Ognista rywalizacja na piaskach Sahary – podsumowanie Fenix Rally 2022

W dniach 13-19 marca odbyła się kolejna edycja Fenix Rally, tunezyjskich zawodów w sercu Sahary. W ciągu siedmiu dni zawodnicy pokonali 2300 kilometrów, w tym 1500 kilometrów odcinków specjalnych. Były przebite opony, awarie, zgubione trapy, a nawet albo przede wszystkim, burza piaskowa. Tegoroczna edycja Fenix Rally na pewno na długo pozostanie we wspomnieniach motocyklistów, kierowców, pilotów – w tym w pamięci ekipy Proxcars TME Rally Team, która rajd ukończyła na ósmym miejscu w klasie Open.

Pierwszego dnia uczestnicy pokonali drogę z Tunisu do Duz. Pierwsze odcinki specjalne znajdujące się trasie tego etapu nie były długie – były za to różnorodne pod względem terenu. Tego dnia w kategorii samochodów najlepszy okazał się duet Estończyków, Urvo Mannamy i Risto Lepika. Zawody dobrze otworzyli zawodnicy Proxcars TME Rally Team, Magda Zając i Jacek Czachor. Polacy sklasyfikowani zostali na jedenastej pozycji w klasie Open.

Drugiego dnia rajdu zespół Proxars natrafił na problemy techniczne, przez które ich Toyota do bazy trafiła na platformie samochodu serwisowego.
Podczas tego etapu ponownie, najlepsi byli Mannama i Lepik.

Dla Magdy Zając i Jacka Czachora znacznie lepiej ułożył się etap trzeci, którego trasa została zmodyfikowana ze względu na nadchodzącą burzę piaskową. Polski duet uplasował się na szóstej pozycji w klasie Open, pomimo małej pomyłki w nawigacji, która kosztowała ich zaledwie czterdzieści sekund.

Dalej, uczestnicy Fenix Rally 2022 znaleźli się w „Gwiezdnych Wojnach” – a dokładniej, w lokacji wykorzystanej w IV części sagi pt. „Nowa Nadzieja”. Podczas rywalizacji tego dnia zawodnicy zmagali się z burzą piaskową, utrudniającą jazdę, jak i pracę mechaników.
Etap ponownie wygrali Estończycy, za to zawodnicy Proxcars TME Rally Team zajęli jedenaste miejsce. Jak na mecie przyznał Jacek Czachor, musieli zatrzymać się na chwilę, aby schłodzić silnik, co kosztowało ich kilka minut.

- Dla mnie był to najtrudniejszy i najbardziej wymagający nawigacyjnie dzień. Wszystko przez burzę piaskową, przez którą trudno było odnaleźć się w nawigacji, ponieważ zasypane drogi były całkowicie niewidoczne – stwierdził Czachor.

Trasa etapu piątego, a także miejsce biwaku zostało zmienione – wszystko przez warunki atmosferyczne. Zawodnicy skierować musieli się do Duz, a potem na start odcinka specjalnego, jednego z dwóch, który doszedł do skutku.
Pomimo pomyłki w nawigacji, która kosztowała ich piętnaście minut, Magda Zając i Jacek Czachor etap ukończyli w czołowej dziesiątce klasy Open. Tym razem najlepsi w kategorii samochodów byli Holendrzy.

18 marca to przedostatni dzień tegorocznej edycji tunezyjskiego rajdu. To właśnie wtedy odbył się, prawdopodobnie, najtrudniejszy odcinek rywalizacji. Trasa stworzona została z odcinka planowego na ten dzień, ale też z jednego odwołanego wcześniej przez burzę piaskową. Ekipa Proxcars TME Rally Team etap ukończyła na ósmym miejscu, nawet pomimo przebitej opony i zakopywania się w piasku. Najszybsi byli za to Urvo Mannama i Risto Lepik.

Zawody zakończyła pętla z Kasr Ghilan, łatwiejsza niż ta z poprzedniego dnia. Magda Zając i Jacek Czachor ukończyli rajd w dobrym stylu, zajmując piąte miejsce w ostatnim etapie. Polski duet był zadowolony z pracy, jaką wykonał przez tydzień.
W klasie Open, jak w kategorii samochodów, zwycięzcami zostali Urvo Mannama i Risto Lepik z Estonii.

- Mówiąc szczerze, to analizując poprzednią edycję Fenix Rally, spodziewałem się prostszego rajdu. Poziom trudności, pod względem terenu, delikatnie mnie zaskoczył. Jednak cały rajd był dla nas bardzo na plus. Myślałem gdzieś z tyłu głowy wspomnienia z poprzedniego startu w Tunezji, podczas TDC w listopadzie, gdy jeździliśmy tutaj. Widzę, że z Magdą jesteśmy już o wiele lepiej zgrani, łatwiej jest nam się zrozumieć i co najważniejsze, jedziemy szybciej – podsumował rywalizację Jacek Czachor.

W klasyfikacji generalnej załoga Proxcars TME Rally Team zajęła 8. miejsce na 28 startujących w klasie open samochodów. Pozostali Polacy startujący w rajdzie również pokazali się z dobrej strony. Wśród motocyklistów Bartłomiej Tabin zajął 3. miejsce, Andrzej Stryczyński był 15. Startujący pojazdem SSV duet Maciej Stolarski/ Bartosz Dzienis zostali sklasyfikowani na miejscu 3., Adam Kuś/Marcin Pasek na miejscu 15., a Patrycja Brochocka z Karoliną Zysnarską na miejscu 20.

Ekipa Proxcars TME Rally Team powróci do akcji, również do Tunezji, za miesiąc, aby wziąć udział w Tunisia Desert Challenge.

 

Samochody: 
Źródło newsa: 

News

Wystartował Rajd Safari, Kajetanowicz liderem w WRC2 Challenger!
Z tradycyjnym dopingiem tłumu fanów rozpoczęła się rywalizacja w ... więcej
Wśród afrykańskiej fauny i flory – WRC Rajd Safari 2024 na żywo w Motowizji
Po ponad miesięcznej przerwie do rywalizacji powracają najlepsze... więcej
Rajd Polski: 300 kilometrów oesowych i 70 widowiskowych stref kibica
Ponad 300 kilometrów na trasach dziewiętnastu, szutrowych odcinków... więcej
Komunikat GKSS PZM nr 5/2024
Informujemy, że Komunikat Głównej Komisji Sportu Samochodowego PZM nr 5/2024... więcej
Szkolenie na licencję stopnia ND-R, 06-07.04.2024, Olsztyn
PROGRAM SZKOLENIA I EGZAMINU KANDYDATÓW NA LICENCJĘ ZAWODNIKA I LICENCJĘ... więcej
Szkolenie sędziów sportu samochodowego, 06.04.2024, Olsztyn
PROGRAM SZKOLENIA I EGZAMINU NA LICENCJĘ SĘDZIEGO SPORTU SAMOCHODOWEGO STOPNIA... więcej
Szkolenie na licencję stopnia ND-C, NDJ-C, 14-15.04.2024, Tor Kielce
1. Termin: 14 - 15 kwietnia 2024 r. (niedziela i poniedziałek) 2.... więcej
Szkolenie sędziów sportu samochodowego, szkolenie na licencje stopnia ND-R, 03.04.2024, Gdynia
Szkolenie sędziów sportu samochodowego oraz szkolenie na licencję stopnia ND-R... więcej
Kajetanowicz i Szczepaniak już w Kenii, czas na legendarne Safari!
Gdyby kibice mieli wybierać rajdy według klucza: najbardziej ikoniczne,... więcej

Strony

- Archiwum