Jubileuszowe 25. Grand Prix Sopot – Gdynia: emocje gwarantowane

Mimo, iż starty bolidów na trasie Sopot – Gdynia są od lat motorsportową prehistorią, na polskich trasach wyścigowych w tym sezonie nie oglądamy też „Bergmonsterów” (ok. 1000 – konnych Mitsubishi Lancerów, które pojawiły się tylko na  wyścigach międzynarodowych), to emocji podczas tegorocznego Grand Prix Sopot – Gdynia na pewno nie zabraknie. Rozgrywane w dniach 12 – 14 sierpnia zawody będą 11 i 12 rundami Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski, zarówno w klasyfikacji generalnej cyklu, jak i w poszczególnych klasach na ostateczne rozstrzygnięcia trzeba zapewne będzie czekać aż do ostatniego wyścigu sezonu.

W wyścigach górskich samochody dzielone są na dwie główne Kategorie: Kat. 1 to samochody z nadwoziem zamkniętym, Kat 2. To pojazdy z nadwoziem otwartym ( potocznie: bolidy lub formuły).

Kat 1.  – którą oglądać będziemy na starcie w Sopocie - podzielona jest we FIA

 ( Międzynarodowej Federacji Samochodowej)  na 5 międzynarodowych Grup; o zakwalifikowaniu do którejś nich decyduje wysokość technicznego  współczynnika tzw. Performance Factor. Umownie: Gr. 1 to auta najmocniejsze, Gr. 5 to auta najsłabsze. W Polsce Grupy podzielone są dodatkowo na klasy, dwprowadzono jeszcze inne klasyfikacje: Kategorię Narodową ( auta z utraconą homologacją międzynarodową), z i grupami 10, 11, 12, klasyfikacje FWD i RWD – aut z tylnym i przednim napędem, Grupę „ 0” dedykowaną młodym i powracającym do sporty kierowcom oraz klasyfikacje klubową i sponsorską. Osobno rywalizują kierowcy aut historycznych w ramach GSMP Hist.

W profesjonalnym sporcie samochodowym, w tym w wyścigach górskich, zawodnicy używają specjalnie przystosowanych samochodów, wyposażonych w tzw. klatki bezpieczeństwa, specjalne fotele, wielopunktowe pasy bezpieczeństwa czy systemy gaśnicze. Kierowcy ubrani są w ognioodporne kombinezony, startują w kaskach, stosowane są specjalne systemy ( tzw. HANS) chroniące odcinek szyjny kręgosłupa.

Zawody odbywają się na specjalnie przystosowanych odcinkach dróg, zabezpieczanych m.in. barierami energochłonnymi, które w ciągu roku, pomiędzy wyścigami,  służą zwykłym uczestnikom dróg, i wielu kierowcom, w trakcie kolizji, ratowały życie czy zdrowie.

Największe emocje wśród kibiców wzbudzają oczywiście zmagania z Gr. 1 Po raz kolejny obejrzymy widowiskową jazdę Pawła Wójtowicza w Porsche 944 T Cup, Sebastiana Steca w Fordzie Fiesta, Tomasza Myszkiera w Skodzie Fabia R5, Mariusza Białego w mocnym BMW E 30 554, Bartka Grzeleckiego w BMW M3 czy Jędrzeja Szcześniaka w Lamborghini Huracan Tropheo.

W jubileuszowym wyścigu nie mogło zabraknąć zawodników z Wybrzeża. Wspomniany Tomasz Myszkier, jest rekordzistą w odstępie wygranych sopockich wyścigów – od pierwszego ( 2001) do ostatniego zwycięstwa Tomka ( 2020) upłynęło…19 lat!  Wystąpi obok Tadeusza Myszkiera – głowy sportowego klanu

 ( wygrane w 1999, 2001, 2002), który zaprezentuje historycznego Fiata 131 Abarth. Również w klasyfikacji historycznej wystąpi Wojciech Myszkier, który wystartuje VW Golfem. Piotr Adamski rywalizować będzie w Kl. 5b Hondą Civic z Maciejem Liszką

( także Honda Civic),

Drużynę z Wybrzeża reprezentować będą też  Christian i Piotr Zalescy, obaj w historycznych Porsche 911 SC, Mateusz Kuczyński w historycznym Suzuki Swift, Eric Czajor we Fiacie 126p, Marcin Chmiel ( Opel Astra) i Leszek Orzechowski, od lat startujący – jako jedyny w Polsce – Seatem Ibiza Cupra z silnikiem Diesla.

Ciekawie zapowiada się rywalizacja liderów „generalki” GSMP po 10 rozegranych dotychczas rundach: lidera Karola Krupy ( Skoda Fabia 142 pkt ) i trzeciego Sebastiana Steca ( Ford Fiesta, 113 pkt). Pod nieobecność drugiego w rankingu Dubai’a ( jeździ tylko wyścigi międzynarodowe) o trzecie miejsce w sezonie rywalizować będą Szymon Piękoś ( Mitsubishi Lancer 110 pkt) i Jędrzej Szcześniak ( Lamborghini Huracan Tropheo 97 pkt). Na cenne punkty liczą także uzupełniający pierwszą dziesiątkę Roman Baran ( Mitsubishi Lancer), nieoczekiwany zwycięzca sobotniej odsłony wyścigu w Limanowej Krzysztof Chorąży ( Mitsubishi Lancer), Robert Sługocki (  Mitsubishi Lancer) i  Bartłomiej Madziara, który pojawi się za kierownicą Porsche 991 GT3 Gr. 2.

Na liczącej 3050 m. trasie zobaczymy z jednej strony aż 7 Mitsubishi Lancerów a z drugiej  wzbudzających ogromną sympatię kibiców 6 Polskich Fiatów 126p. Swoich sił w wyścigach górskich spróbują kierowcy kojarzeni z rallycrossem: Andrzej Kleina, który pojawi się legendarną Lancią Delta Integrale ( ok. 400 KM) i Michał Peterleitner, który przywiezie rallycrossową Skodę Fabię. Zaś wisienką na torcie będzie możliwość spotkania się z Anią Gańczarek – Rał, która właśnie w Sopocie rozpoczynała swoją przygodę z wyścigami górskimi, której ukoronowaniem było dwukrotne reprezentowanie Polski w FIA Hill Climb Masters. Popularna „Ganczi” wystartuje VIP – Carem.

Kibice będą mogli uczestniczyć w akcji charytatywnej, po wpłaceniu 200 zł/przejazd będą mieli niepowtarzalna okazję przejechania trasy wyścigu na prawym fotelu profesjonalnych aut i rajdowych i – przy okazji – wsparcia rehabilitacji Michała „Hołka” Grudzińskiego, rannego w trakcie rajdu w 2017 r.

 

Harmonogram zawodów

12.08 piątek

15:00 – 20:00 Badanie Kontrolne Ergo Arena parking

19:30 Uroczysta parada samochodów wyścigowych i zabytkowych ( start pod Ergo Arena)

13.08 sobota

10:00 1 podjazd treningowy

30 min po zakończeniu 1 podjazdu treningowego 2 podjazd treningowy

15 min. po zakończeniu 2 podjazdu treningowego ( ok. 12:30): Uroczyste Otwarcie Zawodów  (Rondo ul. Kolberga/Malczewskiego Sopot)

14:00 1 podjazd wyścigowy

30 min po zakończeniu 1 podjazdu wyścigowego 2 podjazd wyścigowy

 

14.08 niedziela

08:30 1 podjazd treningowy

30 min po zakończeniu 1 podjazdu treningowego 2 podjazd treningowy

11:30 1 podjazdy wyścigowy

30 min po zakończeniu 1 podjazdu wyścigowego 2 podjazd wyścigowy

30 min po zakończeniu 2 podjazdu wyścigowego

Ceremonia Wręczenia Nagród ( Rondo ul. Kolberga/ Malczewskiego Sopot)

17:30 Uroczystość zakończenia Jubileuszowego 25. Grand Prix Sopot Gdynia 2022 wraz z wręczeniem nagród za pierwsze trzy miejsca w Klasyfikacji Generalnej Kat. 1 i Kat. Narodowej,  Muszla Koncertowa przy Molo w Sopocie.

 

 

 

Samochody: 
Źródło newsa: 
Źródło zdjęcia: 
Share

News

Kajetanowicz i Szczepaniak wywalczyli drugie miejsce w Rajdzie Nowej Zelandii!
Wielki sukces Kajetana Kajetanowicza, debiutującego na trasach Rajdu Nowej... więcej
Suder i Kowalik triumfują w Wiśle!
W drugiej z rzędu rundzie Motul HRSMP najszybsi okazali się Marek Suder i... więcej
67. Rajd Wisły: pewny triumf Kristenssona i Johanssona
Tom Kristensson i Andreas Johansson (Hyundai i20 R5) wygrali zakończoną dziś 67... więcej
Kajetanowicz i Szczepaniak na drugim miejscu przed finałowym etapem Rajdu Nowej Zelandii!
Reprezentanci ORLEN Rally Team kontynuują dobrą i równą jazdę w Rajdzie Nowej... więcej
67. Rajd Wisły: piątek dla Szwedów
Tom Kristensson i Andreas Johansson (Hyundai i20 R5) prowadzą w 67. Rajdzie... więcej
Tytuły już blisko – czas na przedostatnią rundę Motul HRSMP 2022
Rajd Wisły (30 września – 1 października) będzie przedostatnią rundą... więcej
Kajetanowicz i Szczepaniak wiceliderami Rajdu Nowej Zelandii w WRC 2!
Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak w bardzo dobrym stylu rozpoczęli Rajd... więcej
Trzy lata przy wsparciu topowych partnerów - kto stoi za sukcesem Mistrzostw Polski Digital Motorsport
W 2020 roku historia sportu motorowego w Polsce powiększyła się o nowy rozdział... więcej
Wystartował Rajd Nowej Zelandii, Kajetanowicz i Szczepaniak walczą o mistrzostwo!
Krótki, niespełna dwukilometrowy odcinek specjalny Pukekawa Auckland Domain,... więcej

Strony

- Archiwum