Bezpieczeństwo ruchu drogowego w celach Deklaracji Sztokholmskiej do 2030 roku

„Potrzebujemy zmiany myślenia. Musimy upewnić się, że bezpieczeństwo jest siłą napędową rozwoju mobilności i transportu” – powiedział Jean Todt na zakończenie 3. Globalnej Konferencji Ministerialnej w sprawie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Sztokholmie.

Dokładnie tydzień temu zakończyła się 3. Globalna Konferencja Ministerialna w sprawie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Sztokholmie. Pierwsze dwie odbyły się w Moskwie w 2010 roku i Brazylii w 2015. Konferencje są więc istotnymi wydarzeniami z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego, mimo to konferencja przeszła bez większego echa w polskich mediach.

Podczas konferencji w Sztokholmie odbyły się spotkania na najwyższym ministerialnym szczeblu, gdzie ministrowie dyskutowali na temat strategii na kolejną dekadę. W tym roku kończy się bowiem Dekada Działań na Rzecz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2011-2020. Nowa strategia nie będzie czymś rewolucyjnym, jednakże z analizy raportów WHO wynika, że tylko kraje wysoko rozwinięte dokonały postępu w walce z – jak to ujęto – epidemią współczesnego świata. Kraje o niskim dochodzie nie dokonały żadnego postępu, to one generują liczbę 1,3 mln ofiar rocznie. Nie oznacza to, że państwa wysoko rozwinięte nie mają w tej dziedzinie nic do zrobienia przez najbliższe 10 lat.

Zmiana myślenia, zmiana podejścia, o czym mówił Jean Todt, ma przełożyć się na redukcję zabitych i ciężko rannych w wypadkach drogowych do 2030 o połowę i ma być to ścieżka ku ziszczeniu się „Wizji Zero” w 2050 roku. Ta zmiana myślenia oznacza, że bezpieczeństwo ruchu drogowego ma być traktowane na równi z innymi wyzwaniami globalnymi jak równość płci czy zmiana klimatu. Budując drogi, budując osiedla, budując szkoły, organizując imprezy, kreśląc miasta, wsie należy wpleść w to bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Mówiąc o ochronie zdrowia, należy mówić o bezpieczeństwie ruchu drogowego. Myślisz samochód, mówisz bezpieczeństwo. Idziesz na spacer, myślisz bezpieczeństwo. Jadąc motocyklem ubierasz kask. Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego nie może być – według Strategii Zrównoważonego Rozwoju – oderwane od dnia codziennego.

Działania na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym mają dotyczyć władz centralnych, władz samorządowych, sektora prywatnego, w tym przemysłu, sektora usług, ale również organizacji pozarządowych, społeczeństw lokalnych, każdego uczestnika ruchu drogowego. Instytucje i biznes mają zaangażować się organizacyjnie i finansowo w inicjatywy dążące do redukcji liczby zabitych i ciężko rannych. Ministrowie wskazali, że wysoka liczba wypadków, w tym wysoka liczba ofiar śmiertelnych i ciężko rannych wpływa negatywnie na rozwój państw, regionów i społeczeństw.

Efektem konferencji jest Deklaracja Sztokholmska przyjmująca główne założenia i cele na dekadę 2021-2020.

Deklaracja Sztokholmska w języku polskim (tłumaczenie własne)

Share

News

COFO ROAD SAFATY MEETING WARSAW & PRUSZKÓW
Polski Związek Motorowy zorganizował pierwsze COFO* Road Safety Meeting.... więcej
"ŻYJ I RATUJ ŻYCIE", CZYLI EUROPEJSKI TYDZIEŃ MOBILNOŚCI (Roadpol Safety Days) 2022
Europejski Tydzień Mobilności – 16 do 22 września 2022 roku! We... więcej
Najbezpieczniejszy Młody Kierowca PZM 2022
Alan Ochman został Najbezpieczniejszym Młodym Kierowcą 2022. Drugie miejsce... więcej
Kobieta na 6. biegu – Bemowo
Dopisała pogoda i frekwencja. 12 motocyklistek wzięło udział w szkoleniu... więcej
Kolejny odcinek (6) - "Z kodeksowego na nasze"
pobierz- https://www.aw.poznan.pl/z-kodeksowego-na-nasze 
Kobiety na 6. Biegu – szkolenie motocyklowe z Anną Jackowską dla pań
W najbliższą sobotę, 3 września, na teren Automobilklubu Polskiego w Warszawie... więcej
35. edycja European Traffic Education Contest (ETEC)
35. edycja European Traffic Education Contest (ETEC) odbędzie się w dniach 24-... więcej

Strony

- Archiwum