Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski weszły w finałową fazę. O ile rok temu 23. Grand Prix Sopot – Gdynia rozpoczynało krótki (zaledwie trzy wyścigi) sezon, o tyle tegoroczne zawody rozpoczną finałowe rozgrywki sezonu.
Do 24. Grand Prix Sopot – Gdynia zgłosiła się rekordowa liczba 73 kierowców; o tym, ilu stanie na starcie w sobotę zadecyduje stawienie się do piątkowego Odbioru Administracyjnego i pozytywne przejście technicznego Badania Kontrolnego, które odbędą się od godz. 14.30 na parkingu pod Ergo Areną w Gdańsku .
Rekord liczącej 3050 m trasy, od 2018 wciąż należy do Michała Ratajczyka (Mitsubishi Lancer), i wynosi 1:21, 997. Aby osiągać takie rezultaty, kierowcy musza pokonywać krętą trasę Sopot – Gdynia ze średnią prędkością przekraczającą 125 km/h! W tym roku władze Sopotu poprawiły asfalt na nierównym fragmencie trasy (przed Rondem, u zbiegu ulic Oskara Kolberga I Jacka Malczewskiego, co doskwierało zarówno mieszkańcom tej części miasta jak i – podczas wyścigów – zawodnikom.
W stawce pojawili się wszyscy zawodnicy walczący o tytuły mistrzowskie; małe różnice punktowe po rozegranych dotychczas 8 Rundach GSMP, zarówno w klasyfikacji generalnej jak i w poszczególnych klasach pokazują, jak bardzo wyrównany jest ten sezon. Organizowane przez Automobilklub Orski zawody mają kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięć w GSMP 2021: zawodnikom pozostały już tylko trzy wyścigi ( oprócz nadmorskiej imprezy jeszcze jedne zawody na Słowacji i wrześniowy finał w Korczynie k. Krosna).
14 sierpnia, podczas podjazdów treningowych i wyścigowych 9 Rundy GSMP podziwiać będziemy wszystkich 5 kierowców, którzy w klasyfikacji generalnej GSMP 2021 mają arytmetyczne szanse na tytuł mistrzowski. Na trasie zobaczymy lidera klasyfikacji, Daniela Stawiarskiego (89 pkt, Mitsubishi Lancer), Waldemara Kluzę ( 87 pkt Skoda Fabia), Piotra Parysa (84 pkt Ford Fiesta), Michała Ratajczyka ( 80 pkt Mitsubishi Lancer) i Mariusza Steca ( 70 pkt Ford Fiesta). Jest o co walczyć: zwycięzca rundy otrzymuje 20 punktów.
Równie „ciasno” jest w poszczególnych klasach, do których zaliczani są kierowcy. W najmocniejszej klasie 1 wyrównane szanse mają wspomniani Kluza, Stawiarski i Ratajczyk, w pozostałych ciekawą sytuację notujemym.in. w Kl. 2b, gdzie rywalizować o prymat będą prowadzący Bartłomiej Madziara (BMW 58 pkt) z Bartoszem Grzeleckim (BMW 46 pkt), Kl. 4 a, w której Krzysztof Chorąży (Mitsubishi Lancer, 42 pkt) będzie starał się dogonić Herbiego (Mitsubishi Lancer, 47 pkt) Kl. 5a w której trapiony wcześniejszymi usterkami Maciej Serafin ( Renault Clio Sport) traci zaledwie 5 punktów do Piotra Staniszewskiego (Honda Integra). W najliczniej obsadzonej w tym sezonie klasie 5b z powiększająca się przewaga lideruje kierujący Hondą Civic Piotr Ilnicki.
Niewątpliwą atrakcją dla kibiców będzie rywalizacja tzw. Cross Cars, małych, lekkich pojazdów napędzanych silnikami motocyklowymi. Tego typu auta zadebiutowały w przejazdach pokazowych właśnie w Sopocie i w tym sezonie zostały dopuszczony do normalnej rywalizacji sportowej. Odnotować warto jeszcze start jedynej zawodniczki w stawce GSMP 2021, Anny Gańczarek-Rał (Honda Civic, która w Sopocie debiutowała w 2018 r. oraz Leszka Orzechowskiego (Seat Ibiza Cupra) z Automobilklubu Orski, kierującego jedynym autem z silnikiem Diesla. Najpopularniejszym modelem samochodu, który pojawi się na trasie jest…najmocniejszy Mitsubishi Lancer, na liście zgłoszeń zarejestrowano aż 11 tych aut, w których moc silnika waha się od 400 do 800 KM.
Obejrzymy także przejazdy aut historycznych, wśród nich przepiękne Porsche 911 Piotra Zaleskiego, który kilka dni temu zakończył z powodzeniem zmagania podczas Marma 30 Rajdu Rzeszowskiego. Wyjątkowym widokiem będzie na pewno pojawiający się tylko podczas sopockich wyścigów Mercedes W 107 Juliusza De Marco, o objęcie fotela lidera w klasyfikacji GSMP Hist. powalczy Jakub Zalega (VW Golf).
Gospodarze z Automobilklubu Orski wystawiają w tym roku mocną reprezentację, składająca się aż z 13 zawodników! To kolejny rekord sopockiego wyścigu.
Szczegóły dotyczące zawodów znaleźć można na stronie www.akorski.pl www.gsmp.pzm.pl oraz na profilach facebookowych ( wpisując Grand Prix Sopot Gdynia – profil wyścigu lub gsmp.pzm.pl – oficjalny profil GSMP). Tradycyjnie rezultaty śledzić będzie można na stronie www.wyniki-online.pl
Harmonogram zawodów:
13 sierpnia, piątek:
14:30 – 19:00 Odbiór Administracyjny
15:00 – 20:00 Badanie Kontrolne
14 sierpnia, sobota, 9 Runda GSMP
10:00 1 Podjazd Treningowy
30 min. Po 1 Podjeździe Treningowym - 2 Podjazd Treningowy ( ok. 11:30)
12:45 – 13:15 uroczyste otwarcie zawodów (Rondo przy ul. Kolberga)
14:00 1 Podjazd Wyścigowy
30 min. Po 1 Podjeździe Wyścigowym - 2 Podjazd Wyścigowy ( ok. 15:30)
15 sierpnia, niedziela, 10 Runda GSMP
08:30 1 Podjazd Treningowy
30 min. Po 1 Podjeździe Treningowym - 2 Podjazd Treningowy ( ok. 10:00)
11:30 1 Podjazd Wyścigowy
30 min. Po 1 Podjeździe Wyścigowym - 2 Podjazd Wyścigowy (ok. 13:00)
30 min. Po 2 Podjeździe Wyścigowym (ok.) Ceremonia wręczenia nagród za 24 Grand Prix Sopot – Gdynia (rondo ok. 14:30 -15:00)