Luty wygrywa w sierpniu – Marma 29. Rajd Rzeszowski dla mistrza Motul HRSMP

Po długim oczekiwaniu na powrót historycznej rywalizacji najwięcej powodów do zadowolenia mają Robert Luty i Marcin Celiński, po tym jak po raz drugi z rzędu wygrali rzeszowską rundę Motul HRSMP. Aktualni mistrzowie zwyciężyli bezapelacyjnie, osiągając metę z blisko 7-minutową przewagą.
 
Marma 29. Rajd Rzeszowski zainaugurował rywalizację w najwyższych rajdowych cyklach w Polsce, czyli Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski i Motul HRSMP. Na starcie pierwszej rundy historycznego czempionatu stanęło ostatecznie 15 załóg, z czego cztery zostały pokonane przez trudy zawodów i nie dotarły do mety. Rajd Rzeszowski jak zwykle sprawdził odporność zawodników i ich wiekowych samochodów na wysokie temperatury. Układy chłodzenia, hamulce, silniki – wiele elementów rajdówek sprzed lat solidnie dostało w kość na krętych oesach z licznymi zjazdami i podjazdami.
 
Jazda nie tylko dla frajdy
 
Łączny dystans ponad 133 km odcinków specjalnych zdecydowanie najszybciej przemierzyli urzędujący mistrzowie – Robert Luty i Marcin Celiński w Subaru Legacy (klasa FIA 4/J2 – samochody z roczników 1986-90). Przed rajdem Luty zapowiadał, że nie ma zamiaru kalkulować, lecz chce jechać szybko i z radością. To podejście, w połączeniu z wreszcie wyleczonym z kaprysów Subaru Legacy, pozwoliło temu duetowi zbudować komfortową przewagę już po pierwszym etapie. Do drugiego mistrzowie Polski ruszali z 1,5-minutowym zapasem nad załogą Olchawski/Marciniak w Audi Quattro S1. Po tym jak w rajdówce wzorowanej na samochodzie Waltera Röhrla urwał się wahacz, Luty z Celińskim mogli jechać bez presji, minimalizując ryzyko, ponieważ oprócz frajdy ważne były dla nich także punkty i zwycięstwo.
 
- Cele zostały zrealizowane. W pierwszym etapie przycisnęliśmy, nie kalkulowaliśmy i zbudowaliśmy solidną przewagę. Tym samym na sobotnich oesach nie było sensu atakować za wszelką cenę. W tym upale największą trudnością było utrzymanie koncentracji. To był klucz do sukcesu. Na kończącym zmagania Power Stage poszukaliśmy równowagi między tempem i bezpieczeństwem, by jednak powalczyć o dodatkowe punkty za najlepszy czas. Słowem, świetny rajd, już czekam na następny – cieszył się na mecie Robert Luty.
 
Siła konsekwencji
 
Jeżeli ktoś miał skutecznie stawić czoła mistrzom, to mogli to być zawodnicy dysponujący, podobnie jak Luty i Celiński – mocnym samochodem z napędem 4x4. W tym gronie byli zwycięzcy ostatniej rundy sezonu 2019 – Marcin Grzelewski i Krzysztof Niedbała oraz Marek Suder i Marcin Kowalik (obie załogi w Fordach Sierra 4x4 Cosworth). Druga z tych załóg szybko przestali się liczyć, po tym jak pierwszego dnia rajdu w ich nowozbudowanym egzemplarzu Sierry doszło do awarii silnika i skrzyni biegów.
 
Z kolei dla Grzelewskiego i Niedbały Rzeszowski zaczął się od serii niefortunnych zdarzeń. Problemy z samochodem na zapoznaniu i poparzenie kierowcy płynem chłodzącym, awaria sprzęgła i kolizja na dojazdówce – tylu kłopotów doświadczył wspomniany duet jeszcze przed ukończeniem pierwszej pętli zawodów. Ostatecznie jednak ekipa Gazmot Motorsport uporała się z awariami Sierry i zwycięzcy Rajdu Dolnośląskiego 2019 rzucili się w pogoń za czołówką, ostatecznie dojeżdżając na drugim miejscu zarówno w klasyfikacji generalnej jak i w FIA4/J2.
 
- Mówiliśmy, że nie odpuścimy do samego końca i tak też zrobiliśmy. Wczoraj było dużo przygód i problemów, więc mieliśmy też co nadrabiać. Dziś od rana atakowaliśmy i odcinek, po odcinku urywaliśmy sekundy Piotrowi Zaleskiemu. Rajd Rzeszowski i jego odcinki nas nie zawiodły – mówił wyraźnie zadowolony Marcin Grzelewski.
 
Zaleski pokonał rzeszowskiego pecha
 
Rzeszowską niemoc przełamał duet Piotr Zaleski/Piotr Szadkowski w Porsche 911 SC, dojeżdżając do mety z trzecim czasem i wygrywając klasyfikację kategorii FIA 3. Co ciekawe jest to dopiero pierwsze rzeszowskie podium tego skutecznego i regularnego kierowcy. – Przed ostatnim oesem mieliśmy 0,1 sekundy przewagi nad Marcinem Grzelewskim i robiliśmy wszystko, by obronić drugą pozycję, ale nie udało się, choć poprawiliśmy swój czas względem pierwszego przejazdu. Trzecie miejsce jest dla mnie satysfakcjonujące, ale najważniejsze, że walka w Rajdzie Rzeszowskim trwała do samego końca. To jest kwintesencja rajdów. Po to tu przyjechaliśmy – podsumował Piotr Zaleski.
 
W FIA4/J1 (samochody z lat 1982-85) triumfowali Piotr Kiepura i Mateusz Galle w FSO Polonezie 2000 Rally wzorowanym na aucie Janusza Szerli. Był to ich pierwszy w ich karierze start tym autem. Zwycięstwo w swojej kategorii zawdzięczają także pechowi Witoldów Molickich (Łada 2107), którzy na ostatnim oesie wypadli z drogi i stracili ponad 12 minut, a także puchar za pierwsze miejsce w FIA 4/J1. – To zwycięstwo należy do Molickich, bo prowadzili przez cały rajd, a nam nie udało się wygrać z nimi ani jednego oesu. My chcieliśmy dowieźć drugie miejsce, bo po drodze mieliśmy parę awarii, będących pewnie chorobami wieku dziecięcego naszego Poloneza – tłumaczył Piotr Kiepura, dwukrotny mistrz Polski w kategorii FIA 2.
 
Suder potwierdził tempo
 
Rok temu właśnie w Rzeszowie Marek Suder po raz pierwszy w karierze wygrał odcinek specjalny rundy HRSMP. Podczas tegorocznej edycji pięć prób ukończył na podium, a dwie wygrał. Niestety straty z pierwszego etapu były już nie do odrobienia.
 
Lokalny faworyt Paweł Hoffman z pilotem Marcinem Barłogą (Saab 96 V4 Rally) zwyciężyli w kategorii FIA 2 (roczniki 1970-75) i zajęli 5. miejsce w „generalce”, co jest ich najlepszym wynikiem wywalczonym na oesach Rzeszowskiego.
 
Udanie z trasami Motul HRSMP przywitali się Łukasz Szymczak (VW Golf), którego pilotował doświadczony Tomasz Szostak, oraz prezes Motowizji Krzysztof Mikulski (Mercedes C123 280 CE), u którego na prawym fotelu zasiadł Jerzy Skrzypek. Dla obu kierowców był to pierwszy start po punkty do licencji. Być może obaj jeszcze w tym sezonie dołączą do grona zawodników walczących w mistrzostwach Polski.
 
Kolejną rundą w kalendarzu Motul HRSMP jest Rajd Śląska (11-12 września).
 
Marma 29. Rajd Rzeszowski - w poszczególnych kategoriach triumfowali:
 
FIA 2 (rajdówki z lat 1970-75): Paweł Hoffman/Marcin Barłoga (Saab 96 V4 Rally)
FIA 3 (rajdówki z lat 1976-81): Piotr Zaleski/Piotr Szadkowski (Porsche 911 SC)
FIA 4/J1 (rajdówki z lat 1982-85): Piotr Kiepura/Mateusz Galle (FSO Polonez 2000 Rally)
FIA 4/J2 (rajdówki z lat 1986-90): Robert Luty/Marcin Celiński (Subaru Legacy)
 
Marma 29. Rajd Rzeszowski w liczbach:
 
133 km – na takim dystansie ścigały się załogi podczas inauguracji sezonu 2020 w Motul HRSMP
9 odcinków specjalnych przygotowano dla uczestników Marma 29. Rajdu Rzeszowskiego
11 z 15 zgłoszonych załóg dotarło do mety zawodów
7 razy Robert Luty i Marcin Celiński byli najszybsi w rundach Motul HRSMP
10 miesięcy przerwy mieli zawodnicy od ostatniego rajdu
3 Fordy Sierra wzięły udział w Rajdzie Rzeszowskim, przez co były najpopularniejszym samochodem w Motul HRSMP

Więcej informacji: www.h-rsmp.pl

Samochody: 
Źródło newsa: 
Źródło zdjęcia: 
Share

News

Wrześniowe rundy WSMP pełne niespodzianek
Szalony wyścig Endurance i niesamowicie zacięta rywalizacja sprinterska... więcej
Wyścigowa dominacja Szymona Łukaszczyka - 17. Wyścig Górski PRZĄDKI – VALVOLINE
6. Runda Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski rozgrywana w niedzielę 20.09... więcej
Kajetanowicz i Szczepaniak wygrywają Rajd Turcji! Najlepszy wynik w dotychczasowej historii startów!
Fantastyczny triumf duetu LOTOS Rally Team, Kajetan Kajetanowicz i Maciej... więcej
Sobota dla Łukaszczyka, nowy rekord trasy - 17. Wyścig Górski PRZĄDKI - VALVOLINE
Szymon Łukaszczyk (Mitsubishi Lancer EVO V AMS) zbliża się do tytułu Mistrza... więcej
Drugie starcie z Poligonem Drawskim wyłoni mistrzów
Za zawodnikami dwa pierwsze rajdy sezonu – Baja Szczecinek i... więcej
Po pierwszym etapie rajdu Turcji, Kajetanowicz i Szczepaniak wiceliderami!
Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak w świetnym stylu zakończyli piątkowe... więcej
Blisko 130 zgłoszeń do wrześniowych rund WSMP. Walka o tytuły nabiera rozpędu
Podczas wrześniowych rund Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski sezon... więcej
Finał sezonu GSMP w Korczynie
W najbliższy weekend (18 – 20.09), na liczącej 4540 m trasie Korczyna... więcej

Strony

- Archiwum