Tysiąc Citroenów w Toruniu - relacja z 17th ICCCR w Toruniu

W długi weekend sierpniowy sporo się działo w całym kraju, od rundy Mistrzostw Polski w motocyklach na Lubelszczyźnie po największy zlot starych ciągników pod Lesznem. Ale najważniejszą imprezą weterańską pod względem nie tylko frekwencji, ale także znaczenia międzynarodowego był odbywający się w Toruniu w dniach 14-18 sierpnia 17th Citroen World Meeting (17th International Citroen Car Clubs Rally).

Nie jest to pierwsza podobna impreza współorganizowana przez Automobilklub Toruński. W 2015 roku, również w Toruniu pod MotoAreną, odbywał się światowy zlot Citroena 2CV. Impreza musiała się spodobać, bo już na 2020 zaplanowano wspomniany wyżej zlot ICCCR – Citroen World Meeting. Niestety najpierw pandemia Covid-19, a potem wojna i napaść Rosji na Ukrainę spowodowało przesunięcie imprezy na tegoroczny sezon. Można napisać: wreszcie do niego doszło!

Wreszcie do Torunia zjechały Citroeny z całego świata. Na liście startowej, tudzież uczestników, zapisano prawie 1000 pojazdów, a zdecydowana większość to maszyny zabytkowe lub przynajmniej klasyczne.

W te dni wszędzie w Toruniu widziano Citroeny wszelakich modeli i roczników. Były wszędzie, na Starym Mieście, pod miastem, pod restauracjami, na ulicach i gdzie się tylko spojrzało. Główną areną zlotu był teren pod MotoAreną w Toruniu, ale to nie oznacza, że uczestnicy siedzieli tam przez cztery dni.

- Podczas naszej wizyty nie zdążyliśmy jeszcze dobrze wejść na teren zlotu, a już było na co patrzeć: poczynając od Traction Avanta Commerciale (czasami nazywają go pierwszym hatchbackiem, ale to było raczej kombi), CX-a Prestige – to ten przedłużony, poprzez Dyane, a kończąc na wannie. Było gorąco jak komorze spalania Syreny, więc jeden z uczestników oferował przejażdżki wanną 2CV. Tak było, nie zmyślam! Co więcej wanna miała pod klapą bagażnika telewizor z głośnikami, a w bocznych drzwiach barek z czymś zdecydowanie mocniejszym niż mixol, a nawet potasol – powiedział nam nasz fotograf GKPZ PZM i miłośnik francuskiej motoryzacji Michał Leśniewski, który na terenie zlotu pojawił się w świąteczny czwartek.

Jak na każdym tego typu zlocie ustawiono także kilka stanowisk, które poza mniej lub bardziej sympatycznymi gadżetami oferowały w zasadzie kompletnego 2CV albo Mehari. Np. oferowano płytę podłogową zgodna z TUV za bodaj 850 euro, drzwi, fotel jakiś by się znalazł, zawieszenie chyba też w miarę kompletne gdzieś tam było, kierownica, poduszka z obrazkiem 2CV pod tyłek, praktycznie wszystko czego potrzebujemy przy remoncie lub zwykłej naprawie.

Nie wszystkie wozy były idealnie wyremontowane lub zachowane. Zdarzyło się także sporo aut z oryginalną patyną lub po remoncie mniej więcej w 1992 roku. Wiele aut jeździ na dalekie zloty i inne wycieczki, a co za tym idzie są w idealnym stanie technicznym, ale nikt za bardzo się nie przejmuje wyglądem zewnętrznym, jak często ma to miejsce w Polsce. Samochody mają np. obcierkę na błotniku albo wgniecenie na masce – nieważne, ważne, że dojedzie na zlot na wschodzie Europy albo w Albacete.

- Jako przykład można podać omszałego, ale i z podwyższonym dachem (niskie podatki, jak w Holandii) BX-a z Finlandii jakby wyciągniętego spod drzewa po 5 latach postoju, również fińskiego SM-a cabrio, który najwyraźniej również przyjechał na kołach, bo mógł. DS-ów takich było z dziesięć, 2CV – ze dwadzieścia. A w ogóle to pierwszy raz w życiu zobaczyłem C15 Romahome i jest mi z tym bardzo dobrze. To budowany w Wielkiej Brytanii na przedłużonej wersji kamper – dodaje Michał Leśniewski.

Na kilkudniowy zlot przyjechało około tysiąc uczestników z blisko 20 krajów. Impreza została zorganizowana przy udziale Automobilklubu Toruńskiego, miasta Toruń, PZM ZO kujawsko-pomorski, firmy Citroën i wielu innych podmiotów.

Fotografie: Michał Leśniewski / Movendus

Pojazdy zabytkowe: 

News

Automobil i Motocykl Roku 2025
Zakończenie sezonu, które odbędzie się 6 grudnia, to nie tylko rozdanie... więcej
GKPZ PZM zaprasza na narady środowiskowe oraz zakończenie sezonu 2025
Poniżej znajduje się komunikat 4/2025, w którym Główna Komisja Pojazdów... więcej
VII Bałtycki Rajd Dębki „Playa” już za nami, a emocje wciąż nie opadły!
Tegoroczna edycja, która odbyła się w dniach 11 – 14.09.2025 była... więcej
GKPZ PZM na Retro Motor Show 2025
Sezon MPPZ właściwie już się skończył, ale nie oznacza to, że chowamy pojazdy... więcej
Bałtycki Rajd – motoryzacyjne święto wraca nad morze!
W dniach 11–14 września 2025 roku Pomorze ponownie stanie się stolicą... więcej
XII Motozłaz zaprasza do Firleja
Zapraszamy wszystkich miłośników zabytkowych motocykli - tych błyszczących... więcej
51. Poznański Międzynarodowy Rajd Pojazdów Zabytkowych odwołany
Automobilklub Wielkopolski poinformował, że z powodu zbyt małej liczby... więcej
Krak Legend 2025 – reaktywacja z duszą, chromem i... wodą pod kołami
„Proszę zapiąć cylindry, uruchomić poczucie humoru – wracamy na... więcej
44. Rajd Częstochowski - 7 runda MPPZ - zaproszenie
Automobilklub Częstochowski zaprasza na 7. rundę MPPZ- 44. Rajd Częstochowski.... więcej
XXXVIII Motokokkutulek – weterańska przygoda w Estonii
Pomysł wyjazdu na rajd zabytkowych motocykli do Estonii wyrósł jeszcze w... więcej

Strony

- Archiwum

Facebook

Patroni medialni Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych

 

 

 

 

 

Fédération Internationale des Véhicules Anciens