KRAK 2012

Pierwsze dni lipca, upalne słońce, lazurowe niebo i przepiękne samochody na tle równie pięknych krajobrazów Małopolski - tak można streścić tegoroczne wydanie Kraka. Trasa nie należała do najłatwiejszych - szczególnie w pamięć wielu uczestników zapadła zapewne Góra Lanckorońska, na którą wjechanie jest niejakim wyzwaniem nawet dla współczesnych samochodów.  Jednak widoki rozpościerające się wokół wynagradzały wszelkie trudy małopolskich dróg. Zawodnicy nie tylko mogli ponapawać oczy nienaruszoną przez czas architekturą Krakowa, ale także poznać bliżej folklor bajkowej Lanckorony ,czy   sakralną zabudowę Kalwarii Zebrzydowskiej.  Wszystko to w otoczeniu przepięknej scenerii Wyżyny Małopolskiej.

Niestety, podchwytliwie skonstruowany itinerer nie pozwalał nawet na chwilę odprężenia, i choć wszyscy zawodnicy trafili na metę - nie osiągnęli tego bez przeszkód. Bardzo ciekawym punktem programu była róża wiatrów - czyli łamigłówka nawigacyjna, z dodatkowym smaczkiem architektonicznym: próba zorganizowana była na kameralnym, pięknie położonym osiedlu, a uczestnicy - poza pokonaniem, rzecz jasna, trasy - musieli rozpoznać zadane budynki. Oczywiście, w ramach odskoczni od nawigacji, organizatorzy przygotowali też próby sprawności. Nie byłoby rundy MPPZ bez konkursu elegancji: w sobotnie popołudnie, wszystkie załogi wprost spod Kopca Kościuszki przyjechały na krakowski rynek, gdzie dały się cierpliwie podziwiać tłumnie zgromadzonym widzom.

Należy zaznaczyć, że Krak nie tylko jest rundą Mistrzostw Polski, lecz jest również wpisany do międzynarodowego kalendarza FIVA. W imprezie wzięło udział 39 załóg, z czego aż 11 to goście zza granicy - z Włoch, Niemiec, Ukrainy. Mogliśmy podziwiać włoskie Fiaty Abarth, niemieckie DKW z 1936 roku, a także całą gamę piękności posiadanych przez polskich kolekcjonerów: obłędne srebrzyste Porsche 356 (1959 r.), Austin Healey  3000 (1967 r), czy elegancki Jaguar XK 140 z 1955 roku.  Najstarszym pojazdem był Citroen B 14G, pamiętający 1927 rok.

Pojazdy zabytkowe: 
Share

Zdjęcia

fot. Aleksander Lewandowski

News

Biuletyn PZM Nr 18 - Luty 2020
Rok 2020 jest szczególny dla Polskiego Związku Motorowego, który obchodzi... więcej
Potocki, Stoch i Balicki w Le Mans Classic
Zgodnie z zapowiedziami z sezonu 2019 panowie Jan Potocki, Marian Stoch i... więcej
PZM świętował 70-lecie działalności
Działacze z całego kraju, wybitni zawodnicy sportów motorowych ... więcej
RMCH 2020: Pechowa końcówka Polaków
Polskie załogi w komplecie zakończyły rywalizację w tegorocznym Rallye Monte... więcej
RMCH 2020: Polacy robią swoje
Jak widać na powyższym obrazku Rallye Monte Carlo Historique to nie... więcej
RMCH 2020: Świetna jazda Polaków
Dobre wieści dochodzą do nas z Monte Carlo. Dziś polskie załogi dały pokaz... więcej
RMCH po dwóch etapach
Jesteśmy po dwóch etapach Rallye Monte Carlo Historique 2020. Na razie... więcej
Dziś startuje Rallye Monte Carlo Historique
Dziś, w piątek, z Monte Carlo wystartuje 5 polskich załóg startujących w Rallye... więcej
Zaproszenie na Retro Carpathia 2020 - I rundę MPHRR
Automobilklub Doliny Sanu zaprasza na drugą edycję Rajdu Retro Carpathia. ... więcej
Bałtycki Rajd - I runda motocyklowych MPPZ - zapowiedź
W dniach 23.04 – 24.04.2020 roku w Łebie, ośrodek Inter Camp'84, ul.... więcej

Strony

- Archiwum

Facebook

Patroni medialni Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych


Oficjalny pomiar czasu w Historycznych Rajdach na Regularność

Wracamy na chwilę na Retro Motor Show 2019 na Międzynarodowe Targi Poznańskie gdzie w dniach 25-27.10.2019r. Komisja Pojazdów Zabytkowych Automobilklubu Wielkopolski zaprezentowała historię motoryzacji na wystawie zatytułowanej „Państwa i miasta”.

Na powierzchni 3000 m2 przedstawiono:

  • okres 20-lecia międzywojennego w Polsce z Fiatem 508 Junak z 1937r. czy Fiatem 508 Łazik z 1938r. umiejscowionych tuż obok pracowni krawieckiej z charakterystycznym dla tego okresu wystrojem,
  • czasy PRL-u gdzie wśród blokowiska z trzepakiem prezentowały się warszawy, syreny, fiaty 125p i 126p, polonez czy mikrus oraz autobus Jelcz zwany „ogórkiem” wraz z żukami, nysami i tarpanem,
  • typową uliczkę włoską ze skuterami Vespa i Lambretta oraz fiatami m.in. Fiat 509 SM z 1926r. czy Fiat 514 z 1929r.,
  • w strefie amerykańskiej automobile przedwojenne jak Reo Roadster z 1908r. czy też Ford T z 1914r. w towarzystwie cadillac’ów, plymouth’ów, studebaker’ów, dodge’a czy też buick’a a wędrując dalej przenieśliśmy się do szalonych lat 50-tych i 60-tych prezentując dorobek motoryzacyjny tamtych lat: mustangi, chevrolety czy też corvetty z muzyką Elvisa Presley’a i szafy grającej w tle czy też uśmiechem Marylin Monroe,
  • w ‘30 rocznicę obalenia muru berlińskiego pojazdy z DDR: wartburgi, trabanty czy P70 a po drugiej stronie drutów kolczastych bogatą kolekcję volkswagenów, mercedesów czy BMW z Horch’em 853 Sport Cabrio z 1938r. na czele, którego wyjątkowość i piękność została nagrodzona w konkursie Retro Motor Show Awards 2019 w kategorii Retro Pojazd.

Całość wystawy dopełniała wyjątkowa scenografia, wystylizowani w stroje z dalej epoki członkowie Komisji Pojazdów Zabytkowych wczuwający się w swoje role, muzyka na żywo, konkursy i inscenizacje co zostało docenione przez kapitułę Retro Motor Show Awards 2019 przyznając nam nagrodę w Kategorii Retro Stoisko.

Tekst: Lidia Matuszek

Strony

Fédération Internationale des Véhicules Anciens