Skup się na drodze, odłóż #TelefonNaBok

Kampania społeczna #TelefonNaBok (#ParkYourPhone) skierowana jest do użytkowników dróg, którzy korzystają z telefonów komórkowych podczas poruszania się po drogach. Aby zwalczyć ten niepokojący trend, PZM i FIA Region I zachęcają wszystkich użytkowników dróg do skupienia się na drodze. Wszyscy jesteśmy narażeni na ryzyko: zarówno kierowcy, piesi, motocykliści, jak i rowerzyści.

Kampania ma na celu zwiększenie świadomości na temat dystrakcji i niebezpieczeństw z nią związanych. Europejska inauguracja, ze wsparciem europejskich polityków, odbyła się 27 września w Brukseli. Inauguracja kampanii w Polsce odbyła się podczas finału konkursu „Od skutera do Harleya” 26 października. Ponad 20 klubów członkowskich FIA z różnych krajów europejskich również podejmie tę inicjatywę jesienią tego roku.

Istnieją różne aktywności, odwracające uwagę kierowcy od bezpiecznej jazdy, np. rozmawianie przez telefon lub wysyłanie wiadomości tekstowych, jedzenie i picie, rozmawianie z osobami w pojeździe, wybieranie muzyki lub manipulowanie nawigacją.

Dystrakcja kierowcy może być:

• wizualna (np. patrzenie poza drogą na coś niezwiązanego z jazdą)

• poznawcza (np. zastanawianie się nad tematem rozmowy telefonicznej zamiast analizowanie sytuacji na drodze)

• fizyczna (np. gdy kierowca trzyma lub obsługuje urządzenie, wybierając numer telefonu lub pochylając się nad radiem zamiast kierować obiema rękoma)

• słuchowa (np. reagowanie na dzwoniący telefon komórkowy lub jeśli urządzenie jest tak głośno nastawione, że zagłusza inne dźwięki, takie jak syreny pojazdów uprzywilejowanych)

Korzystanie z telefonów komórkowych podczas jazdy zazwyczaj powoduje: przeniesienie wzroku z drogi (dystrakcja wizualna), przeniesienie myśli z drogi (dystrakcja poznawcza) i zdjęcie rąk z kierownicy (dystrakcja fizyczna). Może również wystąpić dystrakcja słuchowa, ale czas trwania tej dystrakcji jest zazwyczaj krótszy niż w przypadku innych form dystrakcji.

Badania wykazują, że korzystanie z telefonu komórkowego podczas jazdy około czterokrotnie zwiększa prawdopodobieństwo udziału w wypadku w stosunku do kierowcy, który nie korzysta z telefonu. To ryzyko wydaje się podobne w przypadku telefonów komórkowych i zestawów głośnomówiących, ponieważ problemem jest dystrakcja poznawcza, nie tylko dystrakcja fizyczna, związana z trzymaniem telefonu. Ponieważ wiadomości tekstowe wymagają uwagi wizualnej, fizycznej i poznawczej kierowcy, mają one jeszcze większy wpływ na zachowanie kierowcy i ryzyko wypadku.

Według badań przeprowadzonych przez Virginia Tech Transportation Institute (VTTI) wysyłanie lub odbieranie wiadomości tekstowej wymaga od kierowcy przeniesienia wzroku z drogi na około 4,6 sekundy, co przy prędkości około 90km/h odpowiada jeździe niewidomej na dystansie niemal całego boiska piłkarskiego.

To samo badanie wykazało, że profesjonalni kierowcy, którzy wysyłali lub odbierali wiadomości tekstowe w czasie jazdy, byli 23 razy bardziej narażeni na udział w zdarzeniach krytycznych dla bezpieczeństwa (np. niezamierzone przekraczanie linii pasów ruchu, manewry zapobiegania wypadkom, prawie-wypadki lub wypadki), w porównaniu do sytuacji, w której nie wysyłali ani nie odbierali wiadomości tekstowych podczas jazdy.

Co możemy zrobić w Polsce z tym niebezpiecznie popularnym problemem? Po pierwsze, należy zacząć gromadzić dane co do użycia telefonów w momencie wypadku, żeby ocenić skalę problemu (w Stanach Zjednoczonych szacuje się, że w 40% wypadków kierujący używał telefonu komórkowego). Po drugie, egzekwowanie prawa powinno być zaostrzone, a dodatkowe przepisy powinny być stanowione. Po trzecie, zarządcy większych flot powinni ustalić wewnętrzne reguły zabraniające używania telefonów komórkowych podczas jazdy.

Kolejne dwa działania to prowadzenie i promowanie kampanii społecznych, takich jak #TelefonNaBok (#ParkYourPhone), a także zobowiązanie się przez nas samych do nieużywania telefonów na drodze – zarówno jako kierowca, motocyklista, rowerzysta, czy pieszy. I od tego powinniśmy zacząć.

Dbajmy o siebie i innych. Kiedy jesteśmy na drodze, skupmy się na drodze.

#TelefonNaBok: www.pzm.pl/telefonnabok

Słowa kluczowe: 

News

Polacy na finale konkursu FIA Best Young Driver w Belgii
22 najlepszych młodych kierowców z 11 krajów rywalizowało w światowym finale... więcej
Piąte miejsce reprezentacji Polski na Europejskim Konkursie Edukacji Drogowej w Paryżu
W dniach 19-22 września 2024 roku w Paryżu odbył się XXXVII Europejski Konkurs... więcej
ROADPOL Safety Days 2024
W ramach trwającej od 2019 roku kampanii Dni Bezpieczeństwa, organizowanej... więcej
Kobiety na 6. biegu w miniony weekend w Szczyrku!
W pierwszy weekend września 6 – 8.09.2024 odbyło się ostatnie w... więcej
Kobiety na 6.biegu już w najbliższy weekend w Szczyrku!
W najbliższy weekend 6 – 8.09.2024 odbędzie się ostatnie w tym... więcej
Powrót do szkoły: FIA Region I rozpoczyna kampanię dotyczącą bezpieczeństwa ruchu drogowego przy szkołach
Wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego, FIA Region I startuje z coroczną... więcej
Piotr Chwast Najlepszym Młodym Kierowcą 2024
Piotr Chwast i Adrian Bartos będą reprezentować Polskę w światowym... więcej
Startuje konkurs PZM i FIA – Najlepszy Młody Kierowca 2024
7 sierpnia wystartował konkurs Najlepszy Młody Kierowca 2024, polska odsłona... więcej
Maluchy opanowały Rynek Główny w Krakowie, wszystko dla dzieci
W piątkowe popołudnie na Rynek Główny w Krakowie wjechało 80... więcej
Wielka Wyprawa Maluchów dotarła do Monte Cassino, wielki sukces zbiórki dla dzieci
W piątkowe popołudnie w Monte Cassino zameldowało się 80 Małych... więcej
Wspieraj z nami Maluchy!
Polski Związek Motorowy oraz Fundacja PZM już drugi raz jadą razem z Wielką... więcej
„Maluchy” jadą do Monte Cassino. Pomogą chłopcu potrąconemu przez pijanego kierowcę
Pierwsze trzy dni Wielkiej Wyprawy Maluchów dla Dzieci już za nami. W... więcej
Wielka Wyprawa Maluchów dla Dzieci ruszyła z Warszawy do Monte Cassino
80 maluchów wyruszyło spod Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie w ... więcej

Strony

- Archiwum