„Nie skreślaj życia tak prędko”

Nadmierna prędkość oraz jej niedostosowanie do warunków drogowych to jedna z najczęstszych przyczyn wypadków i zagrożeń na polskich drogach. 15 października ruszyła poświęcona temu problemowi dwumiesięczna kampania społeczna Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego „Nie skreślaj życia tak prędko”, która pojawiła się już w telewizji, radiu i kinach.

W konferencji inaugurującej kampanię w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji w Warszawie wziął udział wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz, który zaprezentował dane dotyczące działań rządu na rzecz rozwoju infrastruktury drogowej i jej wpływu na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.

O nadmiernej prędkości i jej wpływie na zdarzenia na drogach oraz skutkach, jakie powoduje, opowiedział sekretarz KRBRD Konrad Romik. Wspomniał również o tym, jak ważne jest konsekwentne uświadamianie społeczeństwu problemu nadmiernej prędkości. Konrad Romik przywołał dane z badania społecznego, z którego wynika, że ponad połowa osób przekraczających prędkość robi to, by szybciej dojechać do celu. Oznacza to, że społeczeństwo jest nieświadome, jak minimalna jest oszczędność czasu przy jeździe z wyższą prędkością. Na pytanie: „Od czego zależy prędkość, z jaką Pan/Pani jedzie” odpowiedź „od znaków ograniczających prędkość” była dopiero czwartą wśród najpopularniejszych, za warunkami atmosferycznymi, intensywnością ruchu na drodze i typem drogi. Polscy kierowcy często uważają, że potrafią lepiej dostosować prędkość do warunków panujących na drodze niż wskazują znaki i ograniczenia. Konieczna jest zmiana takiego myślenia.

Duże zainteresowanie uczestników konferencji w PIMOT wzbudził pokaz testu zderzeniowego pojazdu jadącego z prędkością 70 km/h. O stronie naukowo-technicznej testu, w tym działających na pojazd siłach i skutkach zderzenia, opowiedział dyrektor PIMOT Witold Luty. Większość tego typu testów wykonywana jest z prędkością 50 km/h i konsekwencje zderzeń z wyższą prędkością nie są powszechnie znane. Zdarza się, że podczas zderzenia pojazdu jadącego z prędkością 70 km/h, siła uderzenia wyrywa z samochodu pasy bezpieczeństwa. Mimo że w przypadku testowanego Forda strefa zgniotu oszczędziła resztę samochodu, przeciążenia wewnątrz pojazdu mogłyby być tragiczne w skutkach dla kierowcy bądź pasażerów.

Konferencję poprowadził dziennikarz motoryzacyjny Włodzimierz Zientarski, który, biorąc pod uwagę swoje rodzinne doświadczenie, kładł nacisk na uświadamianie społeczeństwu, jakie są konsekwencje wypadków – oprócz konsekwencji oczywistych: totalne zniszczenie całego życia rodzinnego oraz życia zdrowotnego wielu ludzi.

Czy wiesz, że wraz ze wzrostem prędkości:

  • z 50 do 60km/h droga zatrzymania wydłuża się o 13m
  • zmniejsza się pole widzenia:
    • przy 30km/h 100%
    • przy 70km/h 75%
    • przy 100km/h 45%
    • przy 130km/h 30%
  • skala skutków wypadku porównywalna jest z upadkiem z:
    • przy 30km/h – 3,5m
    • przy 50km/h – 10m
    • przy 60km/h – 14m
    • przy 100km/h – 39m
  • wzrasta ryzyko śmierci pieszego:
    • przy 30km/h 15%
    • przy 45km/h 55%
    • przy 60km/h 95%
  • a oszczędność czasu jest minimalna:
    • 3km – 36 sekund
    • 5km – 1 minuta
    • 8km – 1 minuta 36 sekund

 

Słowa kluczowe: 

News

Wielka Wyprawa Maluchów dla Dzieci zebrała już ponad pół miliona złotych
Za nami pierwsze trzy dni Wielkiej Wyprawy Maluchów dla Dzieci, która... więcej
Wielka Wyprawa Maluchów dla Dzieci ruszyła dookoła Bałtyku
Ruszyła! Wielka Wyprawa Maluchów dla Dzieci wystartowała we wtorek 1 lipca... więcej
Kobiety na 6. Biegu na Torze Modlin – edycja 2025 za nami!
29 czerwca, odbyło się kolejne szkolenie z cyklu Kobiety na 6.biegu.... więcej
Cezary Droszcz: wyzwaniem jest dotarcie z informacją
Fundacja Polskiego Związku Motorowego troszczy się o dzieci, które uległy... więcej
Świętujemy Światowy Dzień Środowiska!
Światowy Dzień Środowiska obchodzony jest 5 czerwca i jest największym i... więcej
Jubileusz 100-lecia "Samochodówki” i 30-lecie patronatu Romana Pijanowskiego
23 maja 2025 r. w Zespole Szkół Samochodowych i Licealnych Nr 1 w Warszawie... więcej
Kobiety na 6.biegu – deszczowa aura nie zniechęciła uczestniczek wrocławskiego szkolenia!
17 maja br. Wrocław, po raz drugi przywitał Kobiety na 6.biegu,... więcej
Szkolenie motocyklowe dla kobiet już 17 maja we Wrocławiu – zostały ostatnie miejsca!
Już 17 maja na obiekcie ODTJ Niskie Łąki we Wrocławiu odbędzie się... więcej
„Kobiety na 6. biegu” 2025 czas start!
W niedzielę, 13 kwietnia na Torze Modlin, odbyło się pierwsze w ... więcej
Kobiety na 6.biegu – wiosenna rozgrzewka na Pitbikach na Torze Modlin!
W najbliższą niedzielę, 13-go kwietnia, na Torze Modlin, w ... więcej
Kobiety na 6. biegu startują z cyklem szkoleń z techniki jazdy!
Rusza cykl szkoleń „Kobiety na 6. biegu – w drodze do... więcej

Strony

- Archiwum