10 sezon Kia Lotos Race

Kia Motors Polska, która w 2006 roku zainicjowała wyścigowy puchar małego i taniego Picanto, a później również mocniejszego i droższego pro_cee’da, pisze historię polskiego sportu samochodowego. Markowy puchar Kia Lotos Race to najdłużej trwająca seria wyścigów w historii polskiego motosportu. W pierwszy weekend maja, na węgierskim torze Hungaroring, rozpocznie się już 10. sezon wyścigowych zmagań młodych kierowców.

Przygoda polskiego importera aut Kia ze sportem samochodowym zaczęła się na początku 2006 roku. Za bazę do stworzenia profesjonalnie przygotowanego samochodu wyścigowego, bezpiecznego i jednocześnie taniego, posłużyła poprzednia generacja Picanto – najmniejszego modelu w gamie aut marki Kia. Głównym założeniem Kia Picanto Cup było umożliwienie realizacji sportowych marzeń młodym zawodnikom, którzy chcieli rozpocząć karierę kierowców wyścigowych. Dzięki temu, że modyfikacje techniczne auta ograniczono do minimum – poza wyposażeniem go w bardzo solidny pakiet bezpieczeństwa (klatkę bezpieczeństwa, sportowe – pasy i fotel itp.) – cena samochodu przygotowanego do startów nie przekroczyła 30 tys. złotych. Spore nagrody finansowe dla najlepszych zawodników w poszczególnych rundach i za zwycięstwo w całym cyklu w dużej mierze pozwalały zrekompensować im koszty udziału w wyścigach.

W pierwszym sezonie Kia Picanto Cup odbyło się 7 rund, rozegranych wyłącznie na polskich torach wyścigowych – w Poznaniu i w Kielcach. Na koniec pierwszego roku wyścigowych zmagań sklasyfikowano aż 34 kierowców, w tym 6 kobiet. W stawce, obok doświadczonych zawodników znaleźli się nowicjusze, którzy wyścigowe licencje odebrali tuż przed pierwszym wyścigiem.

W 2007 roku partnerem strategicznym wyścigowej serii, powołanej do życia przez firmę Kia Motors Polska, został Lotos Oil i nazwa pucharu zmieniła się na Kia Lotos Cup. W drugim sezonie trwania pucharu o zwycięstwo walczyło aż 46 zawodników, wśród których było 8 kobiet. Nowością dla organizatorów i zawodników było rozegranie jednej z rund poza granicami Polski, na  Hungaroringu właśnie. W sezonie 2015 zaledwie jedna z sześciu rund odbędzie się w Polsce.

Po dwóch latach zmagań małych Picanto na wyścigowych torach, w 2008 roku, Kia Motors Polska powołała do życia równoległy puchar większego i droższego pro_cee’da. W ten sposób, za sprawą uruchomienia drugiego pucharu, Kia Motors Polska zaczęła tworzyć historię wyścigów samochodowych w Polsce, zapisując się w niej jako jedyny – jak dotychczas – producent aut, który równolegle firmował dwie serie wyścigowe. Ze względu na lokalizację torów, które w sezonie 2008 gościły dwie karawany kolorowych samochodów wyścigowych – na Węgrzech i na Słowacji oraz w Czechach i w Polsce – puchar Kia Lotos Cup z przedsięwzięcia lokalnego przerodził się w międzynarodowe.

2009 rok był czwartym sezonem wyścigów z udziałem małych Picanto i drugim, w którym zawodnicy wyjeżdżali na tory również za kierownicą wyścigowych pro_cee’dów. Walka o tytuły Mistrzów Polski w klasie cee’d Lotos Cup i Picanto Lotos Cup znowu była międzynarodowa. Dwie rundy odbyły się na torze w Poznaniu, pozostałe rozegrano na torach na Węgrzech (Hungaroring), w Niemczech (Hockenheim) i w Czechach (tory w Moście i w Brnie).

Po czterech sezonach kipiących od wyścigowych emocji, w 2010 roku, wyczynowe Picanto udały się na zasłużoną sportową emeryturę. W wyścigach w sezonie 2010 korzystano jedynie z pro_cee’dów. O tytuł Mistrza Polski rywalizowano głównie na torach znanych z wcześniejszych lat oraz na dwóch nowych obiektach – na torze Oschersleben w Niemczech i na nowo otwartym Slovakiaringu na Słowacji.

W 2010 roku puchar pro_cee’da został rozegrany po raz ostatni. Czas przed powrotem na tory z pucharem nowego Picanto w 2012 roku wykorzystano na intensywne poszukiwanie młodych i bardzo młodych talentów. W programie Kia Lotos Race 2011 mogli wziąć udział miłośnicy sportów samochodowych, którzy ukończyli 16 lat i mieli nie więcej niż 25. Poszukiwania ruszyły w kwietniu i do połowy czerwca wszyscy chętni mieli możliwość zaprezentowania swojej wiedzy w testach na stronie internetowej projektu oraz na sprawdzenie swoich umiejętności za kierownicą gokartów na ponad 20 torach na terenie kraju. Z grona kandydatów wyłoniono grupę najlepszych, którzy wzięli udział w wyścigach półfinałowych. Końcowy etap poszukiwań najlepszego z najlepszych miał miejsce w ośrodku szkolenia kierowców Tomasza Kuchara – Rallyland. Zwycięzca programu Kia Lotos Race 2011 otrzymał kluczyki do nowego, wyścigowego Picanto.

Na liście uczestników, pierwszego z czterech planowanych sezonów z udziałem nowego Picanto, znaleźli się m.in. finaliści programu szukania młodych talentów – Kia Lotos Race 2011 – oraz zawodnicy znani z pucharu Kia Lotos Cup rozgrywanego w latach 2006-2010 i kilku debiutantów. W latach 2013-2014 lista uczestników Kia Lotos Race liczyła łącznie blisko 40 nazwisk.

Przykładów na ogromny sukces wyścigów serii Kia Lotos Race w poszukiwaniu, wyławianiu  i szlifowaniu młodych talentów jest mnóstwo. Zeszłoroczny Mistrz Polski KLR – zaledwie 15-letni Piotr Parys – już w tym sezonie będzie ścigać się za kierownicą znacznie szybszego i mocniejszego auta w VW Golf Cup. Maciek Steinhof, który swoje pierwsze wyścigowe doświadczenia zbierał za kierownicą małego Picanto, później został mistrzem Volkswagen Polo Cup i drugim wicemistrzem Scirocco R Cup. Dwukrotny Mistrz Kia Lotos Race – Bartek Mirecki – otrzymał zaproszenie od Akademii FIA oraz od Akademii Kierowców Ferrari do wzięcia udziału w ich programach testowania i doskonalenia młodych talentów.

Wiele wskazuje na to, że wśród zawodników, walczących w tym roku o tytuł Mistrza Polski KLR będą tacy, którzy również nie poprzestaną na ściganiu się małymi Picanto. W tym gronie są zawodnicy zarówno bardzo młodzi (kilkunastu kierowców nie przekroczyło 20-go roku życia), jak i nowicjusze w pucharze Kia Lotos Race (8 zawodników). Jest również jedna kobieta – 16-letnia zawodniczka z Niemiec.

3 tygodnie po rozpoczęciu sezonu na Hungaroringu, na który kierowcy wyścigowych Picanto będą wyjeżdżać na zmianę z kierowcami serii WTCC, Kia Lotos Race przeniesie się na holenderski tor Zandvoort. W czerwcu odbędzie się jeden wyścig – na Slovakiaringu (ponownie KLR będzie towarzyszył WTCC). W lipcu, na półmetku sezonu, zawodników czeka miesięczna przerwa od ścigania. Będzie czas na odpoczynek przed intensywnym sierpniem, ponownie z dwoma wyścigami w odstępnie 3 tygodni (na torach w Poznaniu i w czeskim Moście). Sezon 2015 zakończy wyścig w drugiej połowie września na belgijskim torze Zolder. Podczas dwóch ostatnich rund małe Picanto będą towarzyszyły zmaganiom potężnych ciężarówek z pucharu ETRC.

W ciągu 5 miesięcy ponad 20 wyścigowych Picanto (na każdej rundzie zawodnikom KLR będzie towarzyszyło dwóch gości w autach VIP) odwiedzi 6 krajów. Ogromne przedsięwzięcie, którym po raz 10. będzie Kia Lotos Race nie byłoby możliwe, gdyby nie zaangażowanie wielu osób i środków finansowych ze strony Kia Motors Polska oraz jej partnera strategicznego – firmy Lotos Oil, a także firm, które wspomagają projekt – BNP Paribas Bank Polska oraz PZU.

Aktualne i archiwalne informacje dotyczące Mistrzostw Polski Kia Picanto można znaleźć na facebookowym profilu Kia Lotos Race:

https://www.facebook.com/KiaLotosRace 

oraz na stronie internetowej:

www.kialotosrace.pl.

Samochody: 
Słowa kluczowe: 

News

Odszedł Janusz Szerla
Z ogromnym smutkiem przyjęliśmy informację o śmierci Janusza Szerli.Szerla był... więcej
Wyścig górski nad morzem!
Jaka jest najskuteczniejsza metoda na promocję sportów motorowych?... więcej
Garrett 50. Rajd Koszyc: stawka RSMP zagra na wyjeździe
Na półmetku sezonu 2024 uczestników Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski... więcej
Szkolenie sędziów sportu samochodowego 13.07.2024, Świdnica
Sobota: 13 lipca 2024 – Szkolenie teoretyczneMiejsce: Świdnica, ul.... więcej
Szkolenie na licencję stopnia ND-R, 13-14.07.2024, Świdnica
1. Terminy:13.07.2024 - 14.07.2024 (sobota - niedziela)2. Miejsce:Sala Galerii... więcej
Szkolenie sędziów sportu samochodowego, 20.07.2024, Zielona Góra
Okręgowe Szkolenie Sędziów Sportu Samochodowego Zarządu Okręgowego PZM Zielona... więcej
Damian Litwinowicz na podium w debiucie w najmocniejszej klasie Mistrzostw Europy Rallycross
W szwedzkim Höljes zainaugurowano tegoroczny cykl FIA European Rallycross... więcej
ERC: Polacy na mecie Rajdu Estonii
Estońsko-brytyjska załoga Georg Linnamäe/James Morgan w Toyocie GR Yaris... więcej
Triumf Kubicy, podium Inter Europol Competition w wyścigu 4h of Imola
Biało-czerwone akcenty na podium 4-godzinnego wyścigu na torze Imola, czwartej... więcej

Strony

- Archiwum