpliwości, że był jednym z najznamienitszych pionierów automobilizmu. 

Pojazdy zabytkowe: 
Share

News

Oświadczenie FIVA w sprawie elektryków
Mamy ważną wiadomość z FIVA w sprawie samochodów elektrycznych.Nie da... więcej
Gruchoty w akcji czyli ostatnia runda MOWPZ
Nie takie znów gruchoty... W ostatnią niedzielę września na parkingu przy... więcej
Rewolucja w motoryzacji - PZM na konferencji Impact mobility rEVolution’19
Katowicka konferencja Impact mobility rEVolution’19 (9 – 10... więcej
Polacy na 1000 Miglia USA 2019
Jan Potocki, Marian Stoch i Bartosz Balicki w Aston Martinie 15/98 z 1937 roku... więcej
Retro Carpathia - V runda MPHRR - 11-12 pażdziernika 2019 - zaproszenie
Rajd Retro Carpathia będący ostatnią eliminacją Mistrzostw Polski w... więcej
Stoch i Potocki w Spa
Oczywiście nie będzie to relacja z wizyty kierowców w luksusowym spa, tylko... więcej
V Grand Prix Polski Pojazdów Zabytkowych - galeria zdjęć
Galeria zdjęć z piątej edycji Grand Prix Polski Pojazdów Zabytkowych, które... więcej
Z Pragi na Żoliborz czyli 8. Rajd Praski - relacja
W sobotę, 28 września, odbył się 8. Rajd Praski. W tym roku uczestnicy... więcej
8. Rajd Praski - Jedziemy na Żoliborz - galeria zdjęć
Zdjęcia z 8. Rajdu Praskiego, który odbył się w sobotę 28 września 2019 roku na... więcej
Grand Prix Polski Pojazdów Zabytkowych wystartowało
Dziś o godzinie 18.00 rozpoczął się odbiór dokumentów i badanie kontrolne... więcej

Strony

- Archiwum

Facebook

Patroni medialni Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych


Oficjalny pomiar czasu w Historycznych Rajdach na Regularność

Fédération Internationale des Véhicules Anciens