Nadmierna prędkość oraz jej niedostosowanie do warunków drogowych to jedna z najczęstszych przyczyn wypadków i zagrożeń na polskich drogach. 15 października ruszyła poświęcona temu problemowi dwumiesięczna kampania społeczna Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego „Nie skreślaj życia tak prędko”, która pojawiła się już w telewizji, radiu i kinach.
W konferencji inaugurującej kampanię w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji w Warszawie wziął udział wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz, który zaprezentował dane dotyczące działań rządu na rzecz rozwoju infrastruktury drogowej i jej wpływu na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.
O nadmiernej prędkości i jej wpływie na zdarzenia na drogach oraz skutkach, jakie powoduje, opowiedział sekretarz KRBRD Konrad Romik. Wspomniał również o tym, jak ważne jest konsekwentne uświadamianie społeczeństwu problemu nadmiernej prędkości. Konrad Romik przywołał dane z badania społecznego, z którego wynika, że ponad połowa osób przekraczających prędkość robi to, by szybciej dojechać do celu. Oznacza to, że społeczeństwo jest nieświadome, jak minimalna jest oszczędność czasu przy jeździe z wyższą prędkością. Na pytanie: „Od czego zależy prędkość, z jaką Pan/Pani jedzie” odpowiedź „od znaków ograniczających prędkość” była dopiero czwartą wśród najpopularniejszych, za warunkami atmosferycznymi, intensywnością ruchu na drodze i typem drogi. Polscy kierowcy często uważają, że potrafią lepiej dostosować prędkość do warunków panujących na drodze niż wskazują znaki i ograniczenia. Konieczna jest zmiana takiego myślenia.
Duże zainteresowanie uczestników konferencji w PIMOT wzbudził pokaz testu zderzeniowego pojazdu jadącego z prędkością 70 km/h. O stronie naukowo-technicznej testu, w tym działających na pojazd siłach i skutkach zderzenia, opowiedział dyrektor PIMOT Witold Luty. Większość tego typu testów wykonywana jest z prędkością 50 km/h i konsekwencje zderzeń z wyższą prędkością nie są powszechnie znane. Zdarza się, że podczas zderzenia pojazdu jadącego z prędkością 70 km/h, siła uderzenia wyrywa z samochodu pasy bezpieczeństwa. Mimo że w przypadku testowanego Forda strefa zgniotu oszczędziła resztę samochodu, przeciążenia wewnątrz pojazdu mogłyby być tragiczne w skutkach dla kierowcy bądź pasażerów.
Konferencję poprowadził dziennikarz motoryzacyjny Włodzimierz Zientarski, który, biorąc pod uwagę swoje rodzinne doświadczenie, kładł nacisk na uświadamianie społeczeństwu, jakie są konsekwencje wypadków – oprócz konsekwencji oczywistych: totalne zniszczenie całego życia rodzinnego oraz życia zdrowotnego wielu ludzi.
Czy wiesz, że wraz ze wzrostem prędkości:
z 50 do 60km/h droga zatrzymania wydłuża się o 13m
zmniejsza się pole widzenia:
przy 30km/h 100%
przy 70km/h 75%
przy 100km/h 45%
przy 130km/h 30%
skala skutków wypadku porównywalna jest z upadkiem z: