Od SS do Dzieci Kwiatów - skąd przyjechał Bulli?

 

8 marca 1950 roku do masowej produkcji trafia Volkswagen typ 2 – czyli minibusik lub transporter. Ulubiony środek lokomocji Dzieci Kwiatów w latach 60. , stał się ikoną ruchu hipisowskiego.

Busik VW był wynalazkiem duńskiego businessmana Ben’a Pon’a, człowieka, który sprowadził na Jutlandię garbuski. W 1947 roku, dostrzegając w rynku miejsce dla małego busa, przygotował plany i przedstawił je inżynierom Volkswagena. Już trzy lata później busik jeździł po drogach. Doczekał się wielu przezwisk: „Combi” (combined-use vehicle), „Splittie” (ze względu na dwuczęściową szybę przednią), lub „Bulli”. W USA nazywano go po prostu „hippie van” – często jego właściciele dbali o to, by ta nazwa była zasłużona, barwnie go ozdabiając. Gdy w 1995 roku zmarł muzyk Grateful Dead, Jerry Garcia, Volkswagen wypuścił reklamę z płaczącym „Bulli”.

Busik był dopiero drugim produktem niemieckiej firmy, która powstała w latach 30. i rozwinęła się… dzięki pomocy Adolfa Hitlera. Gdy ten ostatni został kanclerzem Niemiec w 1933 roku, rozpoczął budowę nowych dróg, ogarnięty wizją tanich, masowo produkowanych samochodów dla szerokich mas społeczeństwa. W tym czasie Austriak Ferdinand Porsche (1875 – 1951) już pracował nad takim projektem. Niedługo później doszło do spotkania Hitlera i Porsche, a konstruktor otrzymał zadanie stworzenia „pojazdu dla ludu” (niem. Volkswagen). W 1938 roku rozpoczęła się budowa fabryki VW w dzisiejszym Wolfsburgu, w Niemczech. Produkcja na pełnych obrotach ruszyła jednak dopiero po zakończeniu II Wojny Światowej.

W 1950., Volkswagen dotarł do USA, gdzie jednak początkowo nie spotkał się z ciepłym przyjęciem – oczywiście, ten stan rzeczy był ściśle związany z nazistowskim rodowodem marki. W 1959 roku rozpoczęła się jednak niesamowita kampania reklamowa, prowadzona przez Doyle Dane Bernbach. W jej wyniku VW szybko stał się najlepiej sprzedającym się samochodem w Ameryce. W 1972 roku, garbusik wyprzedził nawet Forda T, z ponad 15 milionami wyprodukowanych samochodów na koncie.

Pojazdy zabytkowe: 
Share

News

Gruchoty w akcji czyli ostatnia runda MOWPZ
Nie takie znów gruchoty... W ostatnią niedzielę września na parkingu przy... więcej
Rewolucja w motoryzacji - PZM na konferencji Impact mobility rEVolution’19
Katowicka konferencja Impact mobility rEVolution’19 (9 – 10... więcej
Polacy na 1000 Miglia USA 2019
Jan Potocki, Marian Stoch i Bartosz Balicki w Aston Martinie 15/98 z 1937 roku... więcej
Retro Carpathia - V runda MPHRR - 11-12 pażdziernika 2019 - zaproszenie
Rajd Retro Carpathia będący ostatnią eliminacją Mistrzostw Polski w... więcej
Stoch i Potocki w Spa
Oczywiście nie będzie to relacja z wizyty kierowców w luksusowym spa, tylko... więcej
V Grand Prix Polski Pojazdów Zabytkowych - galeria zdjęć
Galeria zdjęć z piątej edycji Grand Prix Polski Pojazdów Zabytkowych, które... więcej
Z Pragi na Żoliborz czyli 8. Rajd Praski - relacja
W sobotę, 28 września, odbył się 8. Rajd Praski. W tym roku uczestnicy... więcej
8. Rajd Praski - Jedziemy na Żoliborz - galeria zdjęć
Zdjęcia z 8. Rajdu Praskiego, który odbył się w sobotę 28 września 2019 roku na... więcej
Grand Prix Polski Pojazdów Zabytkowych wystartowało
Dziś o godzinie 18.00 rozpoczął się odbiór dokumentów i badanie kontrolne... więcej
Biuletyn PZM Nr 16 - Wrzesień 2019
Wrzesień - prawie cały tegoroczny sezon już nam odjechał!W najnowszym numerze... więcej

Strony

- Archiwum

Facebook

Patroni medialni Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych


Oficjalny pomiar czasu w Historycznych Rajdach na Regularność

Fédération Internationale des Véhicules Anciens