Kitty O'Neil - najszybsza kobieta na świecie

6 grudnia 1976 roku, kaskaderka Kitty O'Neil ustanowiła kobiecy rekord szybkości w wyścigu na solnej pustyni Alvord (Oregon). Przekroczyła dotychczasowy rekord o ponad 100 mil na godzinę, osiągając prędkość 512,7 mph. W istocie, jej osobisty wynik to 618 mph, jednak nie został uznany ze względu na konieczność wcześniejszego zakończenia próby przez brak paliwa.

Kitty, w połowie Cherokee,  urodziła się w 1947 roku w Teksasie. Straciła słuch już kilka miesięcy po urodzeniu, to jednak nigdy nie stanowiło dla niej przeszkody. Przezwyciężyła także bardzo groźne zapalenie kręgosłupa, które groziło trwałym paraliżem, a także chorobę nowotworową, która zaatakowała zanim Kitty skończyła 28 lat. W 1976 roku została kaskaderką i brała udział w produkcji "The Blues Brothers", "Mistrz kierownicy ucieka", "Port lotniczy 77". Ścigała się na łodziach, samochodach, motocyklach.Nie tylko była najszybsza: miała także na koncie skok  z największej wysokości wykonany przez kobietę (ponad 30m).

Konstruktor Bill Fredrik powierzył jej kierownicę "Motywatora", maszyny napędzanej tlenkiem wodoru. Kitty z łatwością rozpędzała samochód, a osiągnięcie rekordu nastąpiło przy użyciu zaledwie 60% mocy Motywatora. Nikt nie wątpił, że Kitty jest w stanie osiągnąć znacznie wyższą prędkość, pobić męski rekord ustanowiony przez Gary'ego Gabriela w 1970 roku (638.388 mph). Jednak nie miała takiej szansy. Kontrakt, który podpisała, pozwalał jej jedynie osiągnąć kobiecy rekord. Reżyser filmowy, Hal Needham, zapłacił 25 tysięcy dolarów za możliwość pobicia rekordu tą maszyną i w niewyszukany, szowinistyczny sposób usiłował usunąć Kitty z siedzenia kierowcy. Sugerował nawet, że byłoby haniebne, gdyby kobieta pobiła męski rekord. Podczas kłótni zaczął padać śnieg. Alvord zamknięto aż do otwarcia kolejnego sezonu. Needham nigdy nie usiadł za kierownicą Motywatora.

Kiedy O'Neil odchodziła na emeryturę w 1982 roku, miała na koncie 22 rekordy prędkości na ziemi i wodzie.

Pojazdy zabytkowe: 
Słowa kluczowe: 
Share

News

Uroczyste zakończenie sezonu MPPZ i MPHRR 2019 - galeria zdjęć
W dniu 6 grudnia w Hotelu Lamberton odbyło się uroczyste zakończenie sezonu... więcej
Bałtycki Rajd - I runda motocyklowych MPPZ - zapowiedź
W dniach 23.04 – 24.04.2020 roku w Łebie, ośrodek Inter Camp'84, ul.... więcej
Sukces Automobilklubu Wielkopolski na Retro Motor Show 2019
W dniach 25-27.10.2019r. odbyła się czwarta edycja targów Retro Motor Show. Jak... więcej
AK Wielkopolski podczas Retro Motor Show 2019 - galeria zdjęć
Galeria zdjęć ze stoiska Automobilklubu Wielkopolski podczas targów Retro Motor... więcej
Automobilklub Wielkopolski na Retro Motor Show 2019
Wracamy na chwilę na Retro Motor Show 2019 na Międzynarodowe Targi... więcej
Wzrost zniżki OC dla „klasyków” w Compensa lub Benefia. Do końca roku zyskasz do 30%
PROMOCJA OBOWIĄZUJE TYLKO DLA CZŁONKÓW KLUBU PZM Okres obowiązywania... więcej
Zakończenie Sezonu GKPZ 2019
Główna Komisja Pojazdów Zabytkowych z przyjemnością informuje, że w dniu 7... więcej
Polska załoga piąta w 1000 Miglia Warm Up USA 2019
Na piątej pozycji zakończyli Rajd 1000 Miglia Warm Up USA 2019 Marian Stoch,... więcej
Dobry wynik w USA
Według wstępnych wyników polska załoga Aston Martina startująca w 1000 Miglia... więcej
Polacy w pierwszej dziesiątce 1000 Miglia Warm Up USA
Jan Potocki, Marian Stoch i Bartosz Balicki w Aston Martinie 15/98 z 1937 roku... więcej

Strony

- Archiwum

Facebook

Patroni medialni Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych


Oficjalny pomiar czasu w Historycznych Rajdach na Regularność

Wracamy na chwilę na Retro Motor Show 2019 na Międzynarodowe Targi Poznańskie gdzie w dniach 25-27.10.2019r. Komisja Pojazdów Zabytkowych Automobilklubu Wielkopolski zaprezentowała historię motoryzacji na wystawie zatytułowanej „Państwa i miasta”.

Na powierzchni 3000 m2 przedstawiono:

  • okres 20-lecia międzywojennego w Polsce z Fiatem 508 Junak z 1937r. czy Fiatem 508 Łazik z 1938r. umiejscowionych tuż obok pracowni krawieckiej z charakterystycznym dla tego okresu wystrojem,
  • czasy PRL-u gdzie wśród blokowiska z trzepakiem prezentowały się warszawy, syreny, fiaty 125p i 126p, polonez czy mikrus oraz autobus Jelcz zwany „ogórkiem” wraz z żukami, nysami i tarpanem,
  • typową uliczkę włoską ze skuterami Vespa i Lambretta oraz fiatami m.in. Fiat 509 SM z 1926r. czy Fiat 514 z 1929r.,
  • w strefie amerykańskiej automobile przedwojenne jak Reo Roadster z 1908r. czy też Ford T z 1914r. w towarzystwie cadillac’ów, plymouth’ów, studebaker’ów, dodge’a czy też buick’a a wędrując dalej przenieśliśmy się do szalonych lat 50-tych i 60-tych prezentując dorobek motoryzacyjny tamtych lat: mustangi, chevrolety czy też corvetty z muzyką Elvisa Presley’a i szafy grającej w tle czy też uśmiechem Marylin Monroe,
  • w ‘30 rocznicę obalenia muru berlińskiego pojazdy z DDR: wartburgi, trabanty czy P70 a po drugiej stronie drutów kolczastych bogatą kolekcję volkswagenów, mercedesów czy BMW z Horch’em 853 Sport Cabrio z 1938r. na czele, którego wyjątkowość i piękność została nagrodzona w konkursie Retro Motor Show Awards 2019 w kategorii Retro Pojazd.

Całość wystawy dopełniała wyjątkowa scenografia, wystylizowani w stroje z dalej epoki członkowie Komisji Pojazdów Zabytkowych wczuwający się w swoje role, muzyka na żywo, konkursy i inscenizacje co zostało docenione przez kapitułę Retro Motor Show Awards 2019 przyznając nam nagrodę w Kategorii Retro Stoisko.

Tekst: Lidia Matuszek

Strony

Fédération Internationale des Véhicules Anciens