GSMP Niezmiennie na wysokim poziomie

Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski (GSMP) osiągnęły w sezonie 2016 bardzo wysoki poziom sportowej rywalizacji oraz atrakcyjności dla kibiców i zawodników. Był to niewątpliwy sukces:
- wszystkich zawodników, którzy wykazali się emocjonującą rywalizacją od pierwszej do ostatniej rundy,
- organizatorów zawodów, którzy zapewnili wysoki poziom organizacji imprez ze szczególną starannością dotyczącą bezpieczeństwa zawodów,

- sponsorów, którzy wspierają zawodników oraz organizatorów.

Sezon 2017 w GSMP.

Pod względem sportowym zapowiada się równie ciekawie jak sezon 2016. Podstawą do optymistycznego stwierdzenia jest:
- pozytywna opinia zawodników, którzy startowali w sezonie 2016 i w większości deklarowali starty w następnych latach,

- wzrost zainteresowania nowych zawodników, którzy mają szeroką możliwość przygotowania samochodów sportowych na poziomie odpowiadającym możliwościom technicznym, ekonomicznym i kształtowania własnego rozwoju,

- wzrost zainteresowania sponsorów i coraz większej grupy kibiców i sympatyków sportów motorowych,

- zapewnienie w GSMP bezpieczeństwa, atrakcyjności, dobrego klimatu na zawodach oraz stabilności zapisów regulaminowych.

Poniżej krótki opis kalendarza na rok 2017:

 

Lp.

Termin zawodów

Ranga zawodów

Nazwa zawodów

Organizator

Miejsce zawodów

1

12.05.2017 do 14.05.2017

IHCC; 2 FIA-CEZ, 2 FIA-CEZ Hist.,
1 i 2 GSMP

43 Bieszczadzki Wyścig Górski

Automobilklub Małopolski

 

Załuż

2

23.06.2017 do 25.06.2017

3 i 4 GSMP

4. Wyścig Górski Magura Małastowska

Automobilklub Biecki
 

Małastów

3

14.07.2017 do 16.07.2017

EHCC (Mistrzostwa Europy);
5 i 6 GSMP

9 Wyścig Górski Limanowa Przełęcz pod Ostrą

Auto Moto Klub Limanowa

Limanowa

 

Przełęcz pod Ostrą

4

28.07.2017 do 30.07.2017

9 FIA-CEZ,
7. i 8. GSMP

Banovce – J.Vrsok

ZO ZTŠČ MOTORSPORT
SŁOWACJA
Bánovce nad Bebravou

5

18.08.2017 do 20.08.2017

9 i 10. GSMP

20. Grand Prix Sopot-Gdynia

Sopockie Stowarzyszenie Sportowe Automobilklub Orski

 

Sopot

6

01.09.2017 do 03.09.2017

11 i 12. GSMP

Wyścig Górski Sienna

Automobilklub Ziemi Kłodzkiej

Sienna

7

15.09.2017 do 17.09.2017

13 i 14. GSMP

14. Wyścig Górski Prządki

Automobilklub Małopolski

 

Korczyna

 

 

             

Najważniejsze zmiany przepisów wprowadzone w GSMP oraz przez FIA, na sezon 2017.

  1. Grupa HS - samochody historyczne. Wprowadzono dodatkową klasę dla samochodów o pojemności skokowej do 750 cm3 , która jest dedykowana w szczególności dla samochodów Fiat 126 p. Liczymy, że te kultowe samochody zbudowane i przygotowane jako historyczne (z zachowaniem oryginalności) zaczną pojawiać się w większej ilości na trasach GSMP oraz na zawodach międzynarodowych.
     
  2. Grupa narodowa N/PL oraz A/PL czyli samochodów post-homologacyjnych. W tej grupie mogą startować samochody, które posiadają karty homologacyjne, które utraciły już ważność, jednak nie starsze jak homologowane od 01.01.1991 roku. Samochody z tych grup w roku 2017 mają możliwość zgłaszania się do startów w ramach międzynarodowych zawodów CEZ-FIA.
    W sezonie 2017 z inicjatywy zawodników utworzona została ciekawa klasa markowa przewidziana tylko dla samochodów Renault Clio.
     
  3. Grupa samochodów E-0 jest to grupa utworzona z myślą o początkujących zawodnikach/kierowcach. Doprecyzowano zasadę, określającą maksymalny czas startów do dwóch sezonów, dla  zawodników/kierowców, którzy zdobędą tytuły mistrzowskie.
     
  4. Organizacja zawodów.
    W tym roku cykl zawodów Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski otrzymał nowe logo, nowe również będą plakaty, które to będą zachowane w podobnym schemacie. Powołane do działania przez Polski Związek Motorowy nowe biuro prasowe, będzie regularnie dostarczać informacji zarówno z zawodów jak również między nimi. Na stronie facebook.com/pzmGSMP znajdą się wszystkie niezbędne i najciekawsze informacje o Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski.
  5. Tabela z opisami wszystkich grup samochodów dopuszczonych do startów w GSMP. Tradycyjnie i podobnie jak w artykule opublikowanym w roku ubiegłym podajemy krótki opis wszystkich grup.

 

Lp.

Określenie grupy

Opisy samochodów

Obowiązujące przepisy

1

Grupa N /FIA

(grupa międzynarodowa)

  1. Samochody posiadające homologację FIA oraz możliwość startu dodatkowo 4 lata po zakończeniu jej ważności tylko w zawodach krajowych.
  2. Zakres dozwolonych modyfikacji jest bardzo ograniczony samochody tej grupy przypominają najbardziej samochody produkcyjne. Pod względem kompletacji wszystkie zespoły i większość części pozostają oryginalne np. nie są dozwolone modyfikacje mechaniczne silnika i skrzyni biegów a dozwolone zmiany dotyczą głównie
    - możliwości zastosowania sportowych elementów w zawieszeniach kół jezdnych,
    - modyfikacji układów wydechowych,
    - modyfikacji oprogramowania centralek sterowania silnikiem,
    -stosowania dowolnych filtrów paliwa i powietrza.
  3. Pod względem osiągów moc silnika może być wyższa o ok. 10-20% jak w samochodzie seryjnym.

Zał J FIA, art. 252, 253, 254

2

Grupa  A/FIA

(grupa międzynarodowa)

  1. Samochody posiadające homologację FIA oraz możliwość startu dodatkowo 4 lata po zakończeniu jej ważności, tylko w zawodach krajowych.
  2. Zakres dozwolonych modyfikacji jest szerszy jak dla grupy N. Dozwolone są m. in. modyfikacje:
    - części silnika (głowica, tłoki, wałki rozrządu,
    - stosowanie homologowanych sportowych przełożeń przekładni głównej i skrzyni biegów.
  3. Samochody te charakteryzują się wysokimi osiągami, np. moc silnika może być ok. 50% wyższa od mocy silnika seryjnego.

Zał J FIA, art. 252, 253,  255

3

Grupa N/PL i A/PL

  1. Samochody posiadające homologację FIA, która  utraciła ważność z powodu upływu czasu.
  2. Zakres dozwolonych modyfikacji identyczny jak opisano w powyżej w punktach 1 oraz 2.

Zał J FIA, art. 252, 253, 254 i 255
(wydanie Zał. J z okresu wydania homologacji FIA na samochód)

4

Grupa E-1

(grupa międzynarodowa)

  1. Samochody min. 4 miejscowe, posiadające aktualną lub utraconą ważność homologację FIA.
  2. Zakres modyfikacji jest bardzo szeroki i dotyczy całego samochodu np.nadwozi, silników, układów napędowych, zawieszeń kół.
  3. Moce silników mogą być 2-krotnie wyższe od mocy silników seryjnych a osiągi tych samochodów z uwagi na ich niską masę mogą być zbliżone do samochodów wyścigowych.
     

Zał. J FIA, art. 277 oraz Reg. Techn. PZM 

5

Grupa

E-2/SH

(grupa międzynarodowa)

  1. Samochody min. 4 miejscowe, posiadające homologację FIA lub niehomologowane.
  2. Zakres modyfikacji jest szerszy jak w samochodach E1.
  3. Dopuszczona jest mozliwość stosowania nadwozi zbudowanych na bazie przestrzennej konstrukcji rurowej.

Zał. J FIA, art. 277 oraz Reg. Techn. PZM 

6

Grupa E 2 SC

 i SS

(grupa międzynarodowa)

SS  - samochody wyścigowe jednomiejscowe tzw. „formuły.

SC – samochody wyścigowe dwumiejscowe np. CN.

Zał. J FIA, art. 277

7

Grupa E-0

(grupa narodowa)

  1. Samochody  posiadający aktualną homologację FIA lub utraconą ważność homologacji.
  2. Pojemność skokowa silników ograniczona została do 2000 cm3.
  3. Grupa tych samochodów jest dedykowana głównie dla początkujących i młodych zawodników

Zał. J FIA, art. 277 oraz Reg. Techn. PZM 

8

Grupa
 historyczna

(grupa narodowa)
 

  1. Samochody dla których skończyła się ważność  homologacji FIA.
  2. Samochody są podzielone na tzw. grupy wiekowe aby mogły rywalizować na poziomie rozwoju technicznego odpowiednio do ich wieku.
  3. Przepisy techniczne wymagają aby samochód został zbudowany zgodnie z wymaganiami jakie obowiazywały w okresie ważności ich homologacji. 

Zał. K FIA, Zał. J z okresu historycznego oraz Reg. Techn. PZM

9

Grupa/Klasa

 utworzona na

wniosek sponsora

lub  zawodników

  • Samochody „pucharowe” lub „markowe”.
  • Konieczność przygotowania dodatkowego regulaminu określającego zasady rozgrywek oraz przepisy  techniczne

Regulamin PZM

 

Podstawowe informacje dotyczące charakterystyki wyścigów górskich, istotne dla kibiców, sponsorów oraz zawodników GSMP.

  • Wyścigi górskie zapewniają:
    - obiektywizm konkurowania gdyż założeniem jest żeby każdy zawodnik pokonywał trasę w identycznych warunkach jak jego konkurenci z grupy i klasy (czystość i przyczepność nawierzchni a także warunki bezpieczeństwa na trasie),
    - możliwość konkurowania przy relatywnie niskich kosztach udziału w zawodach oraz bardzo niskim współczynniku zużywania się sprzętu.
  • Możliwość rywalizowania dla wielu grup samochodów zgodnych z międzynarodowymi przepisami FIA a także grup narodowych wg przepisów PZM.
  • Możliwość współzawodnictwa z zawodnikami zagranicznymi podczas zawodów międzynarodowych. Dodatkowo wszystkie rundy GSMP są „otwarte” tzn. mogą się do nich zgłaszać zawodnicy zagraniczni. 

Nowe możliwości.

 Z inicjatywy GKSS utworzono możliwość uczestniczenia i konkurowania na trasach GSMP według zasad tzw. jazdy na regularność. Regulamin jest dostępny na stronie PZM/samochody/regulaminy/wyścigi górskie. Możliwość ta w sezonie 2017 została wprowadzona dla uczestników, którzy nie posiadają jeszcze licencji zawodnika/kierowcy a posiadają samochody, których obecność na trasach GSMP będzie dodatkową atrakcją dla kibiców i sympatyków motoryzacji. Na uwagę zasługuje fakt, że samochody mogą uczestniczyć w wersji „cywilnej” tj. np. bez konieczności montażu klatki bezpieczeństwa.
Krótki opis grup pucharowych:
- PSH, puchar samochodów historycznych. Mogą być zgłaszane tylko samochody wyprodukowane  do  31.12.1990 roku.

- PSE, puchar samochodów elektrycznych. Mogą być zgłaszane tylko samochody produkcyjne lub prototypowe posiadające paszport techniczny PZM.
Uczestniczenie w/w samochodów w pucharze PSH lub PSE daje dodatkową możliwość uczestnikom (właścicielom) zaprezentowania swoich samochodów tysiącom kibiców na trasach GSMP.

 

W sezonie 2017 utrzymana została możliwość organizowania Amatorskich Samochodowych Wyścigów Górskich w ramach rund GSMP lub jako oddzielne rundy. Wprowadzono zmiany w regulaminie, które ułatwiają organizatorom przygotowanie zawodów. Regulamin jest dostępny na stronie PZM/samochody/regulaminy/wyścigi górskie.

Amatorskie Samochodowe Wyścigi Górskie dają możliwość:
- organizowania zawodów na nowych trasach przez różne kluby,

- uczestniczenia w zawodach szerokiej grupie zawodników z różnych regionów tj. przyczynić się do łatwiejszego dostępu do profesjonalnie zorganizowanych zawodów,

- organizowania klubowych rozgrywek pucharowych.

   

Samochody: 

News

Szkolenie sędziów technicznych sportu samochodowego, 04-05.05.2024, Łódź
1. Zakres szkolenia: Szkolenie dla Sędziów Technicznych Sportu Samochodowego w... więcej
Rallycross i Autoccross wracają na Tor Poznań
Po wielomiesięcznej przerwie na Tor Poznań wracają wyścigi Rallycross... więcej
Nowości, powroty i niespodzianki – kto wystartuje w 52. Rajdzie Świdnickim?
77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w... więcej
Powracamy na asfalty – WRC Rajd Chorwacji na żywo w Motowizji
Padok Rajdowych Mistrzostw Świata powrócił już z wyprawy do Afryki.... więcej
Millers Oils partnerem tytularnym HRSMP
Nowym partnerem tytularnym Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw... więcej
Szkolenie na licencję stopnia N-Drift, 22.04.2024, Autodrom Słomczyn
1. Termin: 22 kwietnia 2024 (poniedziałek)2. Miejsce: – Autodrom Słomczyn... więcej
Szkolenie sędziów sportu samochodowego, 23-25.04.2024, Mikołajki
PROGRAM SZKOLENIA I EGZAMINU NA LICENCJĘ SĘDZIEGO SPORTU SAMOCHODOWEGO STOPNIA... więcej
Rajd Chorwacji 2024: Jakub Matulka i Daniel Dymurski wracają na trasy Rajdowych Mistrzostw Świata!
W najbliższy weekend załoga LOTTO Matulka Rally Team przystąpi do ... więcej
Memoriał w Wieliczce: Ratajczyk z Szcześniakiem zgarniają wszystko!
Michał Ratajczyk pilotowany przez Jędrzeja Szcześniaka (Skoda Fabia Rally... więcej

Strony

- Archiwum