Dziś rusza nowa odsłona światowej kampanii BRD „FIA-JCDecaux #3500LIVES”. Kampania nabrała tempa dzięki wprowadzeniu nowej grafiki łącząc kierowcę wyścigowego Formuły 1 FIA, Micka Schumachera i mistrza świata UCI Road World 2020, Juliana Alaphilippe. Ten nowy element kampanii ma na celu uświadomienie potrzeby dzielenia drogi między różnymi typami użytkowników dróg.
Imola Circuit (Tor Imola) ma silną symboliczną wartość dla obu ambasadorów: to tutaj Mick Schumacher rozgrywa swoje pierwsze Grand Prix Europy Formuły 1 i tam Julian Alaphilippe został mistrzem świata w kolarstwie szosowym w 2020 roku, po decyzji UCI o zorganizowaniu mety Mistrzostw Świata UCI 2020 na renomowanym torze Imola Enzo e Dino Ferrari.
Każdego dnia na światowych drogach ginie ponad 3500 osób, w tym 500 dzieci. Mając na celu sprostanie wyzwaniom związanym z bezpieczeństwem na drogach, kampania #3500LIVES podkreśla rolę, jaką każda osoba może odegrać w zwiększaniu bezpieczeństwa na drogach dla wszystkich użytkowników. Od 2017 roku kampania jest tłumaczona na 33 języki, w tym polski i każdego roku wyświetlana w ponad 1200 miastach w ponad 80 krajach, dzięki wsparciu firmy zajmującej się reklamą zewnętrzną - partnera kampanii: firmy JCDecaux. Przesłanie kampanii zostanie wzmocnione nową regułą, którą poparli Mick Schumacher i Julian Alaphilippe. W Polsce kampanię można obserwować w okolicach Lotniska Chopina w Warszawie.
FIA i UCI współpracują, aby stawić czoła wyzwaniom związanym z bezpieczeństwem drogowym, w szczególności poprzez promowanie kampanii #3500LIVES na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego i zwiększanie świadomości potrzeby dzielenia drogi między kierowcami, rowerzystami i innymi typami użytkowników dróg.
Obecnie piesi, rowerzyści i motocykliści stanowią do 54% wszystkich ofiar śmiertelnych wypadków drogowych, podczas gdy pasażerowie samochodów stanowią do 29%. Brak dedykowanej infrastruktury, takiej jak drogi rowerowe w niektórych krajach, naraża rowerzystów na utratę zdrowia i życia. W związku z pandemią COVID-19 coraz więcej osób niechętnie korzysta z transportu publicznego i wybiera alternatywne środki transportu: chodzenie pieszo, jazdę na rowerze, jazdę na motocyklu, korzystanie z motorowerów… co sprawia, że współdzielenie drogi staje się jeszcze bardziej istotne.
Hasłem „Podziel się drogą”, Mick Schumacher i Julian Alaphilippe zachęcają wszystkich użytkowników drogi do przestrzegania ograniczeń prędkości, zwalniania w warunkach ograniczonej widoczności, sygnalizowania swoich zamiarów z wyprzedzeniem i utrzymywania bezpiecznej odległości. Mówiąc dokładniej, zachęcają kierowców do zwracania uwagi na ścieżki rowerowe i zapewniania bezpiecznej odległości przejazdu podczas wyprzedzania rowerzystów. Zachęcają również rowerzystów do noszenia kasków, dbania o ich widoczność i korzystania ze ścieżek rowerowych, gdy jest to możliwe.
Jean Todt, Prezydent FIA i Specjalny Wysłannik Sekretarza Generalnego ONZ ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, powiedział: „Bardzo się cieszę, że dwóch młodych i obiecujących ambasadorów, takich jak Mick i Julian, dołączyło do naszej kampanii FIA-JCDecaux #3500LIVES. Pomogą nam one w rozpowszechnianiu naszego nowego przesłania dotyczącego bezpieczeństwa na drogach: „Podziel się drogą”, którego symbolem jest rowerzysta obok kierowcy samochodu. Myślę, że jako wzór do naśladowania będą w stanie dotrzeć do młodzieży, która jest szczególnie poszkodowana, ponieważ wypadki drogowe są główną przyczyną śmierci dzieci w wieku od 5 do 29 lat. Serdecznie dziękuję również Davidowi Lappartientowi i UCI za ich silne wsparcie. Jestem przekonany, że wszyscy razem przyczynimy się do uczynienia naszych dróg bezpieczniejszymi ”.
Jean-Charles Decaux, prezes zarządu i współzałożyciel firmy JCDecaux SA, powiedział: „Ta kampania z FIA, będąca wynikiem czterech lat wspólnej pracy, ma na celu promowanie ważnej sprawy bezpieczeństwa na drogach w celu oszczędzanie jak największej liczbie osób na całym świecie bólu i cierpienia związanego z utratą współmałżonka, dziecka, krewnego, przyjaciela. Często mówimy o „ofiarach dróg” tak, jakby to drogi były winne, podczas gdy w 9 na 10 przypadków winę za wypadek ponosi czynnik ludzki. Zabezpieczenie drogi oznacza zabezpieczenie nie tylko drogi. Pandemia COVID-19 potęgowała tę rzeczywistość: przestrzeń publiczna jest wspólna, a mobilność jest wieloraka. Podnoszenie świadomości wśród kierowców oznacza zwiększanie świadomości wśród wszystkich zainteresowanych stron. Nowa szata kampanii uzupełnia istniejące przesłania kampanii i z przyjemnością pomożemy im [przesłaniom – przyp. red.] dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców za pośrednictwem naszej sieci [bilbordów – przyp. red.]”
David Lappartient, prezes UCI, powiedział: „UCI jest zachwycona współpracą z FIA w kampanii #3500LIVES. Zapewnienie rowerzystom w każdym wieku możliwości bezpiecznego poruszania się po wszystkich drogach i zrozumienie, jak ważne jest wzajemne poszanowanie wszystkich użytkowników dróg, jest sprawą najwyższej wagi dla UCI, zwłaszcza w czasach, gdy rowery cieszą się popularnością jako zdrowa aktywność i środek transportu. ”
Mick Schumacher powiedział: „Kiedy zaproponowano mi dołączenie do kampanii #3500LIVES, nawet nie pomyślałem o tym, żeby powiedzieć „nie”. Jako zawodowy kierowca czuję się odpowiedzialny za rozpowszechnianie przesłania dotyczącego bezpieczeństwa na drogach, zwłaszcza wśród młodych ludzi. Przygotowując się do mojego sportu bardzo często jeżdżę na rowerze, więc wiem z pierwszej ręki, jak ważne jest dzielenie się drogą. Podczas jazdy należy uważać na rowerzystów, motocyklistów i pieszych. Razem możemy ratować życia”.
Julian Alaphilippe powiedział: „Obecnie coraz więcej ludzi jeździ na rowerze, zwłaszcza w miastach i to bardzo dobrze. Bezpieczeństwo na drodze to kluczowa kwestia i jako zawodowy rowerzysta uważam, że ważne jest podjęcie działań. Dlatego z przyjemnością dołączyłem do kampanii #3500LIVES. Zachęcam wszystkich rowerzystów do przestrzegania przepisów ruchu drogowego, dbania o ich widoczność i zwracania uwagi na innych uczestników ruchu drogowego. Zachęcam również kierowców, aby nie ignorowali dróg rowerowych i dbania o bezpieczny odstęp podczas wyprzedzania rowerzystów. Tylko wtedy, gdy wszyscy przestrzegamy zasad, będziemy walczyć z ofiarami śmiertelnymi na drogach ”.
Mick Schumacher i Julian Alaphilippe dołączają do 18 światowej sławy ambasadorów ze świata sztuki (Patrick Dempsey, Michael Fassbender, Pharrell Williams i Michelle Yeoh), wyścigów samochodowych (Fernando Alonso, Charles Leclerc, Marc Márquez, Felipe Massa i Nico Rosberg), sportu (Yohan Blake, Didier Drogba, Haile Gebrselassie, Antoine Griezmann, Vanessa Low, Rafael Nadal i Wayde van Niekerk) oraz osób publicznych (HSH Princess Charlène z Monako i Anne Hidalgo), których celem jest podniesienie świadomości na temat kluczowych czynników ryzyka, takich jak m.in. prędkość, alkohol, kaski i pasy bezpieczeństwa.
Tutaj możesz obejrzeć wiadomość wideo Micka Schumachera i Juliana Alaphilippe.