Rajd pełny wyzwań

Słynąca z niezwykle krętych tras francuska runda WRC, Tour de Corse, nie ułożyła się po myśli jedynej polskiej załogi regularnie startującej w światowym czempionacie. Hubert Ptaszek i Maciek Szczepaniak, debiutujący w Fordzie Fiesta R5, osiągnęli co prawda metę na siódmym miejscu w WRC-2 i 33. w klasyfikacji generalnej, ale ich drugi wspólny start w typowo asfaltowym rajdzie upłynął pod znakiem licznych przygód.

Plan zakładał przede wszystkim bezproblemową jazdę, sprawdzenie tempa na asfalcie oraz zapoznanie się z możliwościami Forda Fiesty R5: już trzeciego samochodu, którym w tym sezonie startuje Hubert. To strategia, która ma pomóc w podjęciu najlepszej możliwej decyzji sprzętowej przed kolejnym sezonem. Niestety, zdobywanie doświadczenia na odcinkach uznawanych za jedne z najtrudniejszych na świecie nie przebiegało zgodnie z przedstartowymi założeniami. Mimo przebitych opon, dwóch wizyt poza drogą i kaprysów technicznych samochodu, Hubert i Maciek konsekwentnie próbowali jak najlepiej wykorzystać start na Korsyce i przejechać jak najwięcej cennych kilometrów oesowych.

Kolejna runda Rajdowych Mistrzostw Świata odbędzie się już za niespełna dwa tygodnie. W dniach 14-16 października najlepsze załogi całego globu walczyć będą w Katalonii, a hiszpańska runda czempionatu wyróżnia się zmienną nawierzchnią: pierwszego dnia walka toczy się na szutrze, a drugiego i trzeciego – na asfalcie. Hubert i Maciek wracają na ten rajd do Peugeota 208 T16.

Hubert Ptaszek: – O takim starcie chciałoby się jak najszybciej zapomnieć, ale prawda jest taka, że nawet z najtrudniejszych przeżyć można wyciągnąć jakąś naukę na przyszłość. Oczywiście nie tak wyobrażaliśmy sobie rajdowy tydzień na Korsyce i wolelibyśmy przejechać cały dystans bez ani jednego problemu. Zawsze taki jest nasz cel, ale w rzeczywistości każdy pokonany kilometr daje nowe doświadczenia: zwłaszcza na tak trudnych i krętych trasach, jak na Korsyce. Już sama praca na zapoznaniu z trasą była cennym przeżyciem i takie lekcje na pewno przydadzą się w przyszłości.

W tym rajdzie los nie oszczędził nam niczego. Przebite opony, zmiana koła na odcinku, dwie wycieczki poza drogę – po tej spowodowanej pęknięciem półosi znaleźliśmy się dosłownie na skraju przepaści – kłopoty z hamulcami czy konieczność wyprzedzania innych załóg na trasie: spokojnie można byłoby obdzielić tymi przygodami kilka startów. Zamiast tego dostaliśmy taką kumulację, ale mimo to wywozimy z Korsyki trochę cennych lekcji. Wierzę, że to wszystko zaprocentuje w przyszłości, a teraz czas ochłonąć i zabrać się już za wytężone przygotowania do kolejnego startu. Na szczęście przerwa jest bardzo krótka i już za niespełna dwa tygodnie będziemy walczyć w Katalonii, w wyjątkowym rajdzie, rozgrywanym na szutrze i asfalcie.

Maciek Szczepaniak: – Jak co roku od niepamiętnych czasów Korsyka okazała się niezmiernie trudnym rajdem. Już przed startem mówiłem, że będzie to duże wyzwanie dla Huberta i niestety nie udało nam się przejechać zupełnie czystego weekendu, pozbawionego błędów czy kłopotów technicznych z samochodem. Plus jest taki, że przynajmniej pokonaliśmy prawie wszystkie kilometry oesowe i udało się Hubertowi zdobyć doświadczenie na przyszłość.

Na pewno wiemy i wiedzieliśmy już o tym przed weekendem, że czeka nas dużo pracy. Po powrocie z Wyspy Napoleona mamy jeszcze większą świadomość tego, jak wiele trzeba przepracować jeśli chodzi o rajdy asfaltowe. Jest to zresztą zupełnie normalna rzecz, bo postępy na szutrze jest łatwiej zrobić i szybciej one przychodzą. Luźna nawierzchnia pozwala na więcej improwizacji oraz wykorzystywania wrodzonych zdolności, natomiast asfalt jest nauką ścisłą i potrzebne jest po prostu doświadczenie, zdobywane z kilometra na kilometr.

To był weekend pełny nauki i nie do końca spodziewaliśmy się, że będzie ona taka trudna, ale takie weekendy też trzeba przeżyć i zdajemy sobie sprawę z tego, że przed nami jest jeszcze wiele takich czy nawet trudniejszych rajdów. W tym sporcie trzeba być bardzo cierpliwym i pokornym. Coś o tym wiem, bo od dwudziestu lat jeżdżę po prawej stronie auta rajdowego.

Samochody: 

News

Wystartował Rajd Safari, Kajetanowicz liderem w WRC2 Challenger!
Z tradycyjnym dopingiem tłumu fanów rozpoczęła się rywalizacja w ... więcej
Wśród afrykańskiej fauny i flory – WRC Rajd Safari 2024 na żywo w Motowizji
Po ponad miesięcznej przerwie do rywalizacji powracają najlepsze... więcej
Rajd Polski: 300 kilometrów oesowych i 70 widowiskowych stref kibica
Ponad 300 kilometrów na trasach dziewiętnastu, szutrowych odcinków... więcej
Komunikat GKSS PZM nr 5/2024
Informujemy, że Komunikat Głównej Komisji Sportu Samochodowego PZM nr 5/2024... więcej
Szkolenie na licencję stopnia ND-R, 06-07.04.2024, Olsztyn
PROGRAM SZKOLENIA I EGZAMINU KANDYDATÓW NA LICENCJĘ ZAWODNIKA I LICENCJĘ... więcej
Szkolenie sędziów sportu samochodowego, 06.04.2024, Olsztyn
PROGRAM SZKOLENIA I EGZAMINU NA LICENCJĘ SĘDZIEGO SPORTU SAMOCHODOWEGO STOPNIA... więcej
Szkolenie na licencję stopnia ND-C, NDJ-C, 14-15.04.2024, Tor Kielce
1. Termin: 14 - 15 kwietnia 2024 r. (niedziela i poniedziałek) 2.... więcej
Szkolenie sędziów sportu samochodowego, szkolenie na licencje stopnia ND-R, 03.04.2024, Gdynia
Szkolenie sędziów sportu samochodowego oraz szkolenie na licencję stopnia ND-R... więcej
Kajetanowicz i Szczepaniak już w Kenii, czas na legendarne Safari!
Gdyby kibice mieli wybierać rajdy według klucza: najbardziej ikoniczne,... więcej

Strony

- Archiwum