Mistrzostwa na finiszu

Przed nami końcówka sezonu 2015. Do rozegrania zostało jeszcze po jednej imprezie z każdej kategorii mistrzowskiej. W kilku klasach znamy już mistrzów, ale w większości wypadków walka o tytuł będzie trwała do ostatniej chwili.

W Mistrzostwach Polski Pojazdów Zabytkowych w kategorii samochodów ostatnia impreza odbędzie się w najbliższy weekend w okolicach Poznania. W klasie najstarszej przez cały sezon trwa rywalizacja między Marią Kramarczyk (Polski Fiat 508 III Junak, 1935), a Arturem Węglerem  (DKW F5, 1935). W tej chwili Węgler posiada niewielką, dwupunktową, przewagę nad krakowską załogą i aby utrzymać pozycję nie może przegrać więcej niż o jedno miejsce. Będzie trudno, bowiem Maria Kramarczyk to wielokrotny Mistrz Polski. Trzecie miejsce zapewne przypadnie Witoldowi Hołubowiczowi jeżdżącemu Singerem 9 Roadster z 1935 roku, który przez cały sezon uzyskał dość znaczną przewagę nad resztą stawki.

W następnej grupie po raz drugi z rzędu mistrzem został Michał Bargiel (MG A, 1960), który uzbierał potężną  sumę punktów. Ponad 40 punktów straty do lidera ma Jan Bogacki (Saab 93A, 1957). O drugie miejsce oprócz Bogackiego mogą powalczyć Roman Gawęda (P70, 1958), Ryszard Krzysztofik (MG TD, 1952) i Paweł Pawlak (BMW Isetta, 1960). Z listy startowej wynika, że największą chrapkę na vice mistrza ma kierowca MG, bo reszty nie widać w poznańskim zestawieniu.  
Klasa samochodów wyprodukowanych po 1960 roku również ma już triumfatora. Tylko cud może odebrać Mirosławowi Piskorkowi (Mercedes Benz 250 SE, 1967) prowadzenie w klasie. 17,5 punktu to solidna przewaga i w tym wypadku walka również będzie się toczyła o drugie miejsce. Tym razem między: Krzysztofem Stychno (Mercedes W108, 1966), Bartłomiejem Mikoszem (Saab 96, 1962) i Markiem Kękusiem (MG B, 1965). Teoretyczne szanse na podium ma również Paweł Brukszo (BMW 2002Ti, 1970), który jak zwykle na poznańskiej imprezie pojawi się za kierownicą Porsche 911.

W grupie samochodów najmłodszych od początku sezonu walka trwa między trzema zawodnikami: Romanem Palaczem (Citroen DS21, 1971), Robertem Wiekel (Mercedes 450 SLC, 1978) i Jerzym Kękusiem (Jaguar E-type, 1971). W tej chwili Palacz zajmuje pierwsze miejsce, wyprzedzając o 6,5 punktu Wiekela. Jednak kierowcy Citroena będzie trudno obronić swoją pozycję, gdyż jest zawodnikiem Automobilklubu Wielkopolskiego czyli organizatora ostatniej rundy, a zawodnicy gospodarzy nie mogą zdobyć więcej niż 1 punkt plus dodatek za frekwencję. Mimo wszystko sprawa wygląda na otwartą, bo tej klasie liderzy sezonu nie muszą zająć najwyższych pozycji.

W motocyklach również nie wszystko jest już rozstrzygnięte. Ostatnia runda odbędzie się pod koniec września w Łodzi i okolicach. W klasie motocykli najstarszych najwięcej szans na triumf ma Waldemar Drabik jeżdżący przepięknym Sokołem 600 z 1939 roku. W ostatniej rundzie lider najprawdopodobniej nie zdobędzie dużej ilości punktów (zawodnik gospodarzy), więc są szanse, że wyprzedzi go Tomasz Reichman (BSA M20, 1939). Wśród jednośladów wyprodukowanych między 1956, a 1970 rokiem z dużą przewagą prowadzi Piotr Płudowski (Junak M10, 1962), ale jeszcze wszystko jest możliwe. Goni go aż czterech zawodników mających ok. 10 punktów straty. Sprawa trudna, ale nie niemożliwa do wykonania. Bardzo dziwnie układa się w grupie motocykli najnowszych, wyprodukowanych po 1971 roku. Wygląda na to, że nie ma tutaj wyraźnego lidera, który przez cały sezon walczył o triumf. Szanse ma kilku zawodników, a najlepsi czyli Kuba Olszewski (WSK, 1977) i Szymon Reichman (BMW, 1975) mają tylko 2 punkty przewagi nad kolejną grupą zawodników. Zapowiada się ciekawa rywalizacja.

Ostatnią imprezą sezonu będzie piąta runda Pucharu Polski Pojazdów Zabytkowych w rajdach na regularność, która odbędzie się na początku października w Łodzi. W klasie tradycyjnej o zwycięstwo walczą Kamil Pawłowski (Chrysler-Simca) i Artur Wegler (Audi 100/DKW F5). Rożnica między zawodnikami wynosi zaledwie jeden punkt i walka będzie trwać do ostatniego odcinka na regularność. W klasie sportowej jest jeszcze bardziej pasjonująco. Po trudnym i wymagającym Rajdzie Polski Historycznym klasyfikacja zmieniła się nie do poznania. Na prowadzenie wyszedł Marcin Stryczak (Porsche 911), który ma 2,5 punktu przewagi nad Stanisławem Postawką (Porsche 911K). Walkę o puchar zapowiadają również Arkadiusz Wieczorek (Porsche 356) oraz Jacek Grochowski (Polski Fiat 125p). Trudno będzie pokonać lidera, ale szanse teoretyczne istnieją i z pewnością łódzka impreza będzie do końca pasjonująca.

opr. K. Pawłowski

Szczegółowe klasyfikacje:
Samochody: http://pzm.pl/pliki/zg/zabytki/2015/wyniki/mppz2015-samochody-12.pdf
Motocykle: http://pzm.pl/pliki/zg/zabytki/2015/wyniki/mppz15_-_motocykle2.pdf
Puchar Polski: http://pzm.pl/pliki/zg/zabytki/2015/wyniki/pppz2015po4.pdf

Pojazdy zabytkowe: 
Share

News

Klasyczny Koneser po raz drugi - relacja
W sobotę 4 lipca w Centrum Praskim Koneser odbyła się impreza ... więcej
Klasyczny Koneser po raz drugi - relacja
W sobotę 4 lipca w Centrum Praskim Koneser odbyła się impreza ... więcej
4. Miński Rajd Motocklowy - runda MOWPZ
Klub Dawnych Motocykli "Magnet" zaprasza do Mińska Mazowieckiego na 4... więcej
Konkurs FIVA dla młidych duchem
FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Ancien) zaprasza młodzież do... więcej
47. urodziny Fiata 126p - relacja
W minioną sobotę odbył się zlot Fiatów 126p organizowany przez Komisję Pojazdów... więcej
47. urodziny Fiata 126p - galeria zdjęć
Zdjęcia z FotoSpotu z okazji 47. urodzin Polskiego Fiata 126p. Autorami... więcej
XI Rajd Pojazdów Zabytkowych organizowany przez TMD "Weteran Płock" odwołany
Otrzymaliśmy następującą informację od klubu TMD Weteran Płock, organizatora... więcej
W dniu 12 czerwca 2020 r. (piątek) Biuro ZG PZM będzie nieczynne.
Informujemy, że w dniu 12 czerwca 2020 r. (piątek)  Biuro Zarządu Głównego... więcej
Drive it Day 2020 - galeria naszych czytelników
Wasza galeria z Drive it Day 2020. Jak widać pogoda nie była dla Was straszna i... więcej
Jeździliśmy cały dzień czyli Drive it Day
Emocje po wznowieniu Drive it Day jeszcze nie opadły, ale chyba możemy już... więcej

Strony

- Archiwum

Facebook

Patroni medialni Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych


Oficjalny pomiar czasu w Historycznych Rajdach na Regularność

Wracamy na chwilę na Retro Motor Show 2019 na Międzynarodowe Targi Poznańskie gdzie w dniach 25-27.10.2019r. Komisja Pojazdów Zabytkowych Automobilklubu Wielkopolski zaprezentowała historię motoryzacji na wystawie zatytułowanej „Państwa i miasta”.

Na powierzchni 3000 m2 przedstawiono:

  • okres 20-lecia międzywojennego w Polsce z Fiatem 508 Junak z 1937r. czy Fiatem 508 Łazik z 1938r. umiejscowionych tuż obok pracowni krawieckiej z charakterystycznym dla tego okresu wystrojem,
  • czasy PRL-u gdzie wśród blokowiska z trzepakiem prezentowały się warszawy, syreny, fiaty 125p i 126p, polonez czy mikrus oraz autobus Jelcz zwany „ogórkiem” wraz z żukami, nysami i tarpanem,
  • typową uliczkę włoską ze skuterami Vespa i Lambretta oraz fiatami m.in. Fiat 509 SM z 1926r. czy Fiat 514 z 1929r.,
  • w strefie amerykańskiej automobile przedwojenne jak Reo Roadster z 1908r. czy też Ford T z 1914r. w towarzystwie cadillac’ów, plymouth’ów, studebaker’ów, dodge’a czy też buick’a a wędrując dalej przenieśliśmy się do szalonych lat 50-tych i 60-tych prezentując dorobek motoryzacyjny tamtych lat: mustangi, chevrolety czy też corvetty z muzyką Elvisa Presley’a i szafy grającej w tle czy też uśmiechem Marylin Monroe,
  • w ‘30 rocznicę obalenia muru berlińskiego pojazdy z DDR: wartburgi, trabanty czy P70 a po drugiej stronie drutów kolczastych bogatą kolekcję volkswagenów, mercedesów czy BMW z Horch’em 853 Sport Cabrio z 1938r. na czele, którego wyjątkowość i piękność została nagrodzona w konkursie Retro Motor Show Awards 2019 w kategorii Retro Pojazd.

Całość wystawy dopełniała wyjątkowa scenografia, wystylizowani w stroje z dalej epoki członkowie Komisji Pojazdów Zabytkowych wczuwający się w swoje role, muzyka na żywo, konkursy i inscenizacje co zostało docenione przez kapitułę Retro Motor Show Awards 2019 przyznając nam nagrodę w Kategorii Retro Stoisko.

Tekst: Lidia Matuszek

Strony

Fédération Internationale des Véhicules Anciens