13 lutego br. odbyło się posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Turystyki Caravaningowej powołanego w grudniu 2024 roku.
Pierwsze w historii caravaningu w Polsce to wydarzenie zainicjowała Pani Senator Agnieszka Gorgoń- Komor, która jest przewodniczącą tego zespołu.
Pani Senator od kilkunastu lat jest aktywnym caravaningowcem i szczęśliwym posiadaczem kampera.
To z jej inicjatywy powstał niedawno ten zespół i wielka szansa na poprawę i potrzebne zmiany w naszej branży.
W spotkaniu brali udział m.in.:
Piotr Borys ; Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki
Senatorowie z Ministerstwa Infrastruktury
Karol Klima z Ministerstwa Infrastruktury departament dróg publicznych
Jerzy Król z Ministerstwa Infrastruktury
Piotr Wilaszek Auto Radio, który zaproponował to spotkanie
Dariusz Wawrzyniak- Prezes Stowarzyszenia Polska Grupa Caravaningowa
Dariusz Jajko- Polski Związek Motorowy
Monika Zawilińska- Warszawskie Centrum Caravaningu
Andrzej Zawiliński- Elcamp
Karol Szymański- WaveCamper
Tomek Basiński- Vanado
Jóźwiak Jarosław- Wiceprezes Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej
Dorota Zbińkowska- Mazowiecka Regionalna Organizacja Turystyczna
Marcin Szczurek- S-Camp
Magdalena i Grzegorz Bylica - firma Goliat
Sebastian Klauz - Polski Caravaning
Celem posiedzenia i zarazem prac zespołu są prace nad ustawodawstwem dotyczącym branży caravaningowej w Polsce.
Poruszane tematy:
- Zmiana ustawodastwa umożliwiająca poruszanie się pojazdem specjalnym kempingowym o DMC do 4250kg na prawo jazdy kat. B.
- Zmiana opłat drogowych dotycząca powyższej propozycji.
- Dyrektywa 2000/53/WE - CARV/ELV dotycząca recyklingu pojazdów.
- Dopasowanie przepisów budowlanych do tworzenia infrastruktury Camper parków.
- Biwakownaie na dziko- doprecyzowanie przepisów dotyczących zasad korzystania w analogi do miejsc wyznaczonych przez Lasy Państwowe.
- Wprowadzenie przepisów dotyczących przeglądów instalacji gazowych i posiadania czujników gazu.
Nie zabrakło też tematów poruszonych przez naszych rodzimych producentów pojazdów kempingowych:
- Możliwość zmiany DMC w już wybudowanych pojazdach.
- Zdefiniowanie pojazdu specjalnego kempingowego dla potrzeb ustawodawcy.
- Regulacja dotycząca zmian przeznaczenia pojazdu.
Niewątpliwie ważnym elementem była dyskusja na temat akcyzy, która wzbudza w naszym środowisku dużo kontrowersji.
Tekst i foto:
Polski Caravaning, Dariusz Jajko