Pojazdy zabytkowe, które trafiają w ręce pasjonatów, często – poza stanem wymagającym gruntownej rewitalizacji – mają niejednoznaczny status prawny. Dla wszystkich, którzy pragną zarejestrować pojazd, który poprzedni właściciele zdążyli nierozważnie wyrejestrować, podpowiadamy podstawę prawną:

 

 

Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym

 

Art. 79. Przesłanki wyrejestrowania pojazdu 

[…]

4. Pojazd wyrejestrowany nie podlega powtórnej rejestracji, z wyjątkiem pojazdu:
1) odzyskanego po kradzieży;
2) zabytkowego;
3) mającego co najmniej 25 lat uznanego przez rzeczoznawcę samochodowego za unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji;
4) ciągnika i przyczepy rolniczej;
5) wywiezionego z kraju lub zbytego za granicą, o którym mowa w ust. 1 pkt 3.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, warunkiem wyrejestrowania pojazdu jest wniesienie przez właściciela pojazdu opłaty na rzecz gminy na realizację zadań związanych z utrzymaniem czystości i porządku w gminach. Przepisu nie stosuje się do pojazdów Policji i jednostek ochrony przeciwpożarowej.
6. Minister właściwy do spraw administracji publicznej, uwzględniając w szczególności koszty ponoszone przez gminy związane z usuwaniem negatywnych skutków utraty pojazdu oraz kosztów związanych z usuwaniem wraków, określi, w drodze rozporządzenia, wysokość opłaty, o której mowa w ust. 5.

Pojazdy zabytkowe: