Informujemy, że na stronie https://pzm.pl/regulaminy/wyscigi-gorskie zostały zamieszczone propozycje (drafty) regulaminów z propozycjami zmian na rok 2025.
Wprowadzone zmiany zostały opracowane na bazie:
- zmian przepisów wprowadzonych przez FIA
- analiz oraz obserwacji przeprowadzonych w poprzednich sezonach GSMP
- wniosków oraz propozycji zgłaszanych przez Kierowców/Zawodników
Wprowadzone zmiany mają głównie na celu zwiększenie atrakcyjności GSMP zarówno dla:
- Kierowców/Zawodników w zakresie sportowej rywalizacji oraz ułatwienie przygotowania samochodów sportowych na wybranym poziomie technicznym i kosztowym,
- kibiców w zakresie zwiększenia widowiskowości GSMP i większej ilości samochodów, np. poprzez umożliwienie startów nowej grupy samochodów historycznych (WRC, Kit Car, ST, cała gama Mitsubishi, Toyota Corolla czy Ford Escort Cosworth oraz startów w nowej grupie RHC współczesnych samochodów w tym również bez tzw. homologacji FIA.
Podstawowe zmiany ogólne w stosunku do roku 2024.
Klasyfikacje
W związku z wprowadzeniem istotnych zmian w przepisach technicznych zasady prowadzenia klasyfikacji w roku 2025 koncentrują się na premiowaniu Kierowców/Zawodników głównie w:
- w klasyfikacji generalnej zawodów
- w klasach, dla których zmieniono wymagania ilości uczestników
Przyjęte zostało założenie, że główna rywalizacja sportowa odbywa się wśród Kierowców/Zawodników startujących w samochodach o porównywalnych osiągach, czyli w klasach.
Wprowadzone zmiany powinny spowodować wzrost atrakcyjności rywalizacji oraz zwiększenie ich ilości w poszczególnych klasach.
Podstawowe zmiany techniczne w stosunku do roku 2024.
Samochody Historyczne
Wprowadzono zmiany przepisów w wyniku opublikowania przez FIA nowych przepisów technicznych – Załącznik K 2025. Według nowych przepisów zmieniony został okres wiekowy do roku 2000 (dotychczas 1990 rok). Ta zmiana dopuszcza możliwość startów wielu kultowych samochodów włączając samochody WRC oraz Kit Car.
Samochody z dotychczasowej Grupy 10 zostały włączone do grupy samochodów historycznych. W roku 2025 obowiązywać będą przejściowo przepisy techniczne jakie obowiązywały w roku 2024.
Samochody kategorii I, przygotowane wg systemu Pf=FIA.
Zmieniony został podział na klasy w grupach 2, 3 oraz 4, który rozdziela samochody pod względem typu zastosowanego układu napędowego. W nowych klasach startować będą osobno samochody z napędem na cztery koła oraz z napędem na jedną oś.
Wprowadzona zmiana zapewni możliwość bardziej obiektywnej rywalizacji sportowej biorąc pod uwagę warunki klimatyczne w naszym kraju oraz charakterystykę tras.
Zakres punktów Pf w klasach został ustalony jak dla grupy, w której zgłoszony będzie samochód.
Nowa grupa narodowa RHC (Racing Hill Climb)
Utworzenie nowej grupy narodowej ma na celu umożliwienie przygotowania samochodów homologowanych oraz niehomologowanych, które:
- pozycjonowane będą w grupach/klasach wg systemu zapewniającego maksymalnie wyrównane ich osiągów sportowych na bazie podstawowego wskaźnika stosunku masy samochodu do przewidywanej realnej mocy silnika,
- będą samochodami „nowej generacji” tj. muszą pochodzić od okresu produkcji/homologacji około 2000 roku aż do najnowszych modeli,
- będą musiały zachować wysoki poziom oryginalność tj. ograniczony jest poziom modyfikacji.
Ponadto założeniem przepisów technicznych dla grupy RHC jest zapewnienie ograniczonego poziom kosztów.
Nowa grupa samochodów wypełnia lukę pod względem technicznym i kosztowym pomiędzy grupą startującą wg systemu Pf-FIA i grupą RN.
Uwagi i opinie:
Prosimy o zgłaszanie uwag do dnia 06.12.2024 r. na adres regulamin.gsmp@pzm.pl