Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski (GSMP) osiągnęły w sezonie 2016 bardzo wysoki poziom sportowej rywalizacji oraz atrakcyjności dla kibiców i zawodników. Był to niewątpliwy sukces:
- wszystkich zawodników, którzy wykazali się emocjonującą rywalizacją od pierwszej do ostatniej rundy,
- organizatorów zawodów, którzy zapewnili wysoki poziom organizacji imprez ze szczególną starannością dotyczącą bezpieczeństwa zawodów,
- sponsorów, którzy wspierają zawodników oraz organizatorów.
Sezon 2017 w GSMP.
Pod względem sportowym zapowiada się równie ciekawie jak sezon 2016. Podstawą do optymistycznego stwierdzenia jest:
- pozytywna opinia zawodników, którzy startowali w sezonie 2016 i w większości deklarowali starty w następnych latach,
- wzrost zainteresowania nowych zawodników, którzy mają szeroką możliwość przygotowania samochodów sportowych na poziomie odpowiadającym możliwościom technicznym, ekonomicznym i kształtowania własnego rozwoju,
- wzrost zainteresowania sponsorów i coraz większej grupy kibiców i sympatyków sportów motorowych,
- zapewnienie w GSMP bezpieczeństwa, atrakcyjności, dobrego klimatu na zawodach oraz stabilności zapisów regulaminowych.
Poniżej krótki opis kalendarza na rok 2017:
Lp. |
Termin zawodów |
Ranga zawodów |
Nazwa zawodów |
Organizator Miejsce zawodów |
1 |
12.05.2017 do 14.05.2017 |
IHCC; 2 FIA-CEZ, 2 FIA-CEZ Hist., |
43 Bieszczadzki Wyścig Górski |
Automobilklub Małopolski
Załuż |
2 |
23.06.2017 do 25.06.2017 |
3 i 4 GSMP |
Automobilklub Biecki Małastów |
|
3 |
14.07.2017 do 16.07.2017 |
EHCC (Mistrzostwa Europy); |
Auto Moto Klub Limanowa Limanowa
Przełęcz pod Ostrą |
|
4 |
28.07.2017 do 30.07.2017 |
9 FIA-CEZ, |
||
5 |
18.08.2017 do 20.08.2017 |
9 i 10. GSMP |
Sopockie Stowarzyszenie Sportowe Automobilklub Orski
Sopot |
|
6 |
01.09.2017 do 03.09.2017 |
11 i 12. GSMP |
Sienna |
|
7 |
15.09.2017 do 17.09.2017 |
13 i 14. GSMP |
Automobilklub Małopolski
Korczyna |
Najważniejsze zmiany przepisów wprowadzone w GSMP oraz przez FIA, na sezon 2017.
Lp. |
Określenie grupy |
Opisy samochodów |
Obowiązujące przepisy |
1 |
Grupa N /FIA (grupa międzynarodowa) |
|
Zał J FIA, art. 252, 253, 254 |
2 |
Grupa A/FIA (grupa międzynarodowa) |
|
Zał J FIA, art. 252, 253, 255 |
3 |
Grupa N/PL i A/PL |
|
Zał J FIA, art. 252, 253, 254 i 255 |
4 |
Grupa E-1 (grupa międzynarodowa) |
|
Zał. J FIA, art. 277 oraz Reg. Techn. PZM |
5 |
Grupa E-2/SH (grupa międzynarodowa) |
|
Zał. J FIA, art. 277 oraz Reg. Techn. PZM |
6 |
Grupa E 2 SC i SS (grupa międzynarodowa) |
SS - samochody wyścigowe jednomiejscowe tzw. „formuły. SC – samochody wyścigowe dwumiejscowe np. CN. |
Zał. J FIA, art. 277 |
7 |
Grupa E-0 (grupa narodowa) |
|
Zał. J FIA, art. 277 oraz Reg. Techn. PZM |
8 |
Grupa (grupa narodowa) |
|
Zał. K FIA, Zał. J z okresu historycznego oraz Reg. Techn. PZM |
9 |
Grupa/Klasa utworzona na wniosek sponsora lub zawodników |
|
Regulamin PZM |
Podstawowe informacje dotyczące charakterystyki wyścigów górskich, istotne dla kibiców, sponsorów oraz zawodników GSMP.
Nowe możliwości.
Z inicjatywy GKSS utworzono możliwość uczestniczenia i konkurowania na trasach GSMP według zasad tzw. jazdy na regularność. Regulamin jest dostępny na stronie PZM/samochody/regulaminy/wyścigi górskie. Możliwość ta w sezonie 2017 została wprowadzona dla uczestników, którzy nie posiadają jeszcze licencji zawodnika/kierowcy a posiadają samochody, których obecność na trasach GSMP będzie dodatkową atrakcją dla kibiców i sympatyków motoryzacji. Na uwagę zasługuje fakt, że samochody mogą uczestniczyć w wersji „cywilnej” tj. np. bez konieczności montażu klatki bezpieczeństwa.
Krótki opis grup pucharowych:
- PSH, puchar samochodów historycznych. Mogą być zgłaszane tylko samochody wyprodukowane do 31.12.1990 roku.
- PSE, puchar samochodów elektrycznych. Mogą być zgłaszane tylko samochody produkcyjne lub prototypowe posiadające paszport techniczny PZM.
Uczestniczenie w/w samochodów w pucharze PSH lub PSE daje dodatkową możliwość uczestnikom (właścicielom) zaprezentowania swoich samochodów tysiącom kibiców na trasach GSMP.
W sezonie 2017 utrzymana została możliwość organizowania Amatorskich Samochodowych Wyścigów Górskich w ramach rund GSMP lub jako oddzielne rundy. Wprowadzono zmiany w regulaminie, które ułatwiają organizatorom przygotowanie zawodów. Regulamin jest dostępny na stronie PZM/samochody/regulaminy/wyścigi górskie.
Amatorskie Samochodowe Wyścigi Górskie dają możliwość:
- organizowania zawodów na nowych trasach przez różne kluby,
- uczestniczenia w zawodach szerokiej grupie zawodników z różnych regionów tj. przyczynić się do łatwiejszego dostępu do profesjonalnie zorganizowanych zawodów,
- organizowania klubowych rozgrywek pucharowych.
- Archiwum