Jaki piękny Śląsk

Na przełomie maja i czerwca, odbył się XXXVI Śląski Rajd Pojazdów Zabytkowych, będący IV rundą Mistrzostw Polski - po raz trzeci już zorganizowaną przez Koło Pojazdów Zabytkowych Automobilklubu Śląskiego, w osobach Tadeusza Durczyńskiego, Marcina Żuka i Mirosława Skrzyszewskiego. Jeżeli do trzech razy szuka, to ten trzeci raz był naprawdę perfekcyjny.

Z czym kojarzy się Śląsk Wam, czytelnikom? Z fabrykami, kopalniami, szkodami górniczymi, dymiącymi kominami, betonem i rabunkową zabudową? O, trzeba było przyjechać na ten Rajd! Organizatorzy poprowadzili trasę przez przepiękne tereny, malownicze miasteczka, gęste lasy, łagodne wzgórza. Nawet Kryterium Uliczne w centrum Gliwic, przeprowadzone na rozpoczęcie Rajdu, odbyło się w otoczeniu zabytkowych, urokliwych przedwojennych kamieniczek, na klasycznej, brukowanej nawierzchni. Następnego dnia itinerer zaprowadził zawodników do Toszka, gdzie znajduje się zamek, sięgający swą historią XIII wieku. Ostatni dzień zmagań miał bardziej "wyczynowy"charakter, ponieważ obok pikniku sportowego na stadionie Piasta w Gliwicach czy prób sportowych pod M1 Zabrze, kierowcy i piloci zmierzyli się z Różą Wiatrów, czyli z łamigłówką nawigacyjną. Wizerunku Gliwic, gospodarza rundy, dopełniła wizyta w Palmiarni, parku pełnym egzotycznego uroku niemal w samym centrum śródmieścia. W znakomitych nastrojach, w blasku łagodnego słońca, uczestnicy stawili się na Konkurs Elegancji na zabytkowym rynku. Wielu  zaprezentowało się w strojach z epoki, z miłością i entuzjazmem opowiadali zgromadzonym widzom o swoich samochodach. A naprawdę było co podziwiać: na gliwickim rynku stawiły się bowiem jedne z najpiękniejszych modeli historii motoryzacji, począwszy od Aero z 1934 roku, zaledwie dwa lata młodszego Fiata Junaka 508, czy debiutującego na Mistrzostwach polski BMW 326 Drauz z 1938 roku, poprzez niezwykle eleganckiego Triumpha TR 3A z 1959r. i jego nieco młodszych kuzynów. Niekwestionowanym bohaterem rundy stał się pan Harro Falkenbach, który przyjechał do Gliwic swoim Dixi DA 1 z 1927 roku na kołach. Na tym przecież nie koniec: na starcie rajdu stawiło się bowiem ponad 30 klasyków, a każdy niepowtarzalny, każdy z bagażnikiem pełnym historii.

Śląski Rajd zostawił w pamięci wszystkich fantastyczne wspomnienia: znakomita, profesjonalna organizacja, ciepła i pełna życzliwości atmosfera, długa lista przepięknych samochodów i  pełna zieleni, doskonale zaplanowana trasa po pięknym Śląsku.

 

Pojazdy zabytkowe: 
Share

News

Uroczyste zakończenie sezonu MPPZ i MPHRR 2019 - galeria zdjęć
W dniu 6 grudnia w Hotelu Lamberton odbyło się uroczyste zakończenie sezonu... więcej
Bałtycki Rajd - I runda motocyklowych MPPZ - zapowiedź
W dniach 23.04 – 24.04.2020 roku w Łebie, ośrodek Inter Camp'84, ul.... więcej
Sukces Automobilklubu Wielkopolski na Retro Motor Show 2019
W dniach 25-27.10.2019r. odbyła się czwarta edycja targów Retro Motor Show. Jak... więcej
AK Wielkopolski podczas Retro Motor Show 2019 - galeria zdjęć
Galeria zdjęć ze stoiska Automobilklubu Wielkopolski podczas targów Retro Motor... więcej
Automobilklub Wielkopolski na Retro Motor Show 2019
Wracamy na chwilę na Retro Motor Show 2019 na Międzynarodowe Targi... więcej
Wzrost zniżki OC dla „klasyków” w Compensa lub Benefia. Do końca roku zyskasz do 30%
PROMOCJA OBOWIĄZUJE TYLKO DLA CZŁONKÓW KLUBU PZM Okres obowiązywania... więcej
Zakończenie Sezonu GKPZ 2019
Główna Komisja Pojazdów Zabytkowych z przyjemnością informuje, że w dniu 7... więcej
Polska załoga piąta w 1000 Miglia Warm Up USA 2019
Na piątej pozycji zakończyli Rajd 1000 Miglia Warm Up USA 2019 Marian Stoch,... więcej
Dobry wynik w USA
Według wstępnych wyników polska załoga Aston Martina startująca w 1000 Miglia... więcej
Polacy w pierwszej dziesiątce 1000 Miglia Warm Up USA
Jan Potocki, Marian Stoch i Bartosz Balicki w Aston Martinie 15/98 z 1937 roku... więcej

Strony

- Archiwum

Facebook

Patroni medialni Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych


Oficjalny pomiar czasu w Historycznych Rajdach na Regularność

Wracamy na chwilę na Retro Motor Show 2019 na Międzynarodowe Targi Poznańskie gdzie w dniach 25-27.10.2019r. Komisja Pojazdów Zabytkowych Automobilklubu Wielkopolski zaprezentowała historię motoryzacji na wystawie zatytułowanej „Państwa i miasta”.

Na powierzchni 3000 m2 przedstawiono:

  • okres 20-lecia międzywojennego w Polsce z Fiatem 508 Junak z 1937r. czy Fiatem 508 Łazik z 1938r. umiejscowionych tuż obok pracowni krawieckiej z charakterystycznym dla tego okresu wystrojem,
  • czasy PRL-u gdzie wśród blokowiska z trzepakiem prezentowały się warszawy, syreny, fiaty 125p i 126p, polonez czy mikrus oraz autobus Jelcz zwany „ogórkiem” wraz z żukami, nysami i tarpanem,
  • typową uliczkę włoską ze skuterami Vespa i Lambretta oraz fiatami m.in. Fiat 509 SM z 1926r. czy Fiat 514 z 1929r.,
  • w strefie amerykańskiej automobile przedwojenne jak Reo Roadster z 1908r. czy też Ford T z 1914r. w towarzystwie cadillac’ów, plymouth’ów, studebaker’ów, dodge’a czy też buick’a a wędrując dalej przenieśliśmy się do szalonych lat 50-tych i 60-tych prezentując dorobek motoryzacyjny tamtych lat: mustangi, chevrolety czy też corvetty z muzyką Elvisa Presley’a i szafy grającej w tle czy też uśmiechem Marylin Monroe,
  • w ‘30 rocznicę obalenia muru berlińskiego pojazdy z DDR: wartburgi, trabanty czy P70 a po drugiej stronie drutów kolczastych bogatą kolekcję volkswagenów, mercedesów czy BMW z Horch’em 853 Sport Cabrio z 1938r. na czele, którego wyjątkowość i piękność została nagrodzona w konkursie Retro Motor Show Awards 2019 w kategorii Retro Pojazd.

Całość wystawy dopełniała wyjątkowa scenografia, wystylizowani w stroje z dalej epoki członkowie Komisji Pojazdów Zabytkowych wczuwający się w swoje role, muzyka na żywo, konkursy i inscenizacje co zostało docenione przez kapitułę Retro Motor Show Awards 2019 przyznając nam nagrodę w Kategorii Retro Stoisko.

Tekst: Lidia Matuszek

Strony

Fédération Internationale des Véhicules Anciens