Bicepsy Shelby’ego

27 stycznia 1965 roku świat zobaczył pierwszy egzemplarz Forda Mustanga Shelby GT 350. Jego twórcą był amerykański projektant i kierowca wyścigowy, Carroll Shelby. Shelby GT 350, charakteryzujący się 306-konnym silnikiem V-8, pozostawał w produkcji aż do końca lat 60-tych, a dzisiaj jest cennym okazem kolekcjonerskim.

Carroll Shelby urodził się w Texasie w 1923 roku. Zyskał sławę w świecie wyścigów w latach 50-tych. Wśród jego dokonań znalazło się zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1959, co uczyniło go drugim Amerykaninem w historii na najwyższym miejscu podium tych zawodów. W początku lat 60-tych Shelby odszedł na wyścigową emeryturę ze względów zdrowotnych i zajął się projektowaniem sportowych samochodów. Stał się znany ze swoich wyścigowych projektów, zwłaszcza z Kobry i Forda GT40, a także „muskularnego” Shelby GT 350. Jak pisze The New York Times, „w latach 60-tych jego nazwisko stało się synonimem muscle car’ów, stosunkowo małych samochodów z byczymi silnikami. Była to złota era Detroit, a pan Shelby był bez wątpienia jego spirytus movens.”

 

Shelby GT 350 był powtórzeniem pierwszego Forda Mustanga, oficjalnie zaprezentowanego przez Henrego Forda II podczas światowych targów we Flushing Meadows, Nowy Jork, 17 kwietnia 1964. Tego samego dnia nowy samochód także zadebiutował w salonach Forda we wszystkich Stanach i niemal 22 000 Mustangi natychmiast wyjechały do swoich nowych stajni. Nazwany na cześć myśliwca z czasów II Wojny Światowej, Ford Mustang miał długi kaptur i krótki tył. Ponad 400 000 Mustangów zostało sprzedanych podczas pierwszego roku ich produkcji, co znacznie przekroczyło estymacje. W ciągu kolejnych dekad Mustang przeszedł szereg ewolucyjnych zmian, pozostając w produkcji aż do dnia dzisiejszego, mając na koncie ponad 9 milionów sprzedanych egzemplarzy.

Poza współpracą z Fordem, Shelby projektował też dla Chryslera. Jego dziełem jest np. Dodge Viper, wypuszczony na rynek w 1992 r.

 

The Times w 2003 r. zacytował komika Jay’a Leno, zapalonego kolekcjonera samochodów, który był właścicielem kilkunastu egzemplarzy Shelby: “Carroll jest w świecie samochodów jak Mickey Mantle lub Willie Mays. W odróżnieniu od tak wielu kierowców wyścigowych, nie pochodził z bogatej rodziny, więc cechował go zdrowy rozsądek. Kiedy byłem dzieckiem, samochody amerykańskie były wielkie i niezgrabne, aż Carroll wykazał się swoim geniuszem, by zaprząc je do zawodów z samochodami europejskimi. Był populistą, takim kolesiem, którego inni samochodowi maniacy mogli i chcieli naśladować”.

Pojazdy zabytkowe: 

News

X Tarnowski Rajd Pojazdów Zabytkowych, runda MPPZ - zaproszenie
W dniach od 30 maja do 2 czerwca 2024 r. odbędzie się X Tarnowski Rajd Pojazdów... więcej
Regulamin rundy PHRR - Retro Carpathia 2024
Poniżej prezentujemy regulamin uzupełniający I rundy Pucharu Polski w... więcej
Auto Nostalgia 2024 - dzień drugi stoiska GKPZ PZM
Niedziela na Auto Nostalgii, czyli ciąg dalszy wystawy pojazdów zabytkowych, na... więcej
Auto Nostalgia 2024 - dzień pierwszy stoiska GKPZ PZM
Franek Kimono tankował nocą, a my dajemy wam zdjęcia z Auto Nostalgii, targów... więcej
Auto Nostalgia 2024 - dzień zero, ustawiamy nasze pojazdy
Oto kilka ujęć z Auto Nostalgii, czyli Targów Pojazdów Zabytkowych, które... więcej
Mistrzostwa Polski Pojazdów Zabytkowych pokażą się na Auto Nostalgii
Warszawska Auto Nostalgia to jedna z najstarszych imprez targowo-wystawowych z... więcej
2.Wiosenny Rajd Motocyklowy - runda MOWPZ PZM - 28 kwietnia 2024
Rozruszajmy motocykle po zimie - Klub Dawnych Motocykli "MAGNET"... więcej
Stalowowolski Rajd Pojazdów Zabytkowych startuje za kilka dni
Już w przyszłym tygodniu odbędzie się rozpoczęcie sezonu MPPZ 2024 w Stalowej... więcej
MPPZ na Poznań Motor Show
Mistrzostwa Polski Pojazdów Zabytkowych były obecne na Poznań Motor Show, który... więcej
Rajd o Królewskie Kalesony - I runda MOWPZ - galeria zdjęć
Galeria zdjęć z Rajdu o Królewskie Kalesony, pierwszej rundy MOWPZ PZM, który... więcej

Strony

- Archiwum

Facebook

Patroni medialni Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych

 

 

 

 

 

Oficjalny pomiar czasu w Historycznych Rajdach na Regularność

Fédération Internationale des Véhicules Anciens