DAKAR 2021 Przed ostatnią prostą

W centrum uwagi

Jedenasty etap Dakaru, chociaż skrócony o około 50 kilometrów należał zgodnie z oczekiwaniami do najtrudniejszych w tegorocznej edycji. Zawodnicy musieli sobie radzić z jednej strony z pułapkami nawigacyjnymi, wymagającymi maksymalnej koncentracji w początkowej partii odcinka specjalnego, z drugiej zaś z pasmem potężnych, wyjątkowo trudnych wydm bliżej mety.

Dzień w skrócie

Rywalizacja w kategorii motocykli jest prawdziwą ozdobą tegorocznego Dakaru. Sytuacja w czołówce zmienia się jak w kalejdoskopie. W czwartek Sam Sunderland (KTM) był najszybszy na trasie. Drugi na mecie Pablo Quintanilla (Husqvarna) stracił 2’40 min, a trzeci Kevin Benavides (Honda) – 6’24. Ten ostatni pozostał liderem klasyfikacji, ale jego przewaga nad drugim Sunderlandem wynosi zaledwie 4’12 min! Trzeci Ricky Brabec traci do lidera 7’13 i też nie jest bez szans na zwycięstwo w Dżuddzie w piątek. Nasz jedynak w stawce motocykli Konrad Dąbrowski zajął 30. miejsce i zajmuje 29. pozycję po czwartkowym etapie.

Giovanni Enrico był najszybszy w kategorii quadów. Z powodu awarii odpadł wicelider klasyfikacji Alexandre Giroud oraz zwycięzca poprzedniego etapu Italo Pedemonte. Kamil Wiśniewski z Orlen Teamu przyjechał na metę na piątej pozycji i awansował na czwarte miejsce w klasyfikacji. Drugi na czwartkowym odcinku Manuel Andújar pozostaje liderem.

Nasser Al-Attiyah pokonał odcinek najszybciej w klasyfikacji samochodów, ale odrobił do drugiego na mecie Stephane’a Peterhansela niespełna 2 minuty. Francuz ma ponad 15 minut przewagi nad Katarczykiem przed ostatnim etapem. Kuba Przygoński i Timo Gottschalk z Orlen Teamu przyjechali na metę na dwunastym miejscu i utrzymali czwartą pozycję w klasyfikacji.

Seth Quintero był najszybszy w klasie T3, a po zwycięstwo zmierza jeden z najstarszych uczestników Dakaru, 63-letni Czech Josef Machacek, który ma ponad 2 godziny przewagi nad Camelią Liparoti.

Chaleco Lopez wygrał w klasie T4 i umocnił się na prowadzeniu przed Austinem Jonesem. Aron Domżała i Maciej Marton zajęli szóste miejsce, Michał Goczał i Szymon Gospodarczyk z zespołu Energylandia Rally Team – dziewiąte, a Marek Goczał i Rafał Marton – jedenaste. Domżała zajmuje po etapie najniższy stopień podium, tuż za nim plasuje się Michał Goczał, a jego brat Marek jest dziewiąty.

Po dwóch kolejnych zwycięstwach etapowych Czecha Martina Macika, w wadze ciężkiej wszystko wróciło do normy. Kamazy zajęły dwa czołowe miejsca, a w klasyfikacji przed ostatnim etapem zajmują całe podium. Prowadzi Sotnikow przed Szibałowem i Mardiejewem.

Wynik dnia

W 2020 roku Wei Han ukończył swój drugi Dakar na 10. miejscu i został najwyżej sklasyfikowanym zawodnikiem z Chin w historii rajdu. W czwartek przyjechał na metę na szóstym miejscu, chociaż po nałożonej 20-minutowej karze spadł na dalszą pozycję. Przed ostatnim etapem zajmuje teraz 18. miejsce i zapewne nie będzie w stanie poprawić ubiegłorocznego wyniku, ale pokazał wysoki poziom za kierownicą buggy SMG, przygotowanego przez zespół prowadzony wspólnie przez kierowcę wraz z Philippe’m Gache.

Dramat dnia

Nie wiadomo, czy doszło do tego wskutek sekwencji niefortunnych zdarzeń, czy po prostu koszmarnej pomyłki. Joan Barreda prowadził w klasyfikacji motocyklistów po 215 kilometrach i wydawało się, że zmierza po etapowe zwycięstwo, gdy nie zatrzymał się na obowiązkowe tankowanie, narażając się na potężną karę czasową, a po 267 kilometrach zabrakło mu paliwa. Hiszpan poprosił o pomoc medyczną i został przewieziony śmigłowcem na biwak w Yanbu.  W ten sposób nie ukończy Dakaru po raz piąty w jedenastu startach w karierze.

Liczba dnia: 7

Po odpadnięciu Toby Price’a kilku motocyklistów walczy o miano najlepszego w zespole KTM. Wiele wskazuje, że zostanie nim Sam Sunderland. Wygrywając etap po raz pierwszy od 2019, Brytyjczyk mieszkający w Dubaju przerwał serię siedmiu kolejnych zwycięstw etapowych rywali z Hondy, która rozpoczęła się od sukcesu Joana Barredy na trzecim odcinku specjalnym, a potem kontynuowali ją Kevin Benavides, Ricky Brabec i Nacho Cornejo. Podobną serią popisali się motocykliści KTM w 2016 roku, gdy wygrywali Toby Price, Antoine Meo i Štefan Svitko.

Dakar Classic czyli zatrzymane w kadrze…

Hiszpanie Antonio Gutiérrez i Luis Heras startowali w ostatniej edycji Dakaru w Afryce w roku 2007 ciężarówką i osiągnęli metę nad Jeziorem Różowym na 47 miejscu. Teraz zmierzają do mety Dakar Classic w Dżuddzie na wybrzeżu Morza Czerwonego Mercedesem G320.

Wypowiedź dnia:

Kuba Przygoński (Orlen Team): To był mocny odcinek na koniec rajdu. Na początku mnóstwo kamieni więc uważaliśmy na opony. Potem trudna nawigacja i końcówka po wydmach, które też nie należały do łatwych. Za jedną z wydm trafiliśmy na skałę i uderzyliśmy w nią. Mało brakowało, a byśmy dachowali. Ale jesteśmy na mecie, to najważniejsze. Jutro ostatni etap Dakaru. Jedziemy w mocnej stawce, więc cały czas musimy być czujni.

Aron Domżała (Monster Energy): „Po kilkudziesięciu kilometrach w naszym Can-Am’ie zaczęło brakować mocy i musieliśmy zwolnić. Szczęśliwie na setnym kilometrze odcinka był przewidziany serwis. Nasi mechanicy mogli dokonać niezbędnych napraw. Bardzo szybko uporali się z awarią i dalej jechało się już zdecydowanie lepiej, ale osiem minut straty na tak krótkim dystansie nie dało się już nadrobić. Mam nadzieję, że przez noc mechanicy usuną awarię i jutro wyjedziemy na ostatnie 200 km Rajdu Dakar w pełni sprawnym samochodem”.

Michał Goczał (Energylandia Rally Team): „Wczoraj nie popełniliśmy żadnego błędu nawigacyjnego i nie mieliśmy żadnej usterki technicznej. Dzisiaj dwa razy straciliśmy po kilka minut, bo zgubiliśmy drogę i do tego złapaliśmy kilka kapci. Okoliczności były takie, że cieszę się, że były to tylko przebite opony, a nie urwane koła. Dzień był ciężki dla całej naszej trójki, czyli dla mnie, dla Szymona i dla samochodu.”

Szymon Gospodarczyk (Energylandia Rally Team): „Dzisiejszy odcinek był arcytrudny nawigacyjnie. Znalezienie odpowiedniej drogi w kanionach i w kurzu wznoszonym przez inne załogi to improwizacja. W wielu miejscach na trasie widać było skutki ulewy, woda wypłukała ogromne dziury w drodze, nie zliczę, ile razy gdzieś uderzyliśmy. Złapaliśmy też 4 kapcie, ostatnie koło musieliśmy zmieniać na 5 kilometrów przed metą. Najważniejsze, że na tej mecie dzisiaj jesteśmy, auto jest całe, a my utrzymaliśmy 4 miejsce w generalce.”

Marek Goczał (Energylandia Rally Team): „Plan na dzisiaj się nie powiódł, chciałem jechać szybciej, Rafał ostrzegał, żeby zwolnić. Szybko okazało się, że miał rację, a jego doświadczenie jest tutaj bezcenne. Mieliśmy sporo przygód przez zbyt agresywną jazdę. Gdyby taktyka była inna, pewnie bylibyśmy z lepszym wynikiem na mecie.”

Rafał Marton (Energylandia Rally Team): „Dzisiejszy ranek był dla nas bardzo trudny. Postanowiliśmy zaatakować 8 miejsce w generalce. Tempo okazało się zbyt wysokie. Na 20. kilometrze przebiliśmy oponę, a na 50. kilometrze kolejną. Musieliśmy zwolnić. Na szczęście na neutralizacji wzięliśmy dwa nowe koła z serwisu i ruszyliśmy dalej, tym razem spokojnie. Nie mogliśmy uwierzyć, gdy w połowie odcinka, w dziurawej kamienistej rzece zobaczyliśmy Saudyjczyka, z którym walczyliśmy o 8. pozycję z połamanym zawieszeniem. Uspokoiliśmy jazdę i tak bez kolejnych przygód dotarliśmy do mety.”

Konrad Dąbrowski (Duust Rally Team):To był bardzo trudny odcinek, właściwie to ciężko opisać naprawdę, co się czuło w trakcie, bo kilometry mijały bardzo wolno. Byłem bardzo zmęczony na trasie i było naprawdę ciężko jechać. Było dużo wydm, jeszcze więcej kamieni. Miałem taki moment, że przestraszyłem się, że zakończę dzisiaj rajd, ale udało mi się wyjść na dwóch kołach. Później, 5 km przed metą miałem wywrotkę, ale całe szczęście wyszedłem z niej cało, tylko podarłem spodnie. Było to dzień z przygodami, ale jestem na mecie cały i zdrowy.

Więcej informacji: www.dakar.com

Samochody: 
Motocykle: 
Źródło newsa: 
Źródło zdjęcia: 
Share

News

Ogromny sukces Marczyka i Gospodarczyka
Rajd Węgier zakończył się wielkim sukcesem Mikołaja Marczyka i Szymona... więcej
Niesamowita walka koło w koło podczas piątej rundy Porsche Esports Sprint Challenge Poland
Przedostatnia runda Porsche Esports Sprint Challenge Poland odbyła się na torze... więcej
Szkolenie sędziów sportu samochodowego, 06.11.2021, Tychy
Program kursu na licencje sędziowskie organizowanego przez Automobilklub Ziemi... więcej
Szkolenie sędziów sportu samochodowego, 20.11.2021, Świdnica
Program kursu na licencje sędziowskie organizowanego przez Stowarzyszenie G4... więcej
Szkolenie na licencję RN, 20-21.11.2021r., Świdnica
Program kursu na licencję stopnia RN organizowanego przez Stowarzyszenie G4... więcej
Inter Europol Competition wygrywa na koniec sezonu!
Polski zespół Inter Europol Competition zakończył sezon European Le Mans Series... więcej
Zwycięstwo Gagackiego
Autodrom Słomczyn w dniach 23-24 października gościł finałową odsłonę... więcej
Mikkelsen mistrzem, Griazin zwycięzcą. Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk dojechali na trzeciej pozycji
Andreas Mikkelsen, pilotowany przez Elliotta Edmondsona, został mistrzem Europy... więcej

Strony

- Archiwum