Truskawisko 2016 okiem samochodziarza…

Truskawisko to już czwarta impreza organizowana przez Stowarzyszenie Światowid i trzecia wspólnie z Automobilklubem Wielkopolskim. Rajd rowerowy, konkurs kulinarny, pokaz Roberta Makłowicza, Targ Wiejski, koncert zespołu GoodNight oraz rajd pojazdów zabytkowych w sobotę 18 czerwca na terenie Zespołu Pałacowego w Czerniejewie przyciągnęły tłumy.

Na trasie rajdu załogi musiały wykonać szereg prób rekreacyjnych, przede wszystkim związanych z kulinariami, a 3 próby sportowe wyłoniły zwycięzcę w pucharze HAWA. Dużą atrakcją na trasie były odwiedziny lotniska w Powidzu i zwiedzanie zaprezentowanych maszyn latających, w tym słynnych Herkulesów.

Sama trasa wynosząca 130 km, prowadząca szlakami widokowymi pojezierza gnieźnieńskiego była dość wymagająca. Na dodatek uczestnicy musieli uzupełnić fragmenty przepisu odnajdując wskazówki po drodze. A na jednej z ostatnich prób stworzyć potrawę z uzbieranych składników i według skompletowanego przepisu.

Na starcie stanęło 45 załóg. Klasyfikacja odbyła się w czterech klasach: do 1945 r, do 1965, do 1986 oraz w specjalnej klasie aut marki Volvo.

Jak zwykle największym magnesem przyciągały auta zbudowane przed 1945 rokiem. Jedną z perełek był Ford A z 1930 roku, przywieziony ze Stanów i pieczołowicie odbudowany w Polsce. Uwagę zwracał ciężarowy charakter auta z drewniana paką wyładowaną warzywami, owocami i beczką. Zapewne Burbonu. Załoga otrzymała kilka nagród za pojazd i stylowe ubrania.

Szyku nadały roadstery z lat 30-tych jak Ford Eifel z 1937 roku czy DKW z 1935. Byli obecni też przedstawiciele znanych aut militarnych, czyli Jeep Willys oraz GAZ 67B Czapajew. Z uwagi na jednego ze sponsorów rajdu liczne grono stanowiły auta marki Volvo, w tym popularny Amazon i słynne z serialu „Święty” Volvo P1800. Ze Szwecji przypłynął też „krokodyl”, czyli SAAB 900 w wersji Cabrio.

Drugą co do liczności grupę stanowiły Mercedesy, w tym eleganckie wersje Cabrio. Naszych zachodnich sąsiadów reprezentowały również limuzyny dwusuwowe: IFA F8 oraz P70 z 1958 roku w unikatowej wersji coupe. Z młodszych, ale już też kultowych uczestniczyły Porsche 911 i VW Golf I, do którego 30 lat temu wzdychali wszyscy: nastolatkowie i dorośli.

Pośród aut z ciekawą historią z pewnością był Chevrolet Fleetline z 1946 roku. Auto służyło w amerykańskiej policji, a po wycofaniu ze służby jako jedno z nielicznych nie uległo kasacji. Z obawy, że podrasowane auta policyjne trafią w ręce rozwijających się grup mafijnych wszystkie auta policyjne ulegały likwidacji. Ten egzemplarz ocalił szeryf, który był jego użytkownikiem. Przetrzymał go przez kilka dekad w szopie, po czym w podeszłym już wieku zdecydował się ujawnić światu jego istnienie. Do dzisiaj auto posiada oryginalne wyposażenie służbowe i niepowtarzalną syrenę policyjną, którą właściciel z dumą prezentował.

Amerykański akcent uzupełniły: ogromny Cadillac DeVille 66’, jedno z najszybszych aut Ameryki Chevrolet Corvette C3 z 1980 oraz śmigający po trasie Ford Mustang, pełniący tu rolę wozu technicznego. Ciepłe wiatry przywiały z południa auta z Francji i Włoch. Wśród nich legendarny Citroen DS (starsi pamiętają z pewnością latającą wersję DS–a słynnego Fantomasa), a z Włoch uroczy Fiat 1500 Cabrio Pininfarina oraz malutki Fiacik 500, zwany pieszczotliwie przez swoich właścicieli Luigi. W Anglii, deszczowej krainie paradoksalnie uwielbiane są kabriolety i roadstery. Na Truskawisku w tym roku pojawiły się dwa auta MGB. Gamy różnorodności dopełniły auta polskie, w tym garbata Warszawa M20, Polonez „Borewicz” oraz czeska Skoda 100S z 1972 roku. Na jednym z odcinków na uczestników oczekiwał też patrol składający się z milicyjnej Nysy i Poloneza. To była bardzo realna alokacja w czasie.

Na zakończenie rajdu na pałacowym dziedzińcu odbył się pokaz elegancji załóg w stylizacjach z epoki.

Organizatorzy dziękują za wsparcie samorządom oraz sponsorom, firmom: Hawa, Volvo, Motul, Grinbud, Amika Konsorcjum, Hotel Biały w Skorzęcinie oraz Drukarni Majorczyk.

Wyniki rajdu: www.truskawisko.pl

Więcej zdjęć na naszej stronie na Facebooku.

Pojazdy zabytkowe: 
Share

News

VI MOTOZŁAZ (V motocyklowa runda MPPZ) za nami - relacja z rajdu
Pierwszy weekend sierpnia był nie lada gratką i wyczekiwanym terminem dla moto-... więcej
VII Motozłaz - runda motocyklowych MPPZ - galeria zdjęć
Galeria zdjęć z rajdu Motozłaz, rundy motocyklowych MPPZ.Zdjęcia: K.D.M. Magnet... więcej
Potocki i Stoch ponownie na Silverstone
W dniach 26 – 28 lipca na legendarnym torze Silverstone w Wielkiej... więcej
Aston Martin z Polski na Silvestone Classic
Znani z MPPZ Marian Stoch i Jan Potocki w dniach 26-29 lipca wystapili w... więcej
VII Rajd Motocykli Zabytkowych im. płk Gwido Langera - zaproszenie
W dniach 29-31 sierpnia Automobilklub Cieszyński organizuje VI eliminację... więcej
Stary pojazd dużo może - relacja z warszawskiej okręgówki
W minioną niedzielę odbyła się kolejna runda Mistrzostw Okręgu Warszawskiego... więcej
Stary pojazd i może II - runda MOWPZ PZM - galeria zdjęć
Zdjęcia z rundy MOWPZ pt. Stary pojazd i może II, która odbyła się 4 sierpnia... więcej
VI MOTOZŁAZ V runda MPPZ (motocykle)
Federacja Zmotoryzowanych  zaprasza w dniach  01-04 sierpnia 2019... więcej
Warszawskie Kryterium Regularnościowe - 17 sierpnia 2019
Miło nam oficjalnie zaprosić wszystkich chętnych na Warszawskie Kryterium... więcej
6 runda MPPZ w Częstochowie - 22-25 sierpnia 2019 - zaproszenie
Automobilklub Częstochowski zaprasza na VI rundę Mistrzostw Polski Pojazdów... więcej

Strony

- Archiwum

Facebook

Patroni medialni Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych


Oficjalny pomiar czasu w Historycznych Rajdach na Regularność

Fédération Internationale des Véhicules Anciens